Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

MID90s Život u ritmu muzike za skejt

FILM: Mid90s; drama; SAD, 2018.; REŽIJA: Jonah Hill; ULOGE: Sunny Suljic, Lucas Hedges; OCJENA: ****

'Mid90s' je osoban film o odrastanju za Jonaha Hilla, gorko-slatko ljubavno pismo sredini 90-ih. Svaka sitnica koja je Hillov mladi život značila je tu - filmovi iz videoteke, muzika na CD-ovima, plakati glazbenih heroja na zidovima, air-jordanice, skejt...

Rođen koncem 1983., Jonah Hill je imao nepunih 12 godina kad su premijeru sredinom devedesetih imali "Klinci" (1995.) Larryja Clarka. Moguće da je Hill rentao u videoteci jedan od najkontroverznijih i najkultnijih američkih nezavisnih filmova devedesetih kad je iduće godine objavljen na VHS-u i pogledao ga s prijateljima, poskrivečki od očiju roditelja.

Hill je tada imao 13 godina, baš kao Stevie (Sunny Suljic), protagonist njegova redateljskog prvijenca "Mid90s", prikazana na Berlinaleu. "Mid90s" je osoban film o odrastanju za Hilla nastao u produkciji kompanije A24 koja nastavlja podupirati neovisne "coming of age" drame o odrastanju poput "American Honey" i "Projekta Florida". Svaka sitnica koja je Hillov mladi život značila je tu – filmovi iz videoteke ("Dobri momci"), muzika na CD-ovima i plakati glazbenih heroja na zidovima (Wu Tang Clan), časopisi ("The Source"), air-jordanice, skejt... Sve.

Devedesete su bile godine, ali i nisu. Jer, "Mid90s" je gorko-slatko ljubavno pismo dekadi u kojoj je Hill prošao djetinjstvo-dječaštvo-mladost, njegova suzdržano nostalgična vizija sredine devedesetih sagledana kroz nevine oči glavnog lika Stevieja, ne i kroz ružičaste cvike, kako se očekivalo od glumca koji se proslavio hit-komedijom "Superbad".

Slika je daleko od idealizirane, shvaćamo kad odmah u prvoj sceni vidimo kako stariji brat Ian (Lucas Hedges) mlati Stevieja, što će periodički raditi do kraja filma, a bez znanja njihove samohrane majke (Katherine Waterston), zbog čega će se malac i prikloniti ekipi skejtera. A iako Ian ponekad hvata po kući i tuče mlađeg brata s maskom Billa Clintona na glavi, Hill ne politizira da bi pridodao američkog predsjednika onima iz "Paklenog vala" (1991.).

U užem režijskom i scenarističkom smislu Hill uglavnom ni ne karakterizira i psihologizira likove, odnosno daje gledatelju da sami izvuku zaključke o korijenima njihova ponašanja. Rekli bismo prije da Hill spontano improvizira ili barem film ostavlja takav dojam. Glumci ne glume, oni jesu i jedino je Suljic znano ime u skejterskoj ekipi ("Čudo", "Ubojstvo svetog jelena"), a Hill više dokumentira nego režira.

Film ustvari nema konkretan narativ i funkcionira bolje kao takav nego kad u trećem činu pokušava nasilu nametnuti nekakav "rasplet", iako konkretnog zapleta nema. Ipak, unatoč sličnim manama i ponekim općim mjestima "coming of age" filmova, ovo je dobar i iskren redateljski debi koji najviše imponira upravo vidljivo-nevidljivom režijom.

Da, Hill je estetski autentično rekreirao sirovi američki "low budget" nezavisnjak iz sredine devedesetih (16-milimetarska vrpca, format slike 4:3, soundtrack) pa "Mid90s" stvarno izgleda kao da je pronađeni "indie" snimljen cca 1995. s niskim budžetom i potpisom Clarka, samo bez onoliko nihilizma, a ne da je sve što gledamo "fingirano" za potrebe filma.

No, paralelno Hill uspijeva emulirati poetiku Richarda Linlatera ("Zabušanti", "Munjeni i zbunjeni", "Prije svitanja") i promatračkom kamerom bilježiti interakcije likova, njihove šuplje priče ("Fuck, shit, that was dope!", "Pušim, skejtam, ševim kučke") i povremene mudrolije ("Često smatramo da su naši životi najgori, ali mislim da kad pogledaš u tuđi ormar ne bi mijenjao svoje sranje za njihovo"). Rječju, notirati visenje i odrastanje na ulici s "frendovima iz geta".

Hill dočarava koliko je u tinejdžerskim godinama bitno imati osjećaj pripadnosti i pošto-poto biti "cool". Stevie prolazi put od prve cigarete i prvog pijanstva do prvog poljupca itd. Preko scene njegovog prvog poljupca sa starijom djevojkom Estee (Alexa Demie) na neki se način prelama Hillov film.

"U razdoblju si kad dečki još ne postaju toliki kreteni", Estee kaže Stevieju na tulumu, prije nego odu u sobu. U toj sceni se čini da bi Stevie mogao - jednom kad se odmakne od ulice i skejterske ekipe, a sigurno hoće - izrasti u lika iz "Superbada", onog Michaela Cere, ako ne Hillovog. Tada postaje jasno da je Stevie alter-ego redatelja, ali Hill tu ne staje.

On je od ekipe svatko pomalo, i Ray (Na-Kel Smith), i FuckShit (Olan Prenatt), i Fourth Grade (Ryder McLaughlin). Možda zapravo i najviše potonji kojeg ekipa zeza da "misli da je Spielberg". Fourth Grade, naime, stalno kamerom snima ekipu i (skejterski) svijet oko sebe, maštajući da jednog dana snimi film. I snimio ga je - "Mid90s".

Ekstra poveznica s 'Klincima'

Da ekstra poveznica s "Klincima" bude veća, scenarist tog filma Harmony Korine ima "cameo" pojavljivanje u "Mid90s" kao jedan od ljubavnih partnera majke glavnog protagonista. A Hill će se naći ispred kamere idućeg Korineova filma "Beach Bum" s Matthewom McConaugheyjem u glavnom ulozi.

Naslovnica Cinemark

VIŠE IZ RUBRIKE