Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

IZBRISANA Žena protiv sistema

FILM: Izbrisana; drama; Slovenija/Srbija/Hrvatska, 2019.; REŽIJA: Miha Mazzini; ULOGE: Judita Franković, Sebastian Cavazza; OCJENA: *** 1/2

'Izbrisana' donosi osobnu priču o borbi s vjetrenjačama 'kafkijanskog' sistema. Nijedan film iz regije nije se dosad bavio temom 'izbrisanih', ljudi koji su nestankom Jugoslavije ostali bez identiteta nakon što su se, rođeni drugdje, zatekli u nekoj bivšoj jugoslavenskoj republici, konkretno Sloveniji.

Zatvaranje 13. Festivala tolerancije - JFF Zagreb proteklo je u znaku domaće premijere slovenskog filma "Izbrisana" redatelja i scenarista Mihe Mazzinija, nastalog u koprodukciji s Hrvatskom i Srbijom, u kojem glavnu ulogu tumači Judita Franković Brdar.

Zahvaljujući dobrim reakcijama na JFF-u i relevantnoj, a osjetljivoj temi, "Izbrisana" je mjesec dana kasnije stigla i u kinodistribuciju. Nijedan film iz regije nije se dosad bavio temom "izbrisanih", ljudi koji su nestankom Jugoslavije ostali bez identiteta nakon što su se, rođeni drugdje, zatekli u nekoj bivšoj jugoslavenskoj republici, konkretno Sloveniji.

Oko 600.000 ljudi i danas snose posljedice statusa "izbrisanih". Preko noći su nestali iz sustava i izgubili sve, dokumente, državljanstvo, stalni boravak. Jedna od njih je protagonistica vrlo solidne drame, Ana Jovanović (Franković Brdar), koja se u djetinjstvu s roditeljima (oca glumi dobri Izudin Bajrović) doselila Kragujevca u Ljubljanu, gdje je odrasla i radi kao učiteljica u vrtiću.

Iako je tema opsežna, "socijalna i obiteljska, za političke novine", kako jedan novinar veli Ani, fokus je na njoj i njezinom iskustvu u borbi protiv vjetrenjača "kafkijanskog" sistema. Dakle, umjesto političke dokudramske ili možda trilerske priče, "Izbrisana" pripovijeda osobnu, psihološku dramu, pozicionirajući se kao sestra ili barem rodica (superiornijeg) "Ivana" Janeza Burgera.

Filmovi su vezani pupčanom vrpcom postporođajnog stresa heroine, a "Ivana" je, zanimljivo, snimio direktor fotografije Marko Brdar (Juditin suprug) i u njemu glumi Maruša Majer, ovdje nazočna pred kamerom u epizodnoj ulozi medicinske sestre.

Kako bilo, osobn(ij)a perspektiva svejedno ne umanjuje društvenu agažiranost "Izbrisane" koja počinje dojmljivo. Trudna Ana se vozi u taksiju prema rodilištu, milujući trbuh. Noć, kiša. Na radiju vijesti o ratu u bivšoj Jugoslaviji koji se nastavlja. U rodilištu Ani govore da je nema u računalu.

"Ako niste u sustavu, ne mogu vas pustiti u rađonu. Zar da rodim ovdje na podu?". Ana će roditi u rađaoni, a redatelj priuštiti novopečenoj majci jedan nepatvoreni trenutak radosti i nade sa kćerkicom uz snoliku pjesmu "Nothing's Gonna Change My World" na soundtracku prije nego što započne njezin beznadni birokratski košmar.

Liječnici Anu ne mogu pustiti kući, posebice ne njezinu djevojčicu, jer nema je u evidencijama, kao ni ostalih građana druge nacionalnosti koji se prezivaju na "ić". Rođena u drugoj državi, ona više ne postoji, jednako kao što više ne postoji ni Jugoslavija. "Vi ste izbrisana", kažu joj.

U općini će Ani prerezati osobu iskaznicu da i službeno bude izbrisana iz popisa stanovništva. "Kafkijanski" labirint dočaran je režijski fino. Mazzini se nagledao "novovalovskih" rumunjskih filmova u kojem likovi, poput Ane, idu od jednih vrata do drugih, od šaltera do šaltera, od čovjeka do čovjeka, dok je kamera najčešće (p)ostavljena sa strane da statički bilježi razvoj situacije.

Redatelj je stavio i vlastiti pečat na temu malog čovjeka, tj. male žene protiv golemog birokratskog aparata. Kamera Dušana Joksimovića ("Do koske", "Munje", "Kad porastem biću Kengur", "Neprijatelj"), kućnog snimatelja Srđana Dragojevića (od "Mi nismo anđeli" do "Atomski zdesna") koji je potpisan i kao ko-redatelj "Izbrisane", obavila je dobar posao.

Joksimović nadahnuto hvata Anu kako je prijeteći natkriljuje arhitektura državnih i inih institucija ili je, onako sitnu, snima na širokim trgovima i ulicama, samu ili s "izbrisanim" mladićem Senadom (Jernej Kogovšek) koji je uči da može izbjeći dešortaciju ako bude "nevidljiva".

Scene s djetetovim ocem, Aninim oženjenim  ljubavnikom (sveprisutni, uvijek profesionalni Sebastian Cavazza), ovjekovječene su u srednjim planovima. Krupni planovi su, pak, rezervirani za ekspresivno lice Ane koju izvrsno utjelovljuje Franković.

Popularna i odlična hrvatska glumica nosi film na svojim leđima u maniri prave glumačke zvijezde i daje možda najbolju ulogu dosad, čak bolju od one iz recentna Pleićeva "Doma". Cijela drama "Izbrisane" je ispisana na njezinom licu.

Doroteja Nadrah, mlada nada

Sporednu ulogu Tanje, studentice medicine koja poznaje Anu, glumi mlada slovenska nada Doroteja Nadrah. Gledali smo nedavno, na STFF-u, u filmu "Povijest ljubavi" Sonje Prosenc.

Naslovnica Cinemark

VIŠE IZ RUBRIKE