Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

DOLEMITE IS MY NAME Povratak kralja komedije

FILM: Dolemite Is My Name; komedija; SAD, 2019.; REŽIJA: Craig Brewer; ULOGE: Eddie Murphy, Wesley Snipes; OCJENA: ****

'Dolemite Is My Name' za Netflix nije prošlogodišnja 'Roma' ili potencijal nadolazećeg 'Irca', ali mogao bi lako dobiti nominaciju za Oscara u kategoriji glavne muške uloge. Ovo je Eddiejev treći i najveći novomilenijski 'comeback', ujedno njegov naj-film nakon hita 'Bowfinger: Kralj komedije' iz davne 1999. Nomen est omen. Kralj komedije se vratio.

Prije nego što osvanu na matičnoj "streaming" platformi, visokoprofilirani Netflixovi filmovi sve češće dobivaju dvotjednu ili čak trotjednu kinodistribuciju u odabranim svjetskim kinima među koje se zasad još ne ubrajaju hrvatska. Najnovija Netflixova atrakcija "Dolemite Is My Name" je ogledni primjer te prakse: filmu je odobrena limitirana kinodistribucija od 4. (ili 11.) do 25. listopada.

U tom intervalu "Dolemite" je zaigrao i u londonskom "Prince Charles Cinema", kamo ga je gorepotpisani i uhvatio, radije birajući opciju gledanja filma u kinu, na velikom ekranu, kao i uvijek. Ova kinopraksa omogućava Netflixu da može zaraditi više novaca i ispoštovati regule američke Akademije, tj. uključiti se u utrku za Oscara.

"Dolemite" nije prošlogodišnja "Roma" ili potencijal nadolazećeg "Irca", ali mogao bi lako dobiti nominaciju za Oscara u kategoriji glavne muške uloge Eddieja Murphyja. Eddie je već jednom bio nominiran za Oscara ("Komadi iz snova").

Vjerojatno bi ga i dobio da nije odbio članove Akademije s groznom komedijom "Norbit", puštenom u kina netom pred dodjelu Oscara. Bio je to drugi novomilenijski pokušaj "comebacka" jednog od komercijalno najisplativijih komičara u povijesti filma, nakon vokalne uloge u "Shreku".

Međutim, Murphy je, u pauzi od nastavaka "Shreka", nastavio snimati mahom osrednje-slabašne komedijice koje su krahirale u kinima ("Nemogući Dave", "Sve je moguće", "Tisuću riječi"...) i uspio ubosti samo jednu solidnu, gdje je bio dio ansambla ("Velika krađa nebodera").

Takva je bila Murhyjeva bilanca i prije nominacije za "Dreamgirls" – krupni promašaji ("Pustolovine Plutona Nasha") plus (ne)gledljive akcijske/fantazijske/obiteljske komedije mahom "PG" predikata koji je uškopio njegovu "prljavu" verbalnu komiku ("Luckasti profesor 2", "Doktor Dolittle 2", "Tata u akciji", "Showtime", "Ja, špijun", "Začarana kuća").

Možda se situacija promijeni nakon Eddiejevog trećeg i najvećeg "comebacka" s "Dolemiteom", njegovim najboljim filmom nakon 20 godina starog hita "Bowfinger: Kralj komedije". "You're comeback king", netko u filmu osokoli Murphyjevog lika. On je stvarna ličnost i kultna figura iz sedamdesetih godina prošlog stoljeća - Rudy Ray Moore.

Afroamerički "stand up" komičar, glumac, glazbenik i "kum rapa" je nastupima bez dlake na jeziku utabao put za buduće "crne" komičare, od Richarda Pryora do samog Murphyja i Chrisa Rocka (gledamo ga nakratko u filmu), ali i "rappere" poput Snoop Dogga, a proslavio se "trade mark" likom Dolemitea.

Kako je Eddieju legla uloga Moorea u kojem se prepoznao i koliko uživa u tome što glumi u eksplicitnom filmu "R" predikata, vidi se odmah na početku "Dolemitea". Nismo brojali, ali u prvih pet minuta je više puta upotrijebio riječ "motherfucker(s)", godinama kasnije prisvojenu od Samuela L. Jacksona.

Dok se trudi uvjeriti radijskog DJ-a (Snoop Dogg) da pusti nešto njegovo zastarjelo, Moore ga podsjeća na reakcije publike. "Kad bi svirao ovu pjesmu 'motherfuckers' bi pali u nesvijest. Morao sam obavijestiti Hitnu da bude pripravna", sočan je Moore. "Ja samo puštam hitove", veli DJ i pokušava ga uvjeriti da je njegovo vrijeme prošlo.

"Drži se standardnog repertoara", savjetuje Mooreu i šef lokala u kojem nastupa. Vjerojatno su tako sugerirali i Murphyju, međutim on je s "Dolemiteom" odlučio promijeniti "repertoar", kao i Moore. Ovaj je iskoristio vicaste priče lokalnog beskućnika (Ron Cephas Jones) o "najopakijem majkojepcu koji je ikad živio", Dolemiteu.

Ispoliravši beskućnikove viceve do razine reperske "street smart" umjetnosti s društvenim "black power" kontekstom, pretvorio je Dolemitea u heroja afroameričke zajednice, najprije kroz scensku komediju, potom preko komičarskih ploča snimljenih "uživo" i, konačno, putem trapavog, ali simpatičnog "blaxploitation" filma "Dolemite" D'Urvillea Martina i njegova nastavka "The Human Tornado".

"B" i "C" akcići (u filmu spomenutih) Freda Williamsona i Jima Browna bili su mila majka za "Dolemitea", o "Shaftu" i "Foxy Brown" da i ne govorimo. Zato redatelj Craig Brewer ("Hustle/Flow", "Black Snake Moan") pristupa liku i njegovu djelu kao da snima "crnački" odgovor na "Eda Wooda" ili "Majstora lošeg filma".

Konačno, scenaristi Brewerova "Dolemitea" Larry Karaszewski i Scott Alexander napisali su "Eda Wooda", što se vidi i po galeriji šarolikih likova iz ekipe Mooreova filma, počevši od akcijaša Wesleyja Snipesa koji zaslužuje "comeback" i sjajno spaja nadmenost i rezignaciju u "against type" ulozi D'Urvillea Martina, jedinog "profesionalaca" u društvu amatera, premda je imao nebitnu epizodicu u "Rosemarynoj bebi".

Moore je ideju za film dobio gledajući u kinu Wilderovu komediju "The Front Page" s Walterom Matthauom i Jackom Lemmonom koja njemu i njegovoj škvadri nije bila smješna. Uz to, nije imala gole sise i kung fu obračune, stvari kakve "ljudi poput nas žele gledati", a što je Moore ubacio u "Dolemitea".

"Obavezno kung fu i karate, može i egzorcizam", zamišlja Moore film o čijem snimanju nema pojma. Egzorcizam na koncu - srećom - nije stao u "Dolemitea", ali zato jesu karate i dojke. "Znaš li karate", pitaju Moorea koji nije ni glumac, kamoli majstor borilačkih vještina, samo komičar. "Ne, ali brzo učim", snađe se on i napravi slične poteze kakve je Murphy radio u "Kolu sreće".

Njegova, odnosno Dolemiteova demonstracija karatea u prvoj akcijskoj sceni je nešto najurnebesnije ove godine. Nerijetko apsurdističke rekreacije scena iz pravog "Dolemitea" i sam proces snimanja filma podižu istodobno smiješan i sućutan spomenik filmskim (re)kreativcima poput Moorea, usput podsjećajući ne samo na "Eda Wooda" i "Disaster Artista", nego i "Bowfingera". Nomen est omen. Kralj komedije se (napokon) vratio.

Potencijalni hitovi u pripremi

Eddie ide dalje: upravo sa Snipesom snima "Princ otkriva Ameriku 2", a u planu mu je i nastavak "Blizanaca", kao i "Policajac s Beverly Hillsa IV".

Naslovnica Cinemark

VIŠE IZ RUBRIKE