Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

RALPH RUŠI INTERNET: KRŠ I LOM 2 Crtić spojen na internetsku stvarnost

FILM: Ralph Breaks the Internet; animirana avantura; SAD, 2018.; REŽIJA: Phil Johnston i Rich Moore; GLASOVI: Vedran Mlikota, Sandra Hrenar; DISTRIBUCIJA: 2i Film; OCJENA: ****

Nakon što se isključi Venelopina videoigra u zabavnom centru s arkadnim igrama, najednom se bez doma, kao beskućnici, nađu brojni likovi od piksela i traže udomljavanje. Svaka sličnost s izbjegličkom krizom je stvarna. A u možda najdirljivijoj sceni crtića Ralph će naučiti da ne smije čitati komentare na internetu koji emitira nesigurnost i njome se hrani. Ispod šarenila interneta krije se njegova tamna strana, baš kao u pravom životu. Odlično je prikazano kako funkcionira (ne)kultura interneta i društvenih medija, tj. likovi će je iskusiti na vlastitoj koži. Ralph jedan dan ovisnički lovi klikove, svi ga vole i šalju mu 'srčeke', a već idući 'hejtaju'.

Srušio je Ralph internet i američki box-office. Drugo najbolje otvaranje produženog, petodnevnog Thanksgiving vikenda svih vremena zabilježio je nastavak animiranog hita "Krš i lom" ili "Wreck-it Ralph", ponovno u produkciji studija Walt Disney Pictures, tik iza također Disneyjeva "Snježnog kraljevstva", a ispred "Vaiane" i Pixarove "Priče o igračkama 2". Svaki od tih crtića, "Frozen", "Vaiana" i "Toy Story 2", zanimljivo, živi unutar "Ralph Breaks The Internet".

"Krš i lom 2" ili "Ralph ruši internet" dostojan je nastavak sjajnog prethodnika, poput drugog dijela "Priče o igračkama", animiranog serijala čiju je ingenioznu dosjetku proširio i preselio na svijet videoigara. Likovi igračaka, odnosno videoigara imaju svoje živote kad se njima ne igramo, tj. kad ih ne igramo. Glavnu riječ opet vode titularni Ralph, bosonogi zlikovac u rasparanom kombinezonu iz videoigrice osamdesetih u stilu "Donkey Konga" koji ruši zgrade, te malecna Venelopa, vozačica utrka unutar videoigre "Sugar Rush" ("Slatkotrk").

Njihova karakterizacija je u nastavku razvijena kao Woodyjeva i Buzz Lightyearova u "Toy Story 2". Dok se Ralph zadovoljava rutinom svog digitalnog, pikseliziranog života, Venelopa želi nešto više, traži novo i drukčije od svoje predvidljive, repetitivne igrice, što će i pronaći jednom kad se nađe u bespuću interneta. Kad se to dogodi, u najurnebesnijoj i prilično subverzivnoj ("meta") sceni Venelopa ulijeće na (doista postojeći) website Oh My Disney.

Ondje zatječe animirane "diznijevske" princeze, od modernih poput Elze i Anne iz "Snježnog kraljevstva", Vaiane i Zlatokose ("Vrlo zapetljana priča"), pa unatrag do nešto starijih kao što su Mulan, Pocahontas, Jasmine ("Aladdin"), Bella ("Ljepotica i zvijer") i Ariel ("Mala sirena"), sve do klasične Snjeguljice i Pepeljuge koja će razbiti staklenu cipelicu i biti spremna iskoristiti je kao oružje. Društvo im pravi čak i Pixarova škotska kraljevna Merida hrabra, ali ostale princeze ne razumiju što govori jer "ona je iz drugog studija".

Takozvano prikriveno oglašavanje ("product placement") studija Disney, primjetno i u internetskim "cameo" ulogama likova iz "Ratova zvijezda" te Marvelovih blockbustera, prekriva neprikrivena genijalnost autora crtića spram mita "Disney princeze", koscenarista/redatelja Richa Moorea ("Krš i lom", "Zootropola") i Phila Johnstona. Venelopa će nadahnuti princeze da iz prepoznatljivih haljina uskoče u "casual" odjeću i ispovijede joj se kao cimerici u studentskom domu kako udaraju u pjesmu kad su tužne te da obično trebaju snažnog muškarca da ih spasi.

"Misliš da sve tvoje probleme može riješiti snažni muškarac", Zlatokosa pita Venelopu. "Da", odgovara Venelopa, misleći na Ralpha. "Ona je princeza", zaključe ostale, premda nema magičnu kosu i ruke, životinje ne pričaju s njom, nije bila otrovana i prokleta, oteta ili porobljena. "Jeste li dobro, trebam li zvati policiju", usklikne Venelopa čuvši tegobe koje su preživjele. Do kraja crtića princeze će se promijeniti i spašavati snažnog muškarca Ralpha. Promijenila se i Venelopa.

Odrasla je do dobi studentice koja želi studirati u drugom gradu i ima životne ciljeve, za razliku od Ralpha (on djeluje poput nekog od nekadašnjih poštenih, ali neambicioznih likova Setha Rogena), stoga je privlači opasnija videoigra "Slaughter Race" ("Autoklaona"), spoj "gejmerskih" klasika "Carmageddon" i "Grand Theft Auto" te animiranog "Mad Maxa". U jednom crtiću odašilju se dvije poruke za klince – jedna klasična (okej je da slijedite svoje snove) i druga ne baš viđena (dobro je da vas prijatelj u tome podrži, a ne koči).

No, "Ralph Breaks The Internet" postavlja još neka teža pitanja. Nakon što se isključi Venelopina videoigra u zabavnom centru s arkadnim igrama, najednom se bez doma, kao beskućnici, nađu brojni likovi od piksela i traže udomljavanje. Svaka sličnost s izbjegličkom krizom je stvarna i za svaku je pohvalu što jedan crtić želi skrenuti pažnju mališanima na jedno od gorućih pitanja iz zbilje, pa bar nakratko, dok Venelopa i Ralph ne krenu u internetsku avanturu kako bi na e-bayu pronašli dio za njezinu igricu da je spase.

"Krš i lom 2" ne stidi se biti egzistencijalan i dati likovima da dvoje o prirodi i smislu njihova postojanja ("nule i jedinice") ako ostanu bez njega ("što ću raditi bez svoje videoigre"), premda ne ide toliko daleko kao "Priča o igračkama 3", ali lako preskače "Emoji Film" i postaje sve ono što je taj crtić mogao biti, a nije. Odlično je prikazano kako funkcionira (ne)kultura interneta i društvenih medija, to jest likovi će je iskusiti na vlastitoj koži kako bi naučili djecu i podsjetili njihove roditelje na odnos majke i maćehe svih mreža prema korisnicima.

Recimo, Ralph postaje zvijezda bizarnih viralnih videa nalik onima na YouTubeu (tip s propuhanom i kozjom facom), jedan dan on ovisnički lovi klikove po cijelom internetu, svi ga vole i šalju mu "srčeke", a već idući pokazuju okrutno lice i "hejtaju". U možda najdirljivijoj sceni crtića Ralph nailazi na negativne komentare na svoj račun, nenaučen na "prvo pravilo interneta". Dakle, "ne čitati komentare" na internetu koji emitira (Ralphovu/Venelopinu) nesigurnost i njome se hrani.

Ispod šarenila interneta, vizualno dočarana poput animiranog futurističkog megalopolisa iz "Petog elementa" ili "Valeriana" s nepreglednim krajobrazom nebodera-brendova, "emojija" i "pop up" reklama koje izlijeću na svakom koraku i opsjedaju prolaznike, u ovom crtiću krije se njegova tamna strana, baš kao u pravom životu. "Ralph Breaks The Internet" se spaja "online" na internetsku stvarnost.

Google Sveznadar i gospodin Spamvey

Zanimljivo je da je Google tražilica utjelovljena u liku Sveznadara koji kao da radi u digitalnoj biblioteci/arhivi s povijesti pretraživanja. Jedan od spamova se zove gospodin Spamvey. A u mračnom dijeli interneta, takozvanom dark netu, kriju se spodobe nalik Jabba The Huttu i možda bi mogle preplašiti neke najmlađe okice.

Naslovnica Cinemark