Mišljenja Librofilija

Librofilija

Ivica Ivanišević

Od 'Konsuma' do 'Konzuma'

Hans Gunnarsson (rođen 1966., na slici) na književnu je scenu iskoračio sredinom devedesetih i već prvom objavljenom knjigom pozicionirao se kao jedan od najsnažnijih aduta švedske kratke priče.

Reputaciju "pravovjernog" carverovca svakim je novim naslovom dodatno podebljavao, da bi se potom afirmirao i kao prozaik "duljega metra" te hvaljeni filmski scenarist. "Negdje drugdje u Švedskoj", njegov roman iz 2007. godine (na hrvatski ga je prevela Željka Černok), zornije od podataka iz životopisa svjedoči kako se radi o autoru koji je svoj rukopis izbrusio na kratkim formama.

Epizodičan, rahle strukture i short-cut dramaturgije, ovaj naslov svojevrsna je kronika života u Burundi, provincijskoj zabiti koju napučuju vrlo živopisni, a opet tako prepoznatljivi karakteri. Njihove priče doimaju se kao krokiji svakodnevice i isprva su labavo umrežene.

Povezuje ih tek "glas" stanovitog Allana Lundberga, mještanina zaljubljenog u svoj zavičaj, čvrsto uvjerenog da je selo po svemu zavrijedilo dobiti dostojan, dakle, skrupulozno uljepšan zapis o sebi. No, tri naprasne pogibije razbit će uspavanu rutinu mjesta i ispreplesti sudbine njegovih stanovnika.

Kao uzorni sljedbenik Carvereove škole Gunnarsson piše o "običnim" i "malim" nesrećama: dotrajalim brakovima i životima, krhkim i lažnim prijateljstvima, izopćenicima i marginalcima, gangrenoznom osjećaju promašenosti i uzaludnosti. To čini imajući na umu pripovjednu ekonomiju svog učitelja: jedna rečenica dovoljna mu je da čitatelja uroni u tjeskobni svijet svojih likova, a jedna stranica da čvrsto izgradi odnose među njima.

Bilo bi, međutim, u najmanju ruku neumjesno zbog toga ga otpisivati kao pukog štreberskog epigona meštra Raymonda. Jer, za razliku od Carvera, Gunnarsson je autor s izoštrenim refleksom za komično. Njegov humor nije nametljiv i prvoloptaški, nego diskretan i "podigran", ali sveprisutan. I ma koliko crn bio, uspijeva ublažiti svu gorčinu kojom je knjiga natopljena.

Na matičnom tržištu ovaj je roman nahvaljen kao libar koji bolje od bilo kojega drugog opisuje Švedsku danas.

Nemam, naravno, razloga sumnjati u utemeljenost te ocjene, ali naprosto ne mogu odoljeti a da joj ne dodam i jednu naoko paradoksalnu opasku: na mnogim stranicama učinilo mi se da čitam knjigu koja bi zapravo trebala nositi naslov "Negdje drugdje u Hrvatskoj". Bit će da je stvar u tome kako su sve provincije, jednako naše kao i njihove, sumorni predjeli odustajanja i predaje.

Da i ne govorim o tome kako je jedna od junakinja romana blagajnica iz "Konsuma". Švedski trgovački lanac od hrvatskog se razlikuje po jednom slovu u imenu i milijunima na računu, no ni tamo ne cvatu ruže, pa dotična gospođa strepi da bi trgovina u kojoj radi uskoro mogla biti zatvorena zbog nedovoljne rentabilnosti.

Preporuka da posegnete za Gunnarssonovim librom je, nadam se, jasna i nju ne može dovesti u pitanje čak ni jedna razmjerno ozbiljna primjedba koja bi se piscu mogla staviti na teret.

Naime, teško se oteti dojmu kako je autor šireći galeriju karaktera, dopadljivo švenkajući od jedne do druge seoske kuće, neke od svojih junaka naprosto zapustio, odnosno propustio im naslikati slojevitiji profil ili ih dublje uplesti u mrežu odnosa. Šteta, jer i ovako skicirani uspijevaju zaintrigirati čitatelja i natjerati ga da se s njima poistovjeti ili ih makar pokuša razumjeti.

Naslovnica Librofilija