Mišljenja Parangall

Parangall

Zlatko Gall

DANIEL LANOIS Goodbye To Language

Album: DANIEL LANOIS
Izvođač: Goodbye To Language (Anti/Red Floor Records - Dancing Bear)
Ocjena: ****
 

Daniel Lanois - fascinantan instrumentalist, autor, producent - ima nekoliko "lica“. Sjajan singer/songwriter koji je niskom kantautorskih projekata pokazao duboku ukorijenjenost u "americani“ nikad nije tajio (dapače) svoju sklonost za ambijentalne instrumentale koji su išli ruku pod ruku s njegovim (genijalnim) producentskim radom. Inovativnim studijskim tehnikama s neuobičajenim korištenjem i "antikne“ opreme i suvremene tehnologije s konačnim ciljem postizanja "atmosferskih“ slojeva kao trajnom autorskom otisku. Bez obzira bila riječ o produkciji ili koprodukciji megaselerskih albuma U2 ("Achtung Baby“, "Unforgettable Fire“, "Joshua Tree“...) te Petera Gabriela ("So“...) ili pak albuma Boba Dylana ("Oh Mercy“...), Robbieja Robertsona, Willieja Nelsona ("Teatro“), Neville Brothersa ("Yellow Moon“), Emmylou Harris ("Wrecking Ball“)... U osobnoj diskografiji i danas pak sjajno i izanvremeno zvuče remek-djela "Acadie“, "Shine“ i "For the Beauty of Wynona".

Na novom samostalnom albumu snimljenom u kolaboraciji s čestim suradnikom pedal i lap-steel gitaristom Roccom DeLucom, Lanois se okrenuo instrumentalnoj (ambijentalnoj) glazbi koristeći ovog puta umjesto "riječi“ i "glasa“ osebujan zvuk pedal-steel gitara. Popularnih - "pegla“.

Ambijentalni albumi ili projekti nikad kod Lanoisa nisu bili "glazba za liftove“ već raskošne zvučne tapiserije u kojima snolika, pa i halucinogena zvučna slika ipak čvrsto stoji u prostoru "americane“. "Goodbye to Language“ može se shvatiti kao nastavak prethodnog albuma "Flesh and Machine“ iz 2014., projekta ambijentalne, pa i eksperimentalne glazbe (također realizirane uz pomoć DeLuce (koji je na albumu svirao lap steel gitaru).

No ključna razlika između projekata je, rekoh, u čvrstoj uronjenosti friškog albuma u tradiciju "americane“ koja je, naravno, naglašena uporabom pedal-steel i lap-steel gitare - i njihovih izražajnih mogućnosti. Posebice onih specifičnih "klizećih“ tonova koji se pretapaju jedan u drugoga čineći da melodija teće poput planinskog brzaca ili se prelijeva poput boja u duginom spektru. Naravno uz tipičnu studijsku alkemiju koja je prisutna i na Enovim ambijentalnim remek-djelima i svim projektima koje je producirao. Što friški lanoisov projekt čini pravim albumom za sladokusce.

Naslovnica Parangall