Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

ALIEN 3 Zločin, kazna i tuđin

FILM: Alien 3; SF horor; SAD, 1992.; REŽIJA: David Fincher; ULOGE: Sigourney Weaver, Lance Henriksen; OCJENA: **** 1/2

Da je Dostojevski režirao 'Aliena', vjerojatno bi izgledao kao 'Alien 3'. Fincherova nihilistička vizija SF horora obilježila je uvjerljivo najmračniji dio serijala u kojem poručnica Ripley pada na kažnjeničku koloniju i otkriva da ima jednog aliena u sebi, i to maticu. Njezina uloga surogat-majke iz drugog 'Aliena' mijenja se iz temelja. Majka nosi majku aliena kao neželjeno dijete, što će 'Alien 3', (auto)ironično, postati unutar matičnog serijala koji bi ga abortirao.

Čak ni "spoiler svih spoilera" nije uspio pokvariti doživljaj prvog gledanja "Aliena 3" (1992.) Davida Finchera u kinu "Central" krajem siječnja 1993. godine. Ponajbolji prijatelj vašeg kritičara uspio je pogledati "Aliena 3" na "piratskoj" VHS kaseti tjedan-dva prije dolaska filma u kinodistribuciju koja je, uzgred, zaostajala više od pola godine za američkim datumom premijere (takva su to vremena tada bila).

"Ripley se na kraju baci u vatru i umire", izletjelo je frendu na užas gore potpisanog. U tom trenutku sve su mi svemirske lađe potonule. Kako gledati film kad znaš kraj? I to ne bilo koji film nego jednog "Aliena"? Ne bilo kakav kraj, već jedan od najšokantnijih završetaka u povijesti viskobudžetne kinematografije?

Ipak, "Alien 3" je unatoč tom saznanju bio impresivan, ne kao Scottov "Alien" i Cameronov "Aliens", ali na svoj način odličan i poseban, pače čudio sam se negativnim reakcijama iz svijeta koje su film načinile najomraženijim nastavkom serijala.

Možda se i drugima kraj "Aliena 3" trebao "spojlati" da bi njegova recepcija bila bolja. Koliko god isprve bio užasnut neželjenim otkrićem, "spoiler" je zapravo dobro pripremio teren za Fincherovu nihilističku viziju SF horora s temom neminovnosti smrti u uvjerljivo najmračnijem dijelu serijala.

Smrt je neizbježna od prvih kadrova koje predskazuje glazba Elliota Goldenthala. Prepoznatljiva zadnja nota na fanfarama 20th Century Foxa bila je neočekivano otegnuta do osjećaja nelagode i u trenu dobila (pri)zvuk zlokobne, samrtničke atmosfere. Bilo je to doslovno postavljanje ominozna tona "Aliena 3".

Kad su Fincher i Goldenthal uspjeli najpoznatiji krešendo koji prati ukazanje loga nekog hollywoodskog studija pretvoriti u antikrešendo i ubiti njegovu poletnu bombastičnost, bilo je jasno da bi to mogli napraviti i s trećim dijelom kultnog serijala. I hoće.

"Aliens" je, osobito, u fenomenalnoj, nadimajućoj završnici, bio oličenje Foxovih fanfara – (a)kumulacija nabreknute SF akcijske režije i junačenja Ripley (Sigourney Weaver) kao žene, majke, ratnice u nezaboravnom duelu s alienskom materom, maticom ("Makni se od nje, kujo!").

Ripley je izvojevala pobjedu na kojoj joj je čestitao i sintetični humanoid, android Bishop (Lance Henriksen), postala dominantna majka, spasila zamjensku kćer Newt (Carrie Henn), formirala potencijalnu familiju s njom i marincem Hicksom (Michael Biehn) i mirno utonula u hipersan.

"Alien 3" se preobražava u utjelovljenje najvećeg košmara za Ripley u tom hipersnu. "Užasno sam ružno sanjala u hipersnu", reći će Ripley. U uvodnoj špici, primjeru uzorne vizualne ekonomije, vidimo izliježeno alienovo jaje, "facehuggera" kako se prijeteći približava kapsuli za hipersan, napuklo staklo, kiselinsko oštećenje itd.

U prvih pet minuta letjelica za spašavanje se odvaja od matičnog broda i pada na najstrože čuvanu kazneno-popravnu koloniju Fiorina "Fury" 161 korporacije Weyland-Yutani, među 25 muških kažnjenika na prisilnom radu u "šupku svemira". Newt i Hicks nisu preživjeli, samo Ripley jest, dok je Bishop nepopravljivo oštećen.

Dakle, sve za što su Ripley i gledatelji živjeli u drugom filmu u trećem umire brutalnom smrću (Newt se ugušila pri padu, Hicks proburažen). Preslik toga, života i smrti, predstavlja izvrsna paralelna montaža sprovoda Hicksa i Newt (tijela bačena u talioničku vatru) te krvavog rođenja aliena koji izlazi iz psa (krava u klaonici u specijalnom DVD izdanju).

Kao da smrt likova za koje smo se vezali nije dosta, ni akcijska junakinja, zaštitni znak serijala, neće dočekati živa odjavnu špicu nakon završnice u lijevaonici koja je, nakon "Terminatora 2", definitivno "terminirala" akcijski film osamdesetih s trijumfalnim finalima u sličnim čelično-olovno-željeznim okruženjima ("Kobra"), te usput najavila filmski mračnije devedesete i dvijetisućite, pa i Fincherove crnjake poput "Sedmice" i "Kluba boraca".

Fincher je subvertirao prethodne dijelove "Aliena" i poigravao se s njihovom mitologijom. Ako je Ripley u drugom filmu bila "muškobanjasta" i postala ubojita mašina gotovo do razine stroja s kojim se pobratimila u finalu, sada je humanija, lišena teškog naoružanja iz dvojke gdje je nalikovala na svemirskog Ramba i obrijana gotovo na nulericu da izbjegne epidemiju ušiju i uklopi se među muškarce koji "već godinama nisu vidjeli ženu".

Njezina uloga protektivne surogat-majke mijenja se iz temelja kad dozna kako ima jednog aliena u sebi (impregnirana dok je bila u hipersnu) i postaje "dio obitelji" da je titularni monstrum odbija ubiti kad nanjuši što nosi u utrobi. To je embrij matice koja, posvjedočili smo u Cameronovu remek-djelu, može nakotiti tisuće aliena. Majka nosi majku aliena kao neželjeno dijete, što će "Alien 3", (auto)ironično, postati unutar matičnog serijala koji bi ga abortirao.

Naravno, Ripley je još uvijek primordijalna heroina: pomirujući majčinske i ubojite instinkte ona će probuditi u sebi praženu iz kamenog doba i organizirati lov na aliena bakljama kako bi ga istjerala iz cijevi i namamila u kalup gdje se lijeva olovo, a prije nego što se žrtvuje za viši cilj, ujedno i napravi svojevrsni "retroaktivni abortus" ("Terminator").

"Alien 3" se očeše o SF akcijski film scenama pada baklje u super "slow motionu" i posljedične eksplozije. Prednjači, međutim, horor fatalističkog ugođaja sa u serijalu nikad snažnije istaknutim podtekstom AIDS-a ("bolesnički" izgled Ripley i kažnjenika), rasprostranjen diljem klaustrofobičnih zatvorskih koridora s ventilacijskim tunelima i ventilatorima stvorenima da usitne zatvorenike ako to prvi ne napravi alien.

Kroz industrijski ambijent Fincher i kamerman Alex Thompson orkestrirali su sjajne vožnje nakošenih i naopakih rakursa iz perspektive aliena. Kreacija za Oscara nominiranih Aleca Gillisa, Richarda Edlunda, Georgea Gibbsa i Toma Woodruffa Jr-a (kombinirali još uvijek zimzelene animatroničke efekte s danas upadljivim CGI-jem) kreće se drukčije i brže od prijašnjih aliena.

Ovaj alien trči po stropu itd. dok hvata kažnjenike kao ultimativno otjelovljenje kazne za počinjene zločine i hrani se njihovim mozgovima. Da je Dostojevski režirao "Aliena", vjerojatno bi izgledao kao "Alien 3". Film je u tekstu i slici toliko prošaran egzistencijalističkim beznađem i ništavilom da to osjećaju i strojevi poput Bishopa.

Prepolovljen, deformirana lica i sa mliječnim suzama u očima, Bishop traži od Ripley da ga trajno isključi nakon što ga je nakratko uključila i dobila potvrdu kako korporaciju Weyland-Yutani, pravog negativca svih "Aliena", zanima ono što nosi u sebi za biološko oružje.

Proganjajuće finale "Aliena 3" u talionici, s lijevanim olovom i užarenim alienom poškropljenim vodom da nacikne kao T-1000, podosta nalikuje na završnicu "Terminatora 2". Bilo bi, stoga, preočito da se Bishop bacio u plamen visoke peći. Ultimativnu žrtvu za čovječanstvo radi Ripley kao Terminator i Sarah Connor "Alien" serijala.

Kamen temeljac Fincherova opusa

"Alien 3" se prikazuje ove nedjelje na RTL2. Koliko je "Alien 3" nevoljen, potvrđuje i činjenica da bi Neill Blomkamp ("Distrikt 9") još uvijek želi snimiti film koji bi se nastavljao na "Aliena" i "Aliens", ignorirajući treći dio. Inače, Fincher je uletio kao zamjena za Vincenta Warda ("Navigator") i Rennyja Harlina ("Umri muški 2") nakon što je Fox prepoznao njegov talent u videospotovima.

Bilo je više verzija scenarija, uključujući dijelom iskorištenu Wardovu smještenu na "manastirski" satelit konstruiran od drva gdje obitavaju redovnici koji su se odrekli tehnologije, Ripleyin odlazak na alienski planet, napad Aliena na Zemlju...

Fincher se odrekao filma nakon stresnog snimanja i studijskog uplitanja u njegovu viziju (za njih bio odveć perfekcionistički i šefovski nastrojen kao debitant), premda je upravo "Alien 3" bio kamen temeljac njegovog redateljskog opusa kojim dominiraju serijski ubojice ("Seven", "Zodiac"; Alien je ovdje njihova preteča), krvavi crnjaci ("Fight Club"), invazije na dom ("Panic Room") i manijakalna ponavljanja "takeova" po sceni ("Gone Girl).

Naslovnica Cinemark