Mišljenja Librofilija

Librofilija

Ivica IVANIŠEVIĆ

Knjigom do nesanice

'Uspavanka' je knjiga koja s razornom snagom upozorava na sve posljedice socijalnog raslojavanja i metastazirajuću moć tumora neimaštine

Posao recenzenta ponekad zna biti prilično frustrirajući. Dobar kućni odgoj i zdrava pamet nalažu vam da o sadržaju nekoga djela govorite vrlo suzdržano - naznačite ambijent u kojemu se radnja zbiva, skicirate noseće likove i polazišnu situaciju - a onda se elegantno prestrojite na kolosijek tumačenja, odnosno vrednovanja.
Ne samo da o raspletu ne smijete ni zucnuti, i sâm zaplet umjesno je predočiti tek u grubim crtama. Načelno, to i nije osobiti problem. No, koji put vam u ruke zna doći knjiga o čijoj bi kompoziciji, odnosno načinu na koji se priča razvila i privela kraju vrijedilo napisati nekoliko polemičnih rečenica, ali ne smijete, jer je prvo i najsvetije pravilo recenzentskoga posla ne pokvariti gušt čitatelju preranim otkrivanjem detalja radnje neke knjige.
Zato je pravo zadovoljstvo baviti se romanom autorice kao što je Leïla Slimani. Već na prvoj stranici "Uspavanke“ (knjigu je prevela Vlatka Tor) ona je napisala sve što se njezinim karakterima dogodilo. Otada nadalje priča neće ići naprijed nego natrag: rekonstruirajući rasuti puzzle prošlosti pokušat ćemo razumjeti motive zbog kojih je dadilja počinila stravičan zločin - ubila dvoje slatkih mališana.
Leïla Slimani novinarka je i spisateljica rođena 1981. u Rabatu. Od osamnaeste godine živi u Parizu, autorica je nekoliko knjiga eseja, a "Uspavanka“ joj je drugi roman koji je zabilježio uistinu nesvakidašnji uspjeh. U Francuskoj je prodan u nakladi od 650 tisuća primjeraka (što će reći da ga je kupio svaki stoti stanovnik te zemlje!), ovjenčan je prestižnom nagradom Goncourt, prava na knjigu prodana su u 35 zemalja, a filmske adaptacije ovoga hita pripremaju se u Francuskoj i SAD-u.



Ponavljam, sav taj uspjeh zabilježio je roman koji na prvoj stranici i počinje i završava. Od treće ili četvrte kreće naše upoznavanje s likovima ove jezive priče. Myriam i Paul mladi su bračni par. Da je ona magrebskog porijekla, saznat ćemo iz jedne sasvim usputne opaske. Očito, "miješanost“ njihova braka nikome ne predstavlja problem.
Ona je jedna od najboljih odvjetnica u generaciji, a on poletni glazbeni producent. Nakon rođenja drugog djeteta Myriam će poželjeti vratiti se poslu, pa par odlučuje potražiti dadilju. Kad se pred njihovim vratima ukaže Louise, samozatajna i povučena gospođa s izvrsnim preporukama, supružnici će pomisliti da su miljenici sreće. I fakat, od dadiljina ulaska u njihov dom, život mlade obitelji krenut će novim, uzlaznim smjerom. Djeca će se vezati uz Louise koja se o njima brine kao da im je prava majka,

Myriam će se brzo vratiti u profesionalnu formu i izgraditi reputaciju jedne od najprodornijih mladih pariških odvjetnica, a Paul će dobiti priliku da producira album velike zvijezde.

Sve će izgledati savršeno, no taj privid sklada uskoro će nagristi prve pukotine koje će se nakon nekog vremena pretvoriti u prave kratere. Saznat ćemo kako uistinu živi Louise, kakva se osoba krije iza savršene maske uzorne profesionalke i koliko je blizu slomu.
Osim što je thriller koji bez sentimentalnosti, s uznemirujućom hladnoćom prati sagorijevanje jedne žene, "Uspavanka“ je i knjiga koja s razornom snagom upozorava na sve posljedice socijalnog raslojavanja i metastazirajuću moć tumora neimaštine. Sasvim u drugom planu, iza velikih, teških i konačnih tema lomova, kako osobnih, tako i društvenih, zbijena je i oštroumna, nimalo ohrabrujuća studija o paradoksima roditeljstva.

Ukratko, miran san zadnje je čemu se od "Uspavanke“ možete nadati.

Naslovnica Librofilija