Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

ANNABELLE 3 Vrati zloduha natrag u bocu

FILM: Annabelle Comes Home; horor; SAD, 2019.; REŽIJA: Gary Dauberman; ULOGE: Mckenna Grace, Madison Iseman; DISTRIBUCIJA: Blitz; OCJENA: ** ½

Glupost u scenariju Garyja Daubermana potiskuje njegova režija, solidna za debitanta. U najboljim trenucima Dauberman pretvara film u 'lunaparkovsku' vožnju kućom strave i uspijeva naježiti poneku dlaku na tijelu gledatelja. Bilo bi to još i dojmljivije da redatelj često ne poseže za učestalim i generičkim 'bu' scenama, ali poseže. 'Annabelle 3', zato, djeluje isključivo trenutačno, dok traje, ne trajno, kad gledatelj dođe kući iz kina i treba prije ili kasnije poći na spavanje.

"Lijepa lutka. To vi mislite." – "Annabelle 3" (2019.)

Najgore što filmofil može napraviti kad poželi gledati horore u multipleks-kinima jest da ne pođe na kasnije večernje predstave i na taj način se nađe na milosti i nemilosti mlađarije. Dobne oznake (15) hrvatskim prikazivačima i klincima, nažalost, ništa ne znače.

Filmove strave i užasa uredno u kina dolaze gledati i pučkoškolci, valjda lagajući roditeljima da idu na "Priču o igračkama 4", iako bi im po "defaultu" trebali biti zabranjeni kao žanr. Siroti se onda naglas smiju kad gledaju "Annabelle Comes Home" kao nešto drukčiji "Toy Story", a ustvari prikrivaju unutarnji strah i horor nasilu pretvaraju u komediju, kvareći pritom ugođaj i doživljaj ostalim gledateljima.

Potpisnik ovih redaka se tako "opekao" na projekciji horor-hita "The Conjuring 2" i naučio lekciju. Zato se novi film iz svijeta "Prizivanja", "Annabelle 3", išao na miru pogledati u staro dobro kino "Karaman" u kojem škripa drvenih stolica može proizvesti 4D efekt bolje od multiplesa.

"Annabelle Comes Home" je idealan horor za kino poput "Karamana" s obzirom da su likovi zatvoreni u staroj opsjednutoj kući. Tamo će se naći na meti brojnih zloduha iz sobe s artefaktima konzultanata za demonologiju Eda i Lorraine Warren (Patrick Wilson, Vera Farmiga).

Pored titularne Annabelle, "svjetionika za druge duhove", tu je Lađar koji prevozi mrtve duše na "drugu stranu" (zato imaju novčiće na očima kao sredstvo plaćanja), zatim drevni oklop samuraja opsjednut duhom njegovog nekadašnjeg nositelja i bijela vjenčanica koja zaposjedne žene, konkretno mladenku s kuhinjskim nožem Michaela Myersa u ruci.

Sve su to potencijalni materijali za daljnje horore iz "Conjuring" svijeta, poput Časne (film o njoj je snimljen) i Kvarnog čovjeka (projekt u najavi). Svijeta studija Warner Bros i New Line Cinema, odnosno producenta Jamesa Wana koji se franšizno može usporediti s Marvelovim.

"Annabelle" je nastala kao "spin-off" nakon što su "Prizivanja", u čijem se prologu zla lutka pojavila, postala blockbuster. "Annabelle Comes Home" je treći dio serijala o lutki iz naslova, ali i sedmi film iz "Conjuring" svemira. Tom svemiru pripadaju "Časna" i "Prokletstvo tugujuće žene".

Franšizna mašinerija se osjeća u svakom kadru "Annabelle 3". Film se kronološki nastavlja direktno na prolog "Conjuringa" kako bi Warrenovi mogli imati malu ulogu i zapravo podsjetiti publiku na prethodnike, ali i na to da "Prizivanja 3" stižu iduće godine u kina.

Warrenovi su ovdje samo da zbrinu Annabelle, tj. ostave je u odgovarajućim staklom zaštićenoj vitrini sobe za artefakte, "zatvore zlo". Priča se ne vrti oko njih nego njihove desetogodišnje kćerke Judy (Mckenna Grace) koju ostavljaju na čuvanje bejbisiterici Mary Ellen (Madison Iseman).

Klinka i sama povremeno "vidi stvari", pa i "mrtve ljude" kao klinac iz "Šestog čula". Ona je dovoljno pametna i trezvena da se pridržava upozorenja roditelja i ne ide u sobu s artefaktima, za razliku od Mary Elleničine prijateljice Daniele (Katie Sarife), najglupljeg i najirirantnijeg lika u hororu posljednjih dugo godina.

Postupajući kao Ljudmila Ignatenko u seriji "Černobil", Daniela ignorira više jasnih upozorenja, od verbalnih Judyinih i Mary Elleninih ("ne njuškaj, ne diraj"), do natpisa "nipošto ne otvarati", te prebire po svim artefaktima u zabranjenoj sobi Warrenovih i oslobađa Annabelle.

Okej, Annabelle je morala nekako biti puštena iz vitrine, jer bez toga ne bi bilo filma, ali ne ovako, makar Danielino "opravdanje" jest da je htjela stupiti u kontakt s pokojnim ocem (poginuo u prometnoj, ona vozila), no mogla je i zamoliti Lorainne za seansu, a ne da ugrozi sebe i ostale.

Srećom, takvu glupost u scenariju stalnog "Annabellinog" scenarista Garyja Daubermana (i koscenarista "It-a") ubrzo je potisnula njegova režija, solidna za debitanta. U najboljim trenucima Dauberman pretvara film u "lunaparkovsku" vožnju kućom strave.

Kakofonija strave i užasa dolazi do izražaja kad Daniela ostane zatočena u sobi s artefaktima (TV ekran koji projicira sliku nje same nekoliko sekundi naprijed u budućnosti). Još i više kad se Lađar u drugom dijelu kuće okomi na Mary Ellen, dok otprilike istovremeno Annabelle vreba na Judy ispod plahte.

Lađarovi novčići kao oči svijetle u mraku i padaju o pod s karakterističnim zvukom, a (op)sjena zloduha na zidu iza Annabelle u kutu sobe se diže i postaje sve veća poprimajući oblik demona. Prilično dojmljivo, stvoreno da naježi poneku dlaku na tijelu gledatelja.

Bilo bi još i dojmljivije da Dauberman često ne poseže za učestalim i generičkim "bu" scenama, ali poseže. Treća "Annabelle", zato, u pogledu prenuća i straha djeluje isključivo trenutačno, dok traje, ne trajno, kad gledatelj dođe kući iz kina i treba prije ili kasnije poći na spavanje s pričom za potencijalno tešku noć na pameti. Ili, u slučaju vašeg kritičara, početi pisanje recenzije.

Hororske recenzije se uvijek ostavljaju za noćno pisanje kako bi se dodatno provjerio efekt pojedinog filma. Međutim, "Annabelle Comes Home" nije izazvala naknadni horor učinak. Ovo je, recimo to tako, lutka bez dodataka. Možda je vrijeme da se ovaj zloduh vrati natrag u bocu i zlo ostane zatvoreno za stalno. A možda je i stvar godišnjeg doba.

Horori ovakvog tipa nisu za ljeto. Podatniji su za jesen i zimu, kad prozori nisu otvoreni da od prometa niste u mogućnosti čuti potencijalne čudne zvukove u stanu. Kad na vješalicama vise kaputi i jakne od kojih je lako zamisliti neku prikazu. Kad se, naposlijetku, možete zavući pod poplune kamo nešto poput Annabelle samo čeka da vas spopadne.

Lutak protiv lutke

U američka kina stigao je i lutak Chucky (serijal "Dječja igra") koji kod nas još nije najavljen. Možda bi bilo bolje za oba "lutkarska" serijala da su se ukrstili i iznjedrili "Chucky vs. Annabelle" film u stilu "Freddyja protiv Jasona".

Naslovnica Cinemark