Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

DUBOKI REZOVI Trešnje i 'šljive' iz Dalmatinske zagore

FILM: Duboki rezovi; drama; Hrvatski, 2018.; REŽIJA: Dubravka Turić, Filip Mojzeš i Filip Peruzović; ULOGE: Roko Glavina, Lana Barić; DISTRIBUCIJA: Pari Pikule; OCJENA: *** 1/2

Trodijelni omnibus se bavi nasiljem u užem ili širem smislu, fizičkim i psihičkim modricama. 'Duboki rezovi' bolje funkcioniraju na razini pojedinačnih filmova, u rasponu od odličnog preko solidnog do korektnog.

Prizivanje Altmanovih "Kratkih rezova" više je nego evidentno u naslovu trodijelnog omnibusa "Duboki rezovi" u režiji Dubravke Turić (prvi segment, "Trešnje"), Filipa Mojzeša (središnji, "Smrt bijela kost") i Filipa Peruzovića (posljednji, "Predmeti koji tonu").

Razmjerno je tanka granica između "short cuts" drame poput Altmanova remek-djela i omnibusa, takoreći u "rezu" viška ili manjka, no "Duboki rezovi" se svakako trebaju zavesti pod potonje. A ako velikog američkog režisera baš želimo i dalje zadržati u priči, mogli bismo zapisati da "Duboki rezovi" streme biti omnibusovski Altman iz kamenjara Dalmatinske Zagore umjesto Los Angelesa.

Sva tri segmenta u "Dubokim rezovima" postavljena su u Dalmatinsku Zagoru i bave nasiljem u užem (pojedinac, obitelj) ili širem smislu (društvo), fizičkim i psihičkim modricama. Segmenti su povezani pod egidom nasilja u različitoj formi i producentskom paskom Dijane Mlađenović.

A svaki idući starta završnim prizorom prethodnog, bilo da posljednji kadar aviona kako leti visoko na nebu i ostavlja trag postaje prvi u narednom filmu ili da se na istoj cesti nađe automobil koji će izaći iz prethodne priče s onim koji će ući u novu. Trolist "Trešnje", "Smrt bijela kost" i "Predmeti koji tonu" se odvijaju pod istim nebom, na istim dalmatinskim cestama, seoskim putovima i prilazima.

Međutim, unatoč tom "srastanju" i tematskim i inim poveznicama (odnos prema nasilju ove ili one vrste), teško je pobjeći dojmu da su tri zasebna "kratkiša" naknadno pomalo "nasilu" integrirana u dugometražnu cjelinu, tj. da nisu nastajali istovremeno i disali "kao jedan" dok je svaki pojedini redatelj izvedbeno raznoliko interpretirao različite kratke priče Olje Savičević Ivančević, Ksenije Kušec i Romana Simića ne razmišljajući o onom drugom.

Odnosno, primjerice, Renata (Marina Redžepović) iz "Predmeta koji tonu" neće doći na prag kuće majke iz "Trešanja" (Lana Barić) ili obratno, niti će se ijedan lik iz triju segmenata "sudbinski" očešati u prolazu s nekim drugim i podijeliti kadar.

Neujednačenost je inače "prokletstvo" mnogih omnibusa ("Divlje priče" su u novije vrijeme najujednačenije), uključujući i hrvatske ("Seks, piće i krvoproliće", "7 seX 7", serijal "Zagrebačke priče", "Zbog tebe", "Fuck Off I Love You", "Do kraja smrti"), od čega ne mogu pobjeći ovako postavljeni "Duboki rezovi".

Oscilirajući kao "cjelina", "Duboki rezovi" bolje funkcioniraju na razini pojedinačnih filmova, u rasponu od odličnog preko solidnog do korektnog. Prvi "kratkiš", "Trešnje", uvjerljivo odskače, ostavljajući trajan gorak okus slatkog voća na usnama gledatelja.

Turić daje naivni dječji pogled na svijet odraslih i jednu ozbiljnu temu (ravnopravnost spolova), govoreći o bliskosti dvojice adolescenata (Franko Jakovčević, Donat Zeko) u zatucanoj sredini iz perspektive mlađega brata jednog od njih (jako dobar debi Roka Glavine).

Redateljica prilično izvrsno oslikava "tajna mjesta" djetinjstava, ugođaj ljeta i atmosferu "sela". Nasilje je ovdje u drugom planu, sve je u slutnji, implicitno, isključivo psihičko, onakvo kakvo ostaje kao potencijalni potisnuti mentalni ožiljak na jednoj mladoj duši.

"Smrt bijela kost" je ponešto eksplicitniji komad kratkiša, rubno horor žanra. Dvije djevojčice će zaigrati "šašave igre" s malim susjedom-vršnjakom u šupi obiteljske kuće (naslovna "smrt bijela kost" umjesto "skrivača"). Dijaboličnu curicu poput Marije (Lily Antić) nismo vidjeli u hrvatskoj kinematografiji,.

Ništa bolji nisu ni njezini roditelji (Jadranka Đokić, Saša Anočić) koji tu dijaboličnost pokušavaju zataškati, sačuvaj bože spriječiti ili liječiti. No, u ovom Hanekeu za osnovnoškolce dosta toga ostaje neizgovoreno, time i pomalo nedorečeno. Isto se može reći i za film "Predmeti koji tonu", gdje se pokušava sakriti obiteljsko nasilje.

Prema svemu sudeći Matija (Bernard Perić) mlati suprugu Renatu (Redžepović), iako "ne bi ni muhu ubio", ali ona to pred roditeljima (Vinko Kraljević, Mirela Brekalo) pravda padom u kadi. "Jesi vidila ti tu šljivu", otac pita majku, misleći na kćerkinu modricu. "Duboki rezovi" počinju trešnjama, a završavaju "šljivama".

Beader, Ćurković i Butijer

U "Trešnjama" treba još spomenuti i uloge na filmu nedovoljno iskorištenog Milivoja Beadera, te Nikše Butijera i Arete Ćurković.

Naslovnica Cinemark