Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

HALLA IDE U RAT Ženski eko-Rambo art filma

FILM: Kona fer í stríð; akcijska drama; Island/Francuska/Ukrajina 2018.; REŽIJA: Benedikt Erlingsson; ULOGE: Halldóra Geirharðsdóttir, Johann Siguroarson; DISTRIBUCIJA: ZFF; OCJENA: ****

Halla jurca islandskom divljinom s lukom i strijelom i gerilski napada tešku industriju. 'Halla ide u rat' je i art i žanr, i politički triler i akcijska avantura, i ekološki i antikapitalistički film, i intimistička drama i apsurdistička komedija.

Niti jedan noviji festivalski art film nije se približio akcijskom blockbusteru kao islandski "Halla ide u rat" Benedikta Erlingssona ("O konjima i ljudima"). Raskošne, visokobudžetne produkcijske vrijednosti upadaju u oči već u početnim kadrovima.

Sredovječna junakinja filma, voditeljica zbora i ekološka ratnica Halla (Halldóra Geirharðsdóttir), zateže luk i odapinje strijelu prema dalekovodu, izazivajući kratki spoj i nestanak struje. Helikopter kreće za Hallom i ona se pred progoniteljima krije najprije iza kamenja.

Kamera je pozicionirana ispred heroine tako da uhvati helikopter i krajobraz. U jednom prizoru helikopter se nalazi točno iznad nje, pritajene u nekakvoj pukotini. Pravi pravcati "money shot". Islandske lokacije su fascinantne i iznimno filmične same po sebi da je takoreći dovoljno upaliti kameru i snimati, međutim "production values" u filmu "Woman at War" uključuju više od izviđanja lokacije.

I kukuruzište može dati atraktivan kadar, kao u Hitchcockovom "Sjever-sjeverozapad", ali je kadar još atraktivniji ako poviše njega poleti avion za zaprašivanje usjeva koji će se zabiti u cisternu. Dobro, takvih stvari nema "Halla ide u rat", premda će u filmu raditi semteks eksploziv i srušiti dalekovod.

Imamo zato helikoptere, dronove, kadrove iz vizure dronova, specijalce... Imamo i multipliciranje glumice. Naime, s Hallom će kadar podijeliti i njezina sestra blizanka, instruktorica joge Ása, kao da gledamo neki film s "dvojnim" Van Dammeom.

Profeministički nastrojeni "Woman At War" je ekološki akcijski film u malom, osobito kad Halla poput ženskog eko-Ramba jurca islandskom divljinom s lukom, gerilski napada tešku industriju, skida dronove strijelama i pokazuje nerv za preživljavanjem odijevajući kožu uginute ovce ili zaranjajući na dah u potok da se sakrije.

Međutim, Erlingsson je privrženiji angažiranom artu nego žanru. Jasno je to i prije nego što Halla stavi na glavu masku s likom Nelsona Mandele i ispali strijelu u dron. Premda, "Halla ide u rat" je i art i žanr, i politički triler i akcijska avantura, i ekološki i antikapitalistički film, i intimistička drama i apsurdistička komedija kako islandski filmovi često znaju biti.

Puno je toga što "Woman At War" želi biti odjednom. Previše čak. No, većina navedenoga "Halla" ipak jest i dobro funkcionira kao takva. Erlingsson, k tome, uglavnom pomiruje krajnosti i povezuje ih nevidljivim rezom, jednako kao nadrealne "meta" elemente s realizmom.

Primjerice, glazbu u filmu stvaraju muzičari koji svojom pojavom probijaju tzv. četvrti zid, pridružuju im se i ukrajinske narodne pjevačice nakon što Halla dobije priliku posvojiti malu Ukrajinku, a zajedno komentiraju radnju kao grčki zbor, povremeno se u nju i direktno miješaju i prema kraju dobivaju sve veću minutažu.

Ponekad djeluju i kao nepotrebna distrakcija, poput tzv. ponavljajućeg gega s latinoameričkim turistom (Juan Camillo Roan Estrada), frekventno pogrešno uhićenim umjesto protagonistice. Ipak, oni su most između nje i filma, odraz njezinog unutarnjeg (glazbenog) života. Samo ih Halla može vidjeti i čuti, preko nje i gledatelj.

Možda samo Halla vidi i sestru blizanku, odnosno ona opstoji u glavi heroine kao osobni "jin" njezinom globalnom "jangu", Tyler Dudren njezinom Naratoru ("Klub boraca"). Jer, Halla želi promijeniti svijet (gospodarske sabotaže na podružnice globalnih multinacionalnih kompanija), a Asa samu sebe (majčinstvo).

Nije isključeno i da je cijeli film nekakav san ili moguća vizija superjunačkog ekološkog aktivizma budući da se voditeljica zbora potajice "pretvara" u Ženu s planine, kako njezin "teroristički" alter-ego nazivaju mediji. Tada ona postaje jedno sa zemljom i svako malo legne na nju milujući licem tlo prekriveno mahovinom.

Daje prirodi i priroda joj vraća: nakon što promrzne od hipotermije, vratit će se u život kad je "navodni rođak" (Johann Siguroarson) polegne u izvor ljekovite termalne vode. Svaki total direktora fotografije Bergsteinna Björgúlfssonsa pokazuje ljepotu Islanda, posredno i planeta Zemlje koji vrijedi spasiti od klimatskih promjena dok još nije kasno. Halla je aktivistička heroina trenutka.

Jodie Foster planira američki remake

Dvostruka oskarovka Jodie Foster planira režirati američki remake "Halle" i odigrati glavnu ulogu. Bit će to njezin ukupno peti redateljski projekt od 1991. naovamo, prvi nakon "Igre novca" s Georgeom Clooneyjem iz 2016. godine.

Naslovnica Cinemark