Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

GRETA Učiteljica glasovira od opaka

FILM: Greta; psihološki triler; SAD/Irska, 2018.; REŽIJA: Neil Jordan; ULOGE: Isabelle Huppert, Chloe Grace Moretz; DISTRIBUCIJA: Blitz; OCJENA: *** 1/2

Da je snimljena 90-ih, 'Greta' bi se našla na videopolici tik do 'Ruke koja njiše kolijevku', 'Policajca bez kontrole' i 'Oglas donosi smrt'. Ne puca Jordan samo na psiho-trilere, nego i art filmove s njihovom glumačkom perjanicom Huppert, pokušavajući (i donekle uspijevajući) napraviti nešto što je s Isabelle napravio Verhoeven u 'Elle'. Filmofili znaju da je Huppert glumila učiteljicu glasovira u Hanekeovu art-trileru 'Piano Teacher. Isabelle i u ovom filmu (doduše ne seksualno) zavodi mladu osobu.

Psihološki trileri devedesetih, kakve je inicirala "Kobna privlačnost", doživljavaju novi "revival". Prošle godine u ovo vrijeme gledali smo "Dvostrukog ljubavnika" Francoisa Ozona. Sada gledamo "Gretu", povratnički film oskarovca Neila Jordana nakon 12-godišnje kinopauze.

I "Greta" je VHS triler iz videoteke u eri DVD-a, "online" videoteka i "streaming" servisa. Da je snimljena devedesetih, "Greta" bi se našla na videopolici tik do "Ruke koja njiše kolijevku", "Policajca bez kontrole" i "Oglas donosi smrt", filmova snimljenih iste godine kad je Jordanov dobio Oscara za scenarij "Plačljive igre".

Svi žanrovski toponimi su nazočni u filmu. Jedan: psihotična zlikovka puštena s glumačkog lanca za beskrajne GIF-ove terorizira nevinu žrtvu razvijajući sa njom psihološki odnos. U ovom filmu to je Greta (Isabelle Huppert), usamljena udovica i učiteljica glasovira koja postaje opsjednuta mladom Frances (Chloe Grace Moretz) nakon što joj djevojka vrati torbicu "slučajno" ostavljenu na sjedalu u podzemnoj željeznici.

Još shrvana nedavnom smrti mame, Frances se zbližava s Gretom videći u njoj majčinsku figuru, tj. "zamjensku majku", kako veli njezina cimerica Erica (Maika Monroe). "Postaje čudno, kao da si posvojila tu ženu", opaža Erica koja će Gretu nazvati Zlicom od opaka.

Kad Frances shvati s kime ima posla, otkrivši u Gretinoj kredenci niz torbica koje, očito, namjerno podmeće po vlakovima, za nju je već kasno. Torbica donosi smrt. Opsesija se razvija do neslućenih razmjera i to navješćuje (dva) prva u nizu "bu" scena, kad Frances kroz prozor restorana iznenada ugleda Gretu kako stoji i zuri u nju, što će raditi cijeli dan.

"Stvoreni smo za ljubav, ne usamljenost. Usamljena sam, svatko treba prijatelja", govori "ozbiljno poremećena" Greta. Otprilike tu negdje film postaje bogatiji čak i za (tri) obligatorni kadar spiralnih stepenica što se uvijaju poput uma negativke koja ubrzo prisvaja Francesin pamtljiv šlagvort "Ja sam poput žvakaće gume, teško me se riješiti".

Za taj šlagvort bi ruku (koja niše kolijevku) dali zlikovci gore navedenih filmova, a sami filmovi sve za sjajnu "depalmovsku" scenu sna unutar sna u sužavajućem liftu. Greta će, da podcrta šlagvort, (is)pljunuti žvaku u Francesinu kosu, a nešto slično za žanr radi i Jordan.

"Žvače žvake i j... majke" psiho-trilerima dok ne ostane bez žvakaće gume, da preuzmemo/parafraziramo akcijski šlagvort iz Carpenterova "Oni žive". Do isteka devedesetih i "Plemenite krvi", psiho-trileri su došli na rub karikature i autoparodije, a Jordan ih se ne libi pogurati u bezdan da vidi hoće li preživjeti pad.

Ne puca Jordan samo na psiho-trilere, nego i art filmove s njihovom glumačkom perjanicom Huppert, pokušavajući (i donekle uspijevajući) napraviti nešto što je s Isabelle napravio Verhoeven u "Elle", pa i festivalske horore poput "To dolazi".

Filmofili znaju da je Huppert glumila učiteljicu glasovira u Hanekeovu art-trileru "Piano Teacher", odnosno da je Monroe zvijezda horora "It Follows" gdje je slijedi nevidljivi nadnaravni entitet. Isabelle i u ovom filmu (doduše ne seksualno) zavodi mladu osobu.

Pored toga, njezina Greta će u jednoj sceni pratiti Ericu da je ova uopće ne vidi, gotovo kao nadnaravno biće. Luđakinja skrivena ispod sofisticirane europske/francuske površine ("francuština je samo gluma"), Greta je negativka veća od života i filma u Jordanovu namigujućem, hinjeno samoironičnom psiho-trileru.

Uz šačicu urnebesnih scena, tipa kad Greta baletski docupka na vršcima prstiju do žrtve i kamera to snima u donjem rakursu, "Greta" posjeduje "jordanovski" autorski pečat. Gotovo svaki Jordanov film pokreće psihološka i(li) fizička dinamika dvoje ljudi (od "Mona Lise", preko "Crying Game" i "Interview With A Vampire", do "Byzantium").

I ovdje je našao ulogu za omiljenog glumca Stephena Reu, a uz to se hororski vratio na početak karijere i "grimmovski" bajkovite "Vučje družine" (krupni plan injekcije u batrljak otfikarena prsta) koja je prepričala "Crvenkapicu". "Greta" posjeduje nešto od te onostrane bajkovitosti, pretvarajući Gretu u modernu vješticu, učiteljicu glasovira od opaka.

Nakon 'Grete' - 'Frankie'

Isabelle Huppert rijetko glumi u filmovima anglofonih redatelja. Ipak, gledat ćemo je i u novom projektu Ire Sachsa "Frankie", gdje glumi s Marisom Tomei, Gregom Kinnearom i Brendanom Gleesonom.

Naslovnica Cinemark

VIŠE IZ RUBRIKE