Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

IZVJEŠTAJI O SARI I SALEEMU Preljub pod političkim pritiskom

FILM: The Reports on Sarah and Saleem; drama; Palestina/Njemačka/NIzozemska, 2018.; REŽIJA: Muayad Alayan; ULOGE: Maisa Abd Elhad, Adeeb Safadi; DISTRIBUCIJA: Kino Mediteran; OCJENA: *** 1/2

Palestinski film prati reperkusije zabranjene ljubavi Palestinca i Izraelke u slomljenom srcu Jeruzalema. Politički triler će se umiješati u naizgledni film o nedopuštenoj ljubavnoj aferi, a romantična drama postaje društvena i moralno kompleksna.

Dijele nas dva mjeseca do idućeg Festivala mediteranskog filma Split, a kao podsjetnik na to u kina je stigao hit s prošlog FMFS-a. Palestinski film "Izvještaji o Sari i Saleemu" jedan je od favorita FMFS-ovaca s prošlogodišnjeg izdanja njihove filmske fešte. Bio je i favorit publike na Rotterdam Film Festivalu.

Dovoljan je to zalog da se FMFS, odnosno Kino Mediteran odlučio na samostalnu distribuciju filma, mimo festivala. "The Reports on Sarah and Saleem" je jedan od zrelijih i političnijih FMFS-ovskih naslova koji potvrđuje da je festival "odrastao".

Svakako bliži trenutnoj poetici populističkijeg FMFS-a, nego hermetičnog Rotterdama, dakle prijemčiviji i nešto široj publici od "festivalske", "Izvještaji o Sari i Saleemu" su na sličnoj valnoj duljini s ostvarenjima poput "Omara", "Kad otvorim oči", "Uvrede"...

Na prvi pogled se može učiniti da je (također palestinski) "Omar" dobio svojevrsni nastavak, samo što je u centru tragične "Romeo i Julija" priče preljubnički par, tj. zabranjena izvanbračna ljubav jednog Palestinca i jedne Izraelke u slomljenom srcu Jeruzalema. On je Saleem (Adeeb Safadi), ona Sarah (Sivane Kretchner).

Saleem živi u istočnom Jeruzalemu i zaposlen je kao dostavljač kruha. Novca je malo, pa Saleem pristaje noću u fušu dostavljati "narudžbe" po Betlehemu, "iza zida". Radi to na nagovor brata svoje trudne žene Bisan (Maisa Abd Elhad) koji im inače financijski pomaže, što je posramljujujuće za njega kao pripadnika ortotoksnog, spolno stereotipnog društva i daje mu "motiv" za preljub.

Vlasnica kafića u zapadnom Jeruzalemu, Sarah je nezadovoljna što joj muža, pukovnika u vojsci Davida (Ishai Golan), nikad nema doma, a često se zbog njegova posla i sele s djetetom. Zajedničke frustracije nestaju pod okriljem mraka u zadnjem dijelu Saleemova kombija. Samo seks?

Čini se da je, a možda je moglo biti i nešto više da jedna večer nije dobila kobne reperkusije. Sarah odlučuje poći sa Saleemom u Betlehem. "Je li sigurno", pita ga ona za svaki slučaj. "Samo pričaj engleski i jest", uvjerava je on, a ona se predstavlja kao europska turistica.

Dobro režirana večer "iza zida" varira od kemije među njima u klubu do tenzije zbog toga da će netko potencijalno otkriti krivu kombinaciju Palestinac/Izraelka u Betlehemu. To se zamalo događa kad se neki lokalac počne upucavati Sari i Saleem upadne u konflikt s njime. Preljubnici uspiju pobjeći, ali lančana reakcija je pokrenuta.

Palestinska obavještajna služba će uhititi Saleema i prišiti mu da je "regrutirao" Saru. "Sve što kažem će dodatno zakomplicirati situaciju", govori Saleem odvjetnici, no situacija je ionako već zakomplicirana. Iako se Saleem nije nikad miješao u politiku, politika će se umiješati u njegov (ljubavni) život.

I politički triler će se umiješati u naizgledni film o nedopuštenoj ljubavnoj aferi, a romantična drama postaje društvena i moralno kompleksna. Inicira to i mjesto radnje: manje je važno što oženjeni Saleem i udana Sarah imaju aferu od toga da je on Palestinac, ona Izraelka.

Kad se Sarah povjeri prijateljici da je muža prevarila s "onim Palestincem", ova će joj reći "mogla si s nekim od Židova". Suptilni film o ljudima postaje nešto manje suptilni film o društvu, tj. politici koja prodire u ljudske živote. Redatelj Muayad Alayan bilježi taj prodor opservantskom, ponekad voajerističkom kamerom Sebastiana Bocka, poput nijema promatrača iz neposredne blizine zbivanja, lišavajući likove privatnosti.

Politika se rimuje s didaktika, premda bi bilo bolje da su Muayad i njegov scenaristički brat Rami Alayan manje didaktični u drugom dijelu filma "The Reports on Sarah and Saleem", nerijetko u slici i tekstu prenaglašavajući ono što je očito i nekome tko nije Palestinac ili Izraelac.

S jednim Asgharom Farhadijem ("Nader i Simin se rastaju") iza kamere "Izvještaji o Sari i Saleemu" bi vjerojatno bili istinski izvrstan i tankoćutan film. Ovako "samo" dobar, ali svakako društveno-politički intrigantan, pa i vremenski podesan u (ti)jeku "Time's Up" pokreta i ženskog osnaživanja. Bisan, Saleemova supruga, polako izlazi iz drugog plana i postaje glavni lik filma, odupirući se muškim autoritetima – mužu, bratu, čitavom patrijarhalnom društvu.

Dolijeću i 'Leptiri'

U kinodistribuciju od ovog četvrtka dolijeću i "Leptiri", još jedan adut prošlogodišnjeg FMFS-a koji je nagrađen u Sundanceu.

Naslovnica Cinemark