Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

REMO: NENAORUŽAN, ALI OPASAN Akcijski junak iz vica o Chucku Norrisu

FILM: Remo Williams: The Adventure Begins; akcija; SAD, 1985.; REŽIJA: Guy Hamilton; ULOGE: Fred Ward, Joel Grey; OCJENA: ***

'Remo' je izašao u kinima prerano za svoje dobro. Desetak godina kasnije, prošao bi puno bolje, nakon što je akcijski žanr ispuhao mišiće i publika bila spremna skužiti i prihvatiti bazu. Neke akcijske scene su legitimne, ali se sudaraju s prizorima pojačanih zvučnih efekata udaraca. Samo nedostaje stripovski balončić da ispiše 'trčao je cik-cak i izbjegavao metke'. Nekih 20 godina ranije, Remo je postao Chuck Norris iz vica prije Chucka Norrisa.

Remu Williamsu valja priznati da ima iznimno zvučno akcijsko ime. Remo. Gotovo kao Rambo. Imena njih dvojice, od svih heroja akcije osamdesetih, našla su se u naslovu dokumentarca "Remo, Rambo, Reagan and the Reds" koji je pronalazio politički podtekst skriven ispod površine akcijskog žanra dekade.

Veliko je to priznanje za Rema, junaka filma "Remo Williams: The Adventure Begins" (1985.). Rambo je legenda, a za Rema znaju samo akcijski fanatici i filmofili kojima zvjezdani logo kompanije Orion Pictures može osvjetliti najtamniju noć.

Remov film, "Remo: Nenaoružan, ali opasan", prilično je opskuran, pomalo zaboravljen naslov iz zlatne ere akcijske kinematografije, jednu stepenicu iznad, recimo, "Nestalih u akciji", možda i "Crvenog škorpiona", ali dvije ili tri ispod "Komandosa" ili "Kobre".

No, "Remo" jest sastavni dio dekade kao melanž "Istok sreće Zapad" filozofije "Karate Kida" i "Američkog Nindže", tj. "Ramba" i Bond-filmova. Ulažući novac u ekranizaciju serijala roto-romana "The Destroyer" Warrena Murphyja i Richarda Sapira, producenti su se nadali dobiti novu akcijsku franšizu u stilu one o avanturama agenta 007, s Remom kao "Bondom plavog ovratnika".

Ovo "plavi ovratnik" ima dvostruko značenje: Remo je niža (radnička) klasa od Bonda, ali bio je i newyorški plavac prije nego što je njegovu smrt bacanjem u rijeku fingirala "organizacija koja zapravo ne postoji" i vrbovala ga u svoje redove kako bi u novoj ulozi tajnog agenta bio "11. zapovjed" i pomogao riješiti se "prljavštine".

Bond-filmovi su svakako bili uzor za "Rema". Za scenarističku adaptaciju romana angažiran je Christopher Wood, scenarist "Špijuna koji me je volio" i "Operacije svemir", a iza kamere je stao Guy Hamilton, jedini redatelj s pokerom "Bondova" u opusu, po dva Conneryjeva i Mooreova ("Goldfinger", "Dijamanti su vječni", "Živi i pusti umrijeti", "Čovjek sa zlatnim pištoljem").

Ne iznenađuje, tako, što u filmu čujemo "Williams, Remo Williams" i gledamo najmanje jednu akcijsku scenu s laserima kao u "Goldfingeru" i "Moonrakeru". Neće Remo poletjeti u svemir kao Bond, ali njegov film će svjesno koračati debelo preko granice akcijske besmislice. Dosta je reći dvije riječi: sensei Chiun.

Utjelovljenje kineskog kolačića sudbine u šarmantnoj interpretaciji oskarovca Joela Greyja, meštra ceremonije iz "Cabareta", neprepoznatljiva pod maskom nominiranom za Oscara, krade film u interakcijama s Remom ("Krećeš se kao trudni jak") i "fortune cookie" mudrolijama ("Zove se 'fast food' jer ubrzava put prema grobu").

Majstor izmišljene korejske borilačke vještine sinanju, rođak "Karate Kidova" mr. Miyagija i "senseija" Xiana iz "Kickboxera", preteča Morpheusa iz "Matrixa", naučit će Rema izbjegavati metke iz neposredne blizine i trčati po lijevanom, još nestvrdnutom betonu, a da u njega na propadne.

Pobogu, Chiun će se sam na kraju filma zaletjeti preko vode, od obale do glisera, kao da je sprinterski Isus. Takve pomaknutosti, strane i Bondu i Chucku Norrisu, umanjile su šanse zabavnom "Remu" da postane franšiza, kao i solidni, ali ne i "larger than life" junačni Fred Ward ("Put u svemir", "Igrač", "Kratki rezovi") u ulozi neobična heroja.

Naime, apsurdni, samoironični "Remo" je izašao u kinima prerano za svoje dobro, a nije imao glumca koji je bio tjelesno pojavan i karizmatičan da ponese film na svojim leđima, iako je upadao u oko kao dio akcijskog ansambla ("Južnjačka utjeha") i bio dobar pobočnik ("Podrhtavanje").

Godine 1985. akcijsku autoironiju je furao samo "Commando", no to se jedva opažalo pored teške artiljerije i izbočenih bicepsa Schwarzeneggera kao prototipna junaka dekade. Prilično je, zapravo, hrabro što je "Remo" ovakav kakav jest onda izašao u kina dok su velikim ekranima drmale armije od jednog čovjeka naoružane do zuba i gole do pasa (Schwarzenegger, Stallone, Lundgren...) ili barem u donjoj majici (Willis).

"Tvoj um i tijelo postat će oružje, ovdje ne koristim pucaljke", jasan je bio Chiun. Desetak godina kasnije, sredinom devedesetih i osobito u novom mileniju, "Remo" bi prošao puno bolje, nakon što je akcijski žanr ispuhao ("Let off some steam, Bennett") i publika bila spremna skužiti i prihvatiti bazu, odnosno samoironiju u akciji koju je metafilmski senzibilirao Shane Black ("The Last Boy Scout", "Last Action Hero", "The Long Kiss Goodnight").

Woodovo pero nije bilo naoštreno kao Blackovo, a Hamilton nije bio Carpenter da izbalansira fantaziju, akciju i komediju kao u "Velikoj gužvi u Kineskoj četvrti", filmu koji je "Remo" sigurno pogurao i, usput, upalio fitilj za "Dinamita Jacksona" s Carlom Weathersom.

Neke akcijske scene su legitimne (visenje na deblu pod paljbom teškog mitraljeza), posebice tučnjava na skelama prekrivenom Kipu slobode, pa i brutalne (okršaj s negativcem Patricka Kilpatricka u plinskoj komori). Međutim, one se sudaraju s prizorima pojačanih zvučnih efekata udaraca.

Samo nedostaje stripovski balončić da "zagorovski" ispiše "trčao je cik-cak i izbjegavao metke". Nekih 20 godina ranije, Remo je postao Chuck Norris iz vica prije Chucka Norrisa. Njegova avantura je završila prije nego je zapravo počela.

'Profesionalno ubojstvo je najviši oblik javnog dobra'?!

U filmu se mogu čuti i neki nevjerojatni, politički intonirani dijalozi. "Profesionalno ubojstvo je najviši oblik javnog dobra", kaže Harold Smith (Wilford Brimley), šef agencije koja regrutira Rema. "Ovo je divna zemlja, moj dječače, ali naš pravosudni sustav ne radi kako bi trebao". Inače, za ulogu Rema je konkurirao i Bruce Willis. Na njegovu sreću Remo nije postao, ali zato jest John McClane tri godine kasnije ("Umri muški").

Naslovnica Cinemark