Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

OPERATIVKA (Š)pijunske igre Diane Kruger

FILM: The Operative; špijunski triler; SAD/Izrael, 2019.; REŽIJA: Yuval Adler; ULOGE: Diane Kruger, Martin Freeman; OCJENA: ***

'The Operative' izazvao zanimanje na Berlinaleu budući da spaja festivalski i žanrovski film. Redatelj Adler tretira Kruger kao europsku glumicu. Takav tretman je dobio i sam film, bliži realističnijim ekranizacijama Johna LeCarrea, gdje špijuni često postaju pijuni.

Općenito, špijunski trileri i žanrovski filmovi rijetki su na festivalima poput Berlinalea. Poslovično, Berlinale je znatno skloniji hermetičnom festivalskom art filmu. Zato je "The Operative" izazvao veliko zanimanje budući da spaja festivalski i žanrovski film kao i prethodni uradak velike redateljske nade Yuvala Adlera "Betlehem", također prikazan na Berlinaleu. Odnosno, prelama umjetnički i glamurozni segment Berlinalea preko Diane Kruger.

Glumica je postala hollywodska zvijezda crvenih tepiha ("Troja", "Nacionalno blago", "Nemilosrdni gadovi"...), ali u posljednje vrijeme je okrenuta i festivalskim filmovima. Uloga u "Operativki" je njezina prva nakon nagrađivane "Iz ništavila" Fatiha Akina za koju je osvojila priznanje za najbolju glumicu u Cannesu. Nedvojbeno, Adler je više gledao Kruger u "Aus dem Nichts" nego "National Treasure".

Redatelj je tretira je kao europsku, ne hollywodsku glumicu u pristupu zaključanim osjećajima i propitivanju identiteta njezina lika Rachel Currin koju je kao agenticu Mossada regrutirao Thomas (Martin Freeman). Takav tretman je dobio i sam film, bliži "Betlehemu" i realističnijim ekranizacijama špijunskih romana Johna LeCarrea ("Brižni vrtlar", "Dečko, dama, kralj, špijun", "Najtraženiji čovjek") nego akcijski povišenim "bondovskim" avanturama, "Nemogućim misijama", "Atomskoj plavuši" s Charlize Theron ili "Salt" s Angelinom Jolie.

Izvrsni "Betlehem" je imao tu nesreću da se pojavio na festivalima i u kinima netom nakon razmjerno sličnog, za Oscara nominiranog "Omara" pa se nije primio koliko je trebao u očima kritike i publike. Slična kob vjerojatno će pratiti i "The Operative" koji je više-manje špijunski "business as usual" i isuviše podsjeća na "lecarreovske" filmove, a inače je ekranizacija romana bivšeg izraelskog agenta Yiftacha Reichera Atira "The English Teacher".

Je li Adler toga svjestan pa Rachelinu "undercover" operaciju autoironično naziva "Operation Business as Usual", "Operativka" je solidan, makar ne i neviđen prilog špijunskom filmu kojemu bi možda bolje pristajala "hollywoodizacija", tj. da manje "festivalski" u pristupu žanru. "The Operative" je, dakle, negdje između "mainstream" i festivalskog filma, ali pogodniji potonjemu.

Režija je distancirana, otuđena, paleta boja oslikana od isprane sive i smeđe. Okej, špijunski svijet je hladan sam po sebi i otuđujući za špijune koji često postaju pijuni u špijunskim igrama nerijetko s neriješenim konačnim rezultatom. Međutim, Adler nas u prvom dijelu filma previše udaljava od heroine da smo joj prilično daleko kad nam je u drugoj polovici najednom približava.

Tek tada se čini kako redatelj žarko želi da suosjećamo s njom i njezinim konfliktnim, dualnim emocijama na relaciji dužnost-humanost, možda i zaljubljenost. Naime, Rachel je stigla u Teheran pod krinkom učiteljice engleskog jezika, a s pravim zadatkom da za Izraelce pribavi informacije o iranskom programu proizvodnje obogaćenog urana kao tehnologije za potencijalno nuklearno oružje, što uključuje stupanje u kontakt i špijuniranje biznismena Farhada (Cas Anvar).

Rachel zavodi Farhada i započinje s njim romantično-seksualnu vezu, no s vremenom se pitamo radi li to kako bi izvršila misiju ili ju je kompromitirala iskrenim osjećajima. Na momente se kao da igra vlastitu špijunsku igru. Dvojnost glavnog lika je pomalo odbijajuća pa gledatelj ni sam ne zna bi li stao na njezinu stranu, premda ga redatelj sve više gura u tom smjeru zahvaljujući nekolicini uznemirujućih i/li tenzičnih scena.

U krajnje neugodnoj klaustrofobičnoj sceni Rachel mora prijeći granicu sa sumnjivim Irancima i biva stisnuta u podvozju kamioneta zajedno s jednim od njih koji će, slutite kako, iskoristiti situaciju da ona ne smije vrisnuti. Napeta, pak, scena u čijoj završnici kao kolateralna žrtva špijunskih igara pada talijanska turistkinja zatečena na krivom mjestu u krivo vrijme (hotelski lift, akcija likvidacije sumnjivca) izražava neuvijenu dobrodošlicu publici u stvarnost. "Ovo je stvarni svijet. A u stvarnom svijetu stradavaju nevini", potvrđuje Thomas.

Uspon kanadskog glumca iranskog podrijetla

Kanadski glumac iranskog podrijetla Cas Anvar u svoj je rezime upisao pojavljivanja u nizu prestižnih anglofonih filmova ("Izvorni kod", "Soba"...). Najveću pozornost dosad skrenuo je ulogom Dodi Fayed u biografskoj drami "Diana" s Naomi Watts kao Lady Di.

Naslovnica Cinemark

VIŠE IZ RUBRIKE