Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

ZAPOSLENA ŽENA Kad je direktor seksualni predator: izraelska drama koja se veže na globalnu #MeToo debatu

FILM: Isha Ovedet; drama; Izrael, 2018.; REŽIJA: Michal Aviad; ULOGE: Liron Ben-Shlush, Menasche Noy; OCJENA: ****

Treći Dani izraelskog filma otvaraju se najboljim i najaktualnijim ostvarenjem čiju su univerzalnost prepoznali američki festivali. #MeToo pokret je uzeo maha i nagnao žene da hrabro istupe iz sjene i prokažu seksualne predatore. 'Zaposlena žena' nije utemeljena na nekoj istinitoj priči izrezanoj iz novina, ali kao da jest, tj. kao da gledamo isječak iz nečijeg života.

Dani izraelskog filma, treći po redu, otvaraju se s ponajboljim i najaktualnijim ostvarenjem u sve tri etape hvalevrijedne manifestacije. Film redateljice Michal Aviad "Zaposlena žena" superiorniji je i prošlogodišnjim "Skelama", a u Ljetnom kinu "Bačvice" će se prikazati svega tjedan dana nakon početka kinodistribucije u matičnom Izraelu.

Izvorno naslovljen "Isha Ovedet", na engleski "Working Woman", film stiže u Split s turneje koja uključuje i festival u Torontu, Chicagu, Varšavi i Göteborgu. Američki festivali prepoznali su univerzalnost filma i njegovu pravovremenost na spolnoj osnovi, da ne kažemo urgentnost.

#MeToo pokret je uzeo maha i nagnao žene da hrabro istupe iz sjene i prokažu seksualne predatore koji su koristili visoke pozicije za neprilične radnje, odnosno psihološko i(li) fizičko uznemiravanje slabijeg spola na radnom mjestu i šire.

"Zaposlena žena" nije utemeljena na nekoj istinitoj priči izrezanoj iz novina, ali kao da jest, tj. kao da gledamo "dokumentarni" isječak iz nečijeg života, što zasigurno ima veze s dokumentarističkim korijenima redateljice Aviad. Toliko je, naime, film životan i realističan u "nevidljivoj" režiji i glumi dok kronicira jedan takav slučaj.

Mlada majka troje djece Orna (Liron Ben-Shlush) postaje osobna asistentica Bennyja (Menasche Noy), magnata za nekretnine u Tel Avivu koji radi na "najvećem i najprestižnijem projektu ikad", neboderu od 28 katova. Orna nije dosad radila s nekretninama, ali Benny joj daje priliku koja se ne odbija, posebice što je ekonomska situacija u njezinoj obitelji nije bajna.

Suprug Ofer (Oshri Cohen) vodi restoran i ne ide mu najbolje. Međutim, nakon par komentara tipa "izgledaš dobro sa spuštenom kosom" i potraživanja da odjene atraktivnu suknju za sastanak s francuskim klijentima, Benny nasilu poljubi Ornu, a ona ustukne. "Ja sam udana žena".

Šef se ispričava da ne zna što ga je spopalo i obećava da se to neće ponoviti, no mic po mic će prelaziti granice profesionalnog odnosa spram žene koju je promovirao, pa i izazivati joj stres pasivno-agresivnim ucjenama da ostane iza radnog vremena u uredu, gdje će je prepadati paljenjem i gašenjem svjetla.

Sve zato što može i ima moć uništiti joj karijeru ako hoće, a ona trpi i nije kadra glasno reći "ne" zbog nezavidne ekonomske situacije kod kuće, iako evidentno ne odobrava njegove poteze. Redateljica nenametljivo drži stranu protagonistice i smatra da nije mogla drukčije postupiti u danim okolnostima.

Uz nju je i kad ispriča majci što se zbilo i ispadne da je prevarila muža, a ne da ju je šef zaskočio, zbog čega će početi kriviti samu sebe. Ipak, neki bi gledatelji mogli stati na stranu Ofera jednom kad mu Orna otkrije što se dogodilo i smatrati da nije napravila dovoljno da spriječi razvoj poslovnog "winning couple" odnosa s nadređenim.

"Da nisi to htjela, ne bi se dogodilo", kaže Ofer i čudi se zašto mu nije rekla ranije. Nelagoda se prikrada s leđa i potiho uvlači u svaki kadar filma dvosmjerne psihologije i doživjet će eskalaciju u sobi pariškog hotela nakon alkoholnog opuštanja u čast uspješnog sastanka. Krucijalna riječ je "potiho".

Suptilno režirani film se temelji na neizgovorenom, unutarnjem grču i pritisku koji Orna osjeća, a nema se kome obratiti za pomoć zbog gore navedenih razloga. Orna vrišti u sebi i taj unutarnji vrisak Ben-Shlus glumački dojmljivo prelama na njezinu licu, mikro-mimikom dočaravajući unutrašnju patnju i traumu koju muž Ofer, u svojim problemima, ne može iščitati, premda je možda naslutio nešto na domjenku.

Tad je Benny uzeo za ruku Ornu kako bi je predstavio uzvanicima, a redatelj snima scenu sa strane, dok kamera Daniela Millera šutke gleda što se događa nemoćna da joj nekako pomogne i istrgne od šefa. Kamera radi par koraka nazad i u sceni obljube u hotelu, kao da nevoljko svjedoči Orninom traumatičnom iskustvu.

Trauma se polako, ali sigurno zavlači duboko pod njezinu kožu i prenosiva je na gledatelja u uznemirujućoj, tenzičnoj izraelskoj drami. "Working Woman" je psihološki stresan i neugodan film, stvoren da se nadoveže na globalnu #MeToo debatu.

Najpoznatije lice u glumačkoj ekipi

Oshri Cohen bi mogao biti najpoznatiji domaćim gledateljima. Možda ste ga vidjeli u filmu "Libanon" ili serijama "Domovina" i "McMafia".

Naslovnica Cinemark