Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

LICE Netolerancija pred Isusovim očima

FILM: Twarz; drama; Poljska, 2018.; REŽIJA: Malgorzata Szumowska; ULOGE: Mateusz Kosciukiewicz, Margorzata Gorol; DISTRIBUCIJA: Discovery; OCJENA: *** 1/2

'Lice' je film o naličju morala i moralnoj izobličenosti klerikalnih društava. Kolektivna netolerancija i neprihvaćanje, ironično, rastu kako raste i Kristov kip, koji je gradio protagonist prije nesreće

Srebrni medvjedi za režiju su dvaput u tri godine razmaka otišli u ruke Malgorzate Szumowske. Godine 2015. poljska redateljica je nagrađena za "Tijelo" ("Cialo"), a prošle za "Lice" ("Twarz"). U oba filma Szumowska autorski otvara temu o suodnosu psihe i tijela pojedinca, te lica i naličja društva u kojem taj pojedinac živi.

Malčice precijenjen, ali nedvojbeno solidan i bitan film "Twarz", koji redateljica naziva "bajkom za odrasle", pristupa temi još ekstremnije. Nakon mlade anoreksičarke u centru pažnje je prvi mladić u Poljskoj kojemu je presađeno lice. Do tog trenutka Szumowska treba doći. Uvodna sekvencija konzumerističkog stampeda na prvi pogled izgleda kao da je stigla iz nekog drugog filma.

Izraz "rasprodaja donjeg rublja" je varka. Nisu gaćice i grudnjaci na akciji, nego se razulareni kupci skidaju u donje rublje kako bi u supermarketu pobrstili police s televizijama itd. Slijedi upoznavanje s glavnim likom, Jacekom (Mateusz Kosciukiewicz) koji vozi majušni automobil slušajući Metallicu i "Hardwired".

Jacek se izdvaja od ostatka zajednice poljskog bogobojaznog katoličkog gradića koji je prerastao (zato valjda i malo auto). Obožava heavy metal i Metallicu, najviše "Master Of Puppets", voli lokalnu djevojku Dagmaru (Margorzata Gorol; u hrvatskoj inačici filma mogla bi je glumiti Lana Barić) i mašta o životu u Londonu.

Kad jedan član njegove velike obitelji na to kaže kako je "Poljacima je mjesto u Poljskoj", redateljica odškinjuje vrata ruralne zatucanosti konzervativnih lokalaca kojima nisu strane rasističke opaske na račun Muslimana, crnaca i Židova. A sa njom i uvodni konzumerizam dolazi na naplatu.

Naime, Jacek radi na kipu Isusa Krista, kakav je uistinu sagrađen u Świebodzinu u zapadnoj Poljskoj 2010. godine, najvećem na svijetu. Većem i od onoga u Rio de Janeiru, kako se puše pohlepni svećenik dok se skulptura postupno uzdiže iznad okoline. No, Jacek, ironično, više vjeruje u Metallicu nego Isusa, iako gradi njegov kip.

Koincidentno, upravo je on od svih radnika (pro)pao u ambis kroz Isusov torzo, stajavši na vratu statue dok je čekala montiranje glave. Pad je uspio preživjeti ("Živ si, ponovno rođen, Krist ti je dao novu priliku"), ali strašne ozljede koje je pretrpio zauvijek su promijenile njegovo lice ("djelomično unakažen") i ostavile ga nerazgovjetnog izgovora i praktički slijepog na jedno oko.

Duboko u duši on je onaj isti mladić. "To sam ja", veli Jacek, ali svi oko njega, osim sestre (Agnieszka Podsiadlik), gledaju ga drukčije i čini im se da to više nije on. Sad je Jacek još veći autsajder nego što je bio prije nesreće. Ljudi su zli, shvaća Jacek: nemaju strpljenja odgonetati što govori, u njemu vide "čudovište", "izvanzemaljca"...

Nekadašnja djevojka više mu ne poklanja pažnju. Zbog groteskna lica postao je sprdnja predrasudne, indiferentne okoline ("Daje li mu koja s takvom facom?") koja momentalno zaboravlja na sve što ih crkva uči ili bi barem trebala, poput prihvaćanja i tolerancije prema drugima/drukčijima (Jacek može simbolizirati i homoseksualce, crnce...).

Čak i Jacekova vlastita mater (Anna Tomaszewska) ne može prihvatiti "novog" sina. "To nije moj sin", tvrdi ona i smatra da je "možda onaj drugi" – nekakav vrag valjda. Zato će sa svećenikom i organizirati egzoricizam u sceni najcrnjeg humora i naoštrenih satiričnih žalaca.

Naročito je ubojita rečenica svećenika izgovorena šefu gradilišta "Crkva će zatvoriti oči što zapošljavate Muslimane", odnosno njegov odgovor "To su Romi, nisu Muslimani". Otprilike tu negdje film prestaje biti karakterna – Jacekova - (melo)drama i pretvara se u prikaz cijeloga društva.

Portret licemjerja malog mista, klerikalizma i konzumerizma. Netolerancija i neprihvaćanje se, ironično, odvijaju ravno pred Isusovim očima i rastu kako raste i Kristov kip. Iako je neprepoznatljiv kad se gleda u zrcalu, nesreća nije suštinski promijenila Jaceka, već ljude oko njega.

Odnosno, nisu se ni oni toliko promijenili koliko je njihov pravi karakter do kraja isplivao na površinu. On je ružan izvana, facijalno deformiran. Oni su ružni iznutra, duševno unakaženi. "Lice" je film o naličju morala. Moralnoj izobličenosti poljskog i sličnih radikalno konzervativnih društava.

Vole je EU Oscari

Malgorzatu Szumowsku voli i Europski Oscar. Ona ili njezin filmovi dosad imaju četiri nominacije, od čega je "Tijelo" osvojilo nagradu publike.

Naslovnica Cinemark

VIŠE IZ RUBRIKE