Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

KNJIŽARA Pročitaj film, pogledaj knjigu

FILM: The Bookshop; drama; Velika Britanija/Španjolska/Francuska, 2017.; REŽIJA: Isabel Coixet; ULOGE: Emily Mortimer, Bill Nighy; DISTRIBUCIJA: 2i Film; OCJENA: *** 1/2

'Knjižara' je priča o strasti prema knjigama i 'tajnom životu riječi'. Kad Florence prolazi milujućim prstima po svescima i miriše njezine stranice, riječi samo što nisu ispale iz ekrana i transcendirale medij.

Kinomaratončić bi se lako dao složiti od filmova "Društvo za književnost i pitu od krumpira s Guernseyja" Mikea Newella i "Knjižara" Isabel Coixet. Oba načelno "feel good" filma snimljena su po predlošcima, ambijentirana u male britanske zajednice i osovljena oko snažnog ženskog lika. Oba slave knjige i povlače metatekstualnu paralelu između čitanja knjige i gledanja njezine ekranizacije.

Prvi to, doduše, radi bolje, onoliko koliko je Newell ("Donnie Brasco", "Harry Potter i Plameni pehar", "Velika očekivanja") iskusniji u adaptacijama književnih djela od Coixet ("Tajni život riječi", "Zemljovid zvukova Tokija"), ali ni drugi nije za baciti, dapače, ipak je redateljica imala iskustva s predlošcima ("Moj život bez mene") i adaptirala Philipa Rotha ("Opsesija").

Ekranizacija romana Penelope Fitzgerald, "The Bookshop" je jesenski film koji se čita, pardon gleda jedno popodne nakon čaja, ne nužno nedjeljno, no po mogućnosti u najraniju "tea-time" kinopredstavu (16.30/17h). Koliko knjige znače (u) "Knjižari", vidljivo je u uvodu. Kamera drži nekoliko knjiga u krupnom planu. Naratorica (glas Julie Christie) u "voiceoveru" pripovijeda kako su korice knjige poput zidova i krovova. Odnosno, kako se, kad pročitaš knjigu, priča nastavlja odvijati u tvojoj glavi, poput sna.

Upoznajemo tad i protagnisticu filma, Florence Green (Emily Mortimer), kako na livadi čita knjigu i u njoj se tada nešto prelomi. Nakon godina čitanja i oplakivanja supruga stradala u Drugom svjetskom ratu (godina je 1959.), Florence odlučuje napraviti nešto slično kao heroina "Čokolade" Lasseja Hallstroma i otvoriti "kontroverznu" trgovinu – ovdje knjižaru u seocetu post-ratne Britanije u kojem živi, preciznije u jednoj napuštenoj tamošnjoj zgradi.

Mnogi je mještani, koji nisu čitači, odgovaraju u naumu. Lokalni bankar (Hunter Tremayne), recimo, smatra kako nitko neće kupiti knjigu poučen vlastitim iskustvom – on, naime, posjeti carstvo snova poslije svega dvije ili tri pročitane stranice. Florence se ne da smesti pa pronađe i u tome ružičastu stranu. "Ne uviđate li koliko su knjige korisne", pita ga Florence, referirajući se prešutno na riječi naratorice o priči koja se, nakon čitanja, nastavlja odvijati u glavi poput sna.

Pozitivan stav će trebati Florence budući da se imućna supruga umirovljena generala Violet Gamart (Patricia Clarkson već treći put u nekom Coixetičinom filmu) ponaša kao da je grad njezin i politički je dobro povezana da to potvrdi. Ona je suptilna negativka filma, znamo to po crvenom ružu i ružičastom cigaršpicu, a prostor stare kuće je namijenila za umjetnički centar. Ipak, Florence je, buntovna duha, voljna suprotstaviti se i pretvoriti kuću u mjesto za književnost, gdje će se čitati "Fahrenheit 451" i slični budući klasici.

Njezina prva mušterija postaje povučeni lokalac Edmund Brundish (Bill Nighy), strastveni čitač s kojim će uspostaviti neobično prijateljstvo. "Kakva je to knjiga", pita Edmund držeći "Fahrenheit 451" u ruci, a nakon čitanja traži od Florence da mu šalje još Raya Bradburyja. Njihov ljubavni odnos prema knjizi srce je filma u kojem se, realno, malo toga događa i dosta toga je prikazano tipično britanski, "u rukavicama", ali Coixet, glavni likovi i živopisni ugođaj  "malog mista" s kraja pedesetih uspijevaju uvući gledatelja u priču.

Ponajveći dramski konflikt, uzuzev centralnog između Florence i Violet, tiče se propitivanja je li knjiga poput skandalozne "Lolite" prikladna za knjižaru i njezin izlog, tj. rizika koji je protagonistica preuzela na sebe naručivši 250 kopija, ohrabrena Edmundovim riječima. Čovjek bi očekivao da će se dogoditi "seljačka buna", no ništa od toga, jedva poneki stroži pogled konzervativnih mještana u izlog i to je sve.

Redateljica sve riješava Edmundovom opaskom kako oni ionako neće razumjeti knjigu, ali neka, jer "razumijevanje uljenjuje um". Ovo je priča o strasti prema knjigama i "tajnom životu riječi" za one koji razumiju što čitaju i gledaju (knjigu) te mogu pročitati film i pogledaj knjigu. Kad Florence prolazi milujućim prstima po svescima i miriše stranice, riječi samo što nisu ispale iz ekrana i transcendirale medij.

Sveprisutni Ray Bradbury

Pored "Fahrenheita 451", koji se nalazi u prvom paketu knjiga s "That Uncertain Feeling" Kingsleyja Amisa i kolekcijom poema Philipa Larkina, Bradbury je u filmu prisutan s "The Martian Chronicles" i "Dandelion Wine".

Naslovnica Cinemark