Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

SVE JE TO ZBOG LJUBAVI Policajci, junaci i istiniti lažnjaci

FILM: En liberte!; komedija; Francuska, 2018.; REŽIJA: Pierre Salvadori; ULOGE: Adele Haenel, Pio Marmaï; DISTRIBUCIJA: Blitz; OCJENA: ** 1/2

'Sve je to zbog ljubavi' je ambiciozna, ali neuredna (akcijska) komedija. Istina je prikazana kao činjenica oblikovana po volji pripovjedača, međutim francuski film ne uspijeva taj motiv valjano iskoristiti i u konačnici ispada polulažnjak.

"Treba mi malo akcije, dosta mi je ureda i papira", zatraži policajka Yvonne u filmu "Sve je to zbog ljubavi" Pierrea Salvadorija, premijerno prikazanom u Cannesu u sklopu programa "Director's Fortnight". Yvonne glumi mlada francuska nada Adele Haenel i njezino potraživanje se čini dvostruko metafilmskim. Ako "Director's Fortnight" znade poneki put ugostiti žanrovski film, to nije "action friendly" program, Cannes pogotovo.

A i Haenel je dosad mahom glumila u "canneskim" festivalskim art dramama poput "Nepoznate djevojke" braće Dardenne i "120 otkucaja u minuti" Robina Campilla. "Ured i papiri" mogu se, dakle, između redaka shvatiti kao art i drama. "Et voila" – film počinje akcijski potrebito i žustro u hollywoodskom điru devedesetih, s potpisom Shanea Blacka ("Prljavi igraju prljavo", "Posljednji akcijski junak").

Vrata nekog stana bit će rumbana izvana i francuski policajac Santi (Vincent Elbaz) ulijeće unutra sa stilom, vitlajući pištoljem i borilačkim vještinama. Meci i udarci lete na sve strane, zidovi se probijaju glavama. U jednom trenutku Santi se bori s dvojicom tipova zaglavljen u zidu između dvije različite prostorije: jednog udara rukama, drugog je uhvatio u kravatu nogama.

Akcijsko pretjerivanje kulminira tako što policajac skače s balkona u automobil kako bi (pre)stigao negativca koji se odlučio na bijeg i stopirao ga kulerskim otvaranjem vrata auta. "Mislim da sam iščašio zglob", Santi se na kraju nonšalantno požali kolegi. Rez. Doznajemo da je sve to bila bujna mašta. Imaginarni akcijski film a la "Last Action Hero" i "True Lies" koji u glavi vrti Yvonne u formi priče za laku noć sinu Theu (Octave Bossuet), neutješnom nakon smrti oca, stradala na dužnosti.

"Je li se to stvarno tako dogodilo", pita malac. "Nisam sigurna za boju auta, ali...", odgovara Yvonne koja prikazuje pokojna supruga kao akcijskog heroja, što on, pokazat će se, ipak nije, naprotiv. Jako dobar i potentan početak, ali nažalost "En liberte!" vrlo brzo počinje vrludati žanrovski i kakvoćom kad odluči prodati (pre)ambiciozan koncept. Naime, nedugo nakon što grad otkrije brončani kip Santiju, njegova supruga doznaje da je on bio "netko drugi".

Bio je pokvareni policajac i u zatvor je na osam godina strpao nevinog čovjeka, Antoinea (Pio Marmaï), optuživši ga za pljačku draguljarnice koju je sam izveo. Budući da je Yvone prikazana kao inteligentna žena i policajka, treba nam takozvani "suspension of disbelief" da prođemo preko činjenice kako nije ranije mogla sama prokužiti muža s kojim je bila osam godina, premda je Santijev partner Louis (Damien Bonnard), kao, zataškavao njegovo pravo "ja" jer "bolje biti gad nego žrtva".

No, lako za suspenziju nevjerice, problem je što film ne zna kako bi pristupio zapletu kad Antoine izađe iz zatvora i udovica Yvonne uđe u život čovjeka kojeg je Santi uništio njemu i njegovoj ženi Agnes (Audrey Tautou). "Sve je to zbog ljubavi" pokušava odjednom biti mračna romantična drama i romantična komedija o duplom ljubavnom trokutu na relaciji Yvonne-Antoine-Agnes i Louis-Yvonne-Antoine, uslijed čega je, valjda, dobio prigodni "valentinovski" hrvatski naslov i kinodistribuciju tempiranu oko Dana zaljubljenih.

Pokušava biti i crnohumorna akcijska komedija, satira i farsa. Ambiciozno, ali neuredno, neujednačeno i – bizarno, pri čemu bizarluci često djeluju da su nasilu ubačeni u narativ da bi se isti mogao zavesti pod egidom egidom "sve je dozvoljeno", kao u rafiniranije pomaknutim filmovima Quentina Tarantina ili braće Coen kojima Salvadori nije dorastao.

S jedne strane, imamo privođenje sado-mazohista u policijsku stanicu nakon racije na S&M gdje će Yvonne sakriti Antoinea da ga skloni od nevolja, ali ne zadugo jer on će, u lateks odori sa simulatorom glasa, krenuti u pljačku banke koja izgleda poput igrokaza. Serijski ubojica se, pak, od scene do scene dolazi prijaviti u policiju noseći dijelove tijela, svaki put s većim brojem vrećica, ali Louis, zaljubljen u Yvonne, nema ga vremena saslušati.

To je jedan od tzv. ponavljajućih gegova filma, uz priče za laku noć koje se mijenjaju kako Yvonne biva sve više razočarana, pa će tako Santija mlatiti itd. Magljenje granica pravih i imaginarnih scenarija interesantan je motiv filma u kojem je istina prikazana kao činjenica oblikovana po volji pripovjedača, međutim "En liberte!" ga ne uspijeva valjano iskoristiti i u konačnici ispada istiniti polulažnjak. Umjesto sofisticirane komedije dobili smo još jednu više-manje tipičnu francusku.

Adele za Hollywood

Neodoljiva Adele Haenel je najbolja stvar u filmu i zaslužuje proboj u Hollywood, gdje bi "En liberte!" kao remake mogao biti bolje žanrovski ispoliran.

Naslovnica Cinemark