Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

ZLATNA MLADEŽ Mladost bez mladosti, art bez umjetnosti

FILM: Une jeunesse doree; drama; Francuska/Belgija, 2019.; REŽIJA: Eva Ionesco; ULOGE: Isabelle Huppert, Galatea Bellugi; OCJENA: * 1/2

'Zlatna mladež' je uzoran primjerak 'artsy fartsy' filma. Binoche je u 'Ona koju zamišljaš' odigrala jednu od boljih uloga u zadnje vrijeme. Huppert u 'Zlatnoj mladeži' jednu od njezinih najgorih svih vremena, zapravo zasigurno najgoru.

Juliette BinocheIsabelle Huppert 1:0. Tim je rezultatom okončan drugi FMFS derbi najvećih ženskih glumačkih ikona moderne francuske kinematografije. Prvi put su Binoche i Huppert omjerile snage na FMFS-u 2016., kad su "Iščekivanje" i "Priče s asfalta" odigrali neriješeno.

Sad je Binoche s filmom "Ona koju zamišljaš" odnijela glatku pobjedu nad Huppert i "Zlatnom mladeži". Binoche je u "Celle que vous croyez" odigrala jednu od boljih uloga u posljednje vrijeme. Huppert u "Une jeunesse doree" jednu od njezinih najgorih svih vremena, zapravo zasigurno najgoru.

Ne sjećamo se da je legendarna glumica, nedavno nominirana za Oscara (Verhoevenova "Elle") i friško viđena u kinima ("Greta" Neila Jordana), ikad bila ovoliko neuvjerljiva i nezainteresirana pred kamerama, da je baš ovako glumila na autopilotu.

"She’s not a woman, she’s a spell!", kaže Hubert Robert (neinspirirani Melvil Poupaud, sjajan u "U svakom slučaju Laurence") za Huppertičin lik, sredovječnu hedonističku bogatašicu Lucile Wood s kojom povremeno ljubuje. Međutim, nikakvo glumačko "vračanje", a ni "čarolija" ne osjeća se s njezine strane.

Glumica se šepuri u u haljinama i kućnim ogrtačima kao nekakva stoljetna seks-vampirica, pozira kao domina i to je više-manje to. Tek povremeno, ali vrlo, vrlo rijetko, Huppert malčice živne kad je redateljica i koscenaristica Eva Ionesco opsluži "nadahnutim" dijalozima, tipa da problematičnu mladu heroinu Rose (Galatea Bellugi) usporedi s pekinezerom ili je mrtva-ozbiljna pita "Sviđa li ti se Hubert?" i doda "Ima divan penis...".

"Zlatna mladež" će ući u povijest i kao vjerojatno ponajgori ili barem ponajslabiji film u kojem se Huppert pojavila. Ovo je uzoran primjerak populističkijeg "artsy fartsy" ostvarenja pretencioznog bez pokrića i zapravo čudi da je "Une jeunesse doree" premijeru imao na Rotterdam Film Festivalu, gdje se traži tvrđa i zahtjevnija art roba.

Možda je na papiru sve djelovalo potentnije. Konačno, Ionescu je film dobrim dijelom ambijentirala na prijelaz sedamdesetih u osamdesete, tj. locirala u glasoviti i zloglasni noćni klub "Le Palace", pariški odgovor na newyorški "Studio 54".

Autorica "Zlatne mladeži" je i sama partijala u tom klubu, poznatom po ekstravaganciji na plesnom podiju. Tračak te ekstravagancije prisutan je u solidnim produkcijskim vrijednostima "Zlatne mladeži", scenografiji i kostimografiji u oku kamere renomirane Agnes Godard ("Bez izlaza"), česte direktorice fotografije na filmovima Claire Denis ("35 čašica ruma", "Nitkovi") i Ursule Meier ("Dom", Sestra").

No, ni po čemu se ne bi moglo zaključiti kako je ovo poluautiobiografski materijal u kojem Ionesco oživljava svoju mladost i da je ona bila pripadnica "zlatne mladeži" o kojoj istoimeni film govori, kao Rose, njezin dečko-umjetnik Michel (Lukas Ionesco) i ostatak mladenačke glumačke ekipe (epizodica Alain-Fabiena Delona).

"Une jeunesse doree" ostavlja dojam mamurnog, depresivnog nedjeljnog tupila nakon partijanja umjesto da izaziva partijanerski delirij subote navečer. Ne pomažu ni pjesme epohe, od Human Leaguea i Roxy Music nadalje, budući da bivaju prekinute taman kad bi možda izazvale nekakav ushit unutar kadra.

Ukratko, karakteri i namjere likova prema scenariju nisu oslikane na ekranu. Kad Lucile istakne da ona i Hubert nemaju nikakav tabu, otvoreno signalizirajući dekadentnost buržujskog para koji "podvodi" mlade u ljubavne trokute i četverokute, koktel seksa, droge i alkohola ne ispija se na eks. Jedva da se otpije gutljaj.

Dekadencija je fingirana, slobodna libida zauzdana da bi film otišao do kraja u orgijastičkim scenama. Jasno, ne mora sve biti eksplicitno, no redateljica i glumci nas u nerijetko izvještačenim dijalozima i situacijama ne uspijevaju obrlatiti da njihovi likovi doista žive život kakav film sugerira.

Loše se prave da su pijani, drogirani i narajcani u scenama lišenima opipljive režijske/glumačke požude i nadahnuća, ikakvog mladenačkog poleta. Beživotan, bezdušan i suhoparan, "Zlatna mladež" je ravna crta. Art bez umjetnosti, film o mladosti bez mladosti.

Druga šansa za 'Le Palace'

Klub "Le Palace" možda dobije bolji film u bliskoj budućnosti. Redateljica Anne Fontaine ("Coco Chanel") planira snimiti biografiju vlasnika Fabricea Emaera.

Naslovnica Cinemark

VIŠE IZ RUBRIKE