Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

HLADNA OSVETA Akcijski heroj u snježnoj kugli

FILM: Cold Pursuit; crnohumorni akcijski triler; SAD/Velika Britanija/Norveška/Kanada, 2019.; REŽIJA: Hans Petter Moland; ULOGE: Liam Neeson, Laura Dern; DISTRIBUCIJA: Blitz; OCJENA: ****

Američki remake norveškog 'Redoslijeda nestanka' vraća kvazi-'neesonovski' geri-akcić Neesonu koji ga je i popularizirao, ali mu ga u isti mah i oduzima, uz pristanak samoga glumca. 'Cold Pursuit' je žanrovski autorefleksivni, autoironični i autoparodični film koji zarobljava Neesona u snježnoj kugli okrenutoj naopako i po(t)kopava tipologiju 'neesonovskog' akcijskog trilera.

"Želiš glumiti Prljavog Harryja?" – "Hladna osveta" (2019.)

Recenzirajući "Redoslijed nestanka" 2014. zapisali smo da se norveški film Hansa Petera Mollanda okoristio američkim gerijakcijskim trendom vremešnih (dramskih) glumaca u rebrendiranim ulogama opasnih akcijaša koji je zarolao serijal "96 sati" s Liamom Neesonom. U tom filmu Stellan Skarsgard je, nakon smrti sina, postao "neesonovski" osvetnik s prepilanom puškom u ruci. Međutim, sam film baš i nije bio "Taken", više pomaknuti crnohumorni krimić u stilu braće Coen, što je sugerirao originalni naslov "Kraftidioten".

Kad je Hans Peter Molland dobio priliku napraviti američki remake vlastita filma s Neesonom u glavnoj ulozi, očekivali smo da će morati neutralizirati crni krimi humor i ostaviti samo crveno akcijsko nasilje "96 sati". Preciznije, da će skrojiti film po mjeri "Neeson in action" brenda kako bi bio nekakav "Taken 4" na snijegu, samo s ubojstvom junakova sina umjesto otmicom kćerke ili unuke.

Ipak, Molland je svjestan da je u posljednjih dekadu i kusur Neeson prečesto igrao akcijskog junaka s "particular set of skills" ("Ukradeni identitet", "96 sati: Istanbul", "Non Stop"...) i utemeljio gotovo pa zaseban podžanr najmuškijeg žanra - akcije. Samo od 2014. naovamo dobili smo "Taken 3", "Run All Night" i "The Commuter". Iznenađenje Mollandova remakea "Redoslijeda nestanka" jest da kvazi-"neesonovski" geri-akcić vraća Neesonu koji ga je i popularizirao, ali mu ga u isti mah i oduzima, uz pristanak samoga glumca.

To "Cold Pursuit" čini zanimljivijim i intrigantnijim, možda i boljim od originala kojemu je tonalno ostao vjeran i napravio taj "spin". Znakovit je govor Neesonova lika, vozača ralice Nelsa Coxmana, prilikom primanja nagrade za "građanina godine". "Običan sam tip koji dio civilizacije drži otvorenim i krči put kroz divljinu. Izabrao sam dobar put i nisam skretao s njega, ali kad svaki dan vozite istom cestom lako je zamisliti put kojim niste krenuli", kaže Coxman, tip s definicijom muškosti u prezimenu (cox=cock; Skarsgardov lik se zvao Nils Dickman, zgodan "twist").

Već desetak godina Neeson takoreći nije skretao s dobrog puta, vozeći akcijsku ralicu, ali sigurno je razmišljao o tome. Zato je i pristao na "Hladnu osvetu", žanrovski autorefleksivni, autoironični i autoparodični film koji zarobljava Neesona u snježnoj kugli okrenutoj naopako i po(t)kopava tipologiju "neesonovskog" akcijskog trilera, ne tako briljantno, ali svakako na tragu "Posljednjeg akcijskog junaka" za Schwarzeneggera, "J.C.V.D.-a" za Van Dammea ili "Ubrzanja 1&2" za Stathama, samo bez fantazijskog, dramskog i grotesknog odmaka.

"Cold Pursuit" ubacuje "neesonovski" akcijski triler u stroj za izbacivanje snijega u sklopu ralice, gdje će, baš kao i u originalu, uletjeti jedan nesretnik i biti prožvakan i ispljunut. Neeson se na snijegu borio s vukovima za "Opstanak", no "Hladna osveta" je, dakle, posve drukčija zvijer, film koji po bijelom prekrivaču prosipa i crnu ne samo crvenu. Motiv crvenog (krv) i crnog (humor) na bijelom (snijeg itd.) ponavljajući je u filmu, svojevrsnom skandinavskom "Fargu" ili "Tri plakata izvan grada" provučenom kroz "revenge movie" matricu (mlada policajka u tumačenju Emmy Rossum se ponaša kao kćerka Marge Gunderson).

Coxman će napucati prodavača u dućanu za mladenke i on će s rupom u prsima odleti unatrag na bijele vjenčanice i zakrvaviti ih. Glavni negativac filma - raspačivač droge Trevor "Viking" Calcote (Tom Bateman) poznat po pretjeranim reakcijama, među ostalim na sinovu prehranu, ali i gangsterski samosvjestan zlikovac - ubija jednog od svojih podanika i ovaj krvav slijeće na bijeli kauč na napuhivanje. Kao da to nije dosta, negativac će probušiti i kauč, doduše bez "švarcenegerskog" šlagvorta "ispuši se".

"Body count" raste svakom idućom scenom, ali ne na očekivani akcijski način. Svakog zlikovca Coxman ritualistički omata žicom i baca niz klanac s vodopadom, nakon čega na crnom ekranu osvane njegova osmrtnica (pozajmica izvornika) dok Molland ispisuje osmrtnicu i "neesonovskom" akcijskom filmu. Molland orkestrira nekolicinu scena provocirajući gledatelja na smijeh u trenucima u kojima se nije red smijati, kao na sprovodu. A neke scene su upravo nevjerojatne, iz domene "čekaj, jesu li zaista to snimili?". Recimo, jednominutna scena kad Coxman i njegova supruga Grace (Laura Dern) dolaze u mrtvačnicu identificirati sinovo tijelo.

Neugodnu tišinu para samo mehanički zvuk podizanja kolica s beživotnim tijelom mladića. Ili scena kad Coxman mora nanovo golim rukama pridaviti jednog negativca koji je živnuo nakon prvog puta, jer ovdje nema mjesta za precizna "martial arts" smaknuća Bryana Millsa i nabrijanu montažu (film vozi u ritmu ralice kroz snijeg, polako, ali silovito).

Crni humor, ironija i skandinavski osjećaj za apsurd ne pogađaju svaki put tešku metu, ali razdvajaju "Cold Pursuit" od Neesonovih akcijaša i subvertiraju film osvete kao takav, iako se njime Molland naveliko koristi, čak i više nego u originalu. U jednoj sceni, tijekom Coxmanove vožnje s plaćenim ubojicom u taksiju, iz zvučnika piskuta Aqua.

Nije, znači, dovoljno što osvetnik unajmljuje plaćenika da ubije negativca, već obojica slušaju "Barbie Girl". K tome, Coxman u drugoj polovici postaje sporedan lik u vlastitu filmu, a njegovu prazninu popunjavaju Vikingovi indijanski rivali. Ispraznost osvete, pak, ostaje nepopunjena, možda i (ovog) osvetničkog akcića i njegova junaka koji nije "čovjek od govora". Prazna oproštajna poruka Coxmanove žene govori tisuću riječi.

Ubojiti nagoni i u stvarnosti

Neeson je izazvao kontroverzu u jednom od intervjua pred premijeru filma kad je priznao da je i sam imao ubojte osvetničke nagone nakon što je njegova bliska prijateljica bila silovana. Kontroverza je pojačana time da je tip kojemu se Neeson htio osvetiti crnac, pače razmišljao je da ga i ubije, uslijed čega je proglašen rasistom.

Naslovnica Cinemark

VIŠE IZ RUBRIKE