Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

DJEČAK OLUJE Prijateljstvo mališana i pelikana bez olujnih emocija

FILM: Storm Boy; avanturistička drama; Australija, 2019.; REŽIJA: Shawn Seet; ULOGE: Geoffrey Rush, Jai Courtney; DISTRIBUCIJA: Blitz; OCJENA: ***

U najnadahnutijim trenucima 'Storm Boy' uspijeva probuditi dijete u odraslima i obratno, ali nedovoljno snažno da bi s ove strane velikog ekrana izazvao kišu u očima, kako je sugerirao vrlo dobar 'trailer'. Ako vam se srce, ipak, možda neće slomiti, u njega će dolepršati pelikan i tu se na neko vrijeme ugnijezditi.

"Mašite krilima." – "Dječak oluje" (2019.)

Izbacivanje s popisa obvezne lektire nekih omiljenih domaćih (npr. "Ježeva kuća", "Miševi i mačke naglavačke", "Smogovci") i stranih dječjih klasika ("Mali princ", "Doživljaji Hucklberryja Finna", "Petar Pan", "Putovanje u središte Zemlje") nedavno je opravdano izazvalo sablazan hrvatskih književnika i kulturnjaka. Pokrenute su peticije za vraćanje nacionalnih i inih lektirnih blaga, no s obzirom gdje živimo, dvojbeno je da će pobuna uroditi plodom.

Živo nas zanima što bi se dogodilo da netko u Australiji s popisa lektire izbaci australski "national treasure" kao što je, recimo, "Storm Boy", omiljena knjiga za djecu iz pera Colina Thielea uz koju se odgajaju generacije klinaca od njezina izdavanja 1964. godine. "Dječak oluje" se nalazi u školskom kurikulumu i djeca sa suzom u oku čitaju svaku stranicu knjige o neobičnom prijateljstvu jednog klinca i pelikana s motivima gubitka, odrastanja i rastanka.

Nema teorije da će, dakle, netko izbaciti "Storm Boy" iz lektire, posebice jer je knjiga zaživjela i na filmu. Dvaput. Prva filmska verzija knjige u režiji Henrija Safrana snimljena je 1976. na vrhuncu "novog australskog vala" i filmova dominantne figure pokreta Petera Weira ("Piknik u Hanking Rocku", "Posljednji val"). Sarafanov film bio je prigrljen od publike i kritike, a osvojio je i neke nagrade, uključujući onu Australskog filmskog instituta.

Druga verzija pod redateljskom palicom Shawna Seeta, koju upravo gledamo u kinima, teško će ostvariti takvu recepciju, no mogla bi steći štovatelje među novom generacijom mlađe publike i rezonirati s njihovim roditeljima kojima pruža sjećanje na djetinjstvo. Vodič za roditelje je ostarjeli "storm boy" Michael Kingley (oskarovac Geoffrey Rush) kojega sastanak u vezi pripisivanja zemlje dovodi u ostakljeni neboder u trenutku kad se sivi oblaci nakupe i oluja se obruši na grad.

Stakla nebodera pucaju od siline vjetra i svi pobjegnu iz ureda, osim Michaela koji se približi rubu kao da hita ka oluji i opazi pelikana kako sjedi na rasvjetnom stupu. Je li stvarno tamo ili ga samo Michael vidi? Lijepo režiran i snimljen nadrealno-sanjiv početak (općenito izvrsna fotografija Brucea Younga) cementira magični realizam priče o odrastanju na plaži koju će pričati upravo stari Michael svojoj 17-godišnjoj unuci Maddy (Morgana Davies) u očekivanju idućeg sastanka nakon što je prvotni odgođen zbog nevremena.

Vraćamo se natrag u Južnu Australiju pedesetih, gdje je mali Mike (Finn Little; u prvom filmu Greg Rowe) živio samotni život s ocem Tomom (hollywoodska zvjezdica Jai Courtney na mjestu Petera Cumminsa) na 150-kilometarskoj pješčanoj plaži nakon smrti majke i sestre. "Bio sam odsječen od svijeta, a onda je svijet došao k meni", pripovijeda stari Mike.

Malac se sprijateljuje s lokalnim Aboridžinom (Trevor Jamieson; nekoć David Gulpilil) i slučajno pronalazi tri netom izlegla pelikančića čiju su majku napucali lovci. "Ubrzo će oluja", prognozira Aboridžin jer to se uvijek dogodi kad netko ubije pelikana, što filmu pridaje (neiskorištene) mitske konotacije u vezi letećeg (nebeskog) stvorenja. Mike posvaja pelikane i daje sve od sebe da ne uginu, posebice najmanji i najranjiviji od njih, gospodin Percival, hraneći ih da ojačaju i narastu.

Isprve radi to tako što izvanbrodskim motorom samelje ribe i mješavinu im daje na kapaljku. Sprijateljavanje mališana i malih pelikana je srce ovog "kids/family friendly" filma, naročito u scenama kad ih Mike uči letjeti ("mašite krilima") i loviti ribu ili kad se dodavaju loptama i spuštaju niz pješčane dine, što je dobra prilika i da pohvalimo trenera junakovih ekstraodrinarnih pernatih drugara Paula Mandera, odnosno minimalno korištenje računalnih efekata.

Dječje unesen u ulogu, mali Finn Little glumi kao da je u Spielbergovom filmu za djecu, no "Dječak oluje" u konačnici ne ispoljava do kraja "spielbergovske" emocije na temu posebne povezanosti usamljenog dječaka i njegovog najboljeg (životinjskog, "alienskog", zmajskog, "terminatorskog") prijatelja kao, primjerice, friški crtić "Kako izdresirati zmaja 3", o "E.T.-ju" i "Terminatoru 2" da i ne govorimo.

Radost će zamijeniti tuga kad Mike vrati pelikane tamo gdje pripadaju ("divlje životinje trebaju slobodu"), tuga radost nakon što mu se Pervical vrati jer "priča mora krenuti na loše da bi završila dobro" i tako još jedan krug na emotivnom "rollercoasteru" čiju vožnju prekidaju intruzije sadašnjosti. Dijelovi u sadašnjosti ubrzo se počinju doimati suvišnima, dodanima u film radi njegove "modernizacije" i ekološkog podteksta.

Sadašnji tijek radnje je hvalevrijedan u smislu ekološke poruke, no odvraća pozornost od prošlog ispričanog u "flashbackovima" koji bi trebao biti glavni i jedini, što i jest u knjizi i njezinoj prijašnjoj ekranizaciji. Emocije postoje, ali su na ovaj način raspršene, a s ovakvom strukturom nerijetko se čine i "programirane", kao da redatelj od gledatelja očekuje da mu raspoloženje padne i podigne se na stisak imaginarnog dugmeta, tj. montažni "rez".

U najnadahnutijim trenucima "Dječak oluje" uspijeva probuditi dijete u odraslima i obratno, ali nedovoljno snažno da bi s ove strane velikog ekrana izazvao olujne emocije i kišu u očima, kako je sugerirao vrlo dobar "trailer". Ako vam se srce, ipak, možda neće slomiti, u njega će vjerojatno dolepršati pelikan i tu se na neko vrijeme ugnijezditi.

Optužbe na račun Geoffreyja Rusha

Geoffreyja Rusha su pred premijeru "Dječaka oluje" pratile optužbe zbog nedoličnog seksualnog ponašanja u teatru, što je moglo odbiti neke gledatelje od odlaska u kino. "Storm Boy" je u australskim kinima zasad zaradio nepuna četiri milijuna dolara. Rush se nalazi i u ulozi izvršnog producenta filma.

Naslovnica Cinemark