Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

OPERACIJA OVERLORD Spašavanje zombija Ryana

FILM: Overlord; ratni horor; SAD, 2018.; REŽIJA: Julius Avery; ULOGE: Jovan Adepo, Wyatt Russell; DISTRIBUCIJA: Blitz; OCJENA: *** 1/2

'Operacija Overlord' prilično neprimjetnim rezom prolazi put od 'Spašavanja vojnika Ryana' do 'Svjetskog rata Z', miješajući ratnu akciju i zombijevski horor, a pritom uspijeva biti film za petak kasno navečer u kakvima je nekoć znao glumiti Kurt Russell, otac jednog od glavnih glumaca Wyatta Russella. Smionost ove retrogradnog 'B' filma valja cijeniti. 'Overlord' dolazi u kina za vrijeme bujanja neonacizma i rasizma, te nagoni publiku da navija za crnog heroja dok puca i ubada zločeste bijelce, preciznije naciste koji su strašniji od svih čudovišnih zombija.

Grindhouse film na blockbusterskim steroidima. Najprecizniji je to opis akcijsko-ratnog SF horora "Operacija Overlord", jednog od najočekivanijih filmova sezone u produkciji J.J. Abramsa, čovjeka odgovorna za serijal "Cloverfield", zadnje "Nemoguće misije" i "Zvjezdane staze" te nove "Ratove zvijezda". Žanrovski hibridan uradak dovozi jeftinu eksploatacijsku "drive in" kinematografiju sedamdesetih u multiplekse. Radi to poput Terminatora ako se sjetimo kako se ovaj dovezao u policijsku postaju u prvom filmu.

Nešto slično su napravili Quentin Tarantino i Robert Rodriguez, najprije s "Od sumraka do zore", potom "Otpornim na smrt" i "Planetom terora". No, Abrams se odvažio na eksploataciju "naci" prefiksa, "Nazisploitation" ("nazi" + "exploitation"), unutar koje su nastali živopisni filmovi "Ilsa, She Wolf Of The SS", "SS Girls", "Gestapo's Last Orgy", "SS Hell Camp" itd. Novi Abramsov projekt izbacuje žensku seksploataciju iz "Nazisploitationa", ali ostavlja ono što je zajedničko svim tim filmovima - nacističke pokuse inspirirane grozomornim eksperimentima ludog doktora Josefa Mengelea u Auschiwtzu, odnosno naciste kao ultimativne dušmane s kakvima je vojevao Indiana Jones.

U tom kontekstu, Abrams i njegov redatelj Julius Avery ("Son Of A Gun") najviše se nadahnjuje scenom otvaranja mitskog kovčega u "Raiders Of The Lost Ark", odnosno otapanjem nacističkih lica poput crvenog sira, traumatičnim za mnoge klince u osamdesetima, a iz tog filma inspiraciju crpi i danski glumac Pilou Asbæk u ulozi naci-oficira Wafnera. Na barem jednu traumu tipuje i "Overlord", primjerice od pogleda na zombi-tetu (Eva Magyar) mlade Francuskinje Chloe (Mathilde Ollivier; izgleda kao da je u rodu s Leom Seydoux), ali bi općenito mogao biti traumatičan klincima u potrazi za "Call Of Duty" blockbusterom koliko god bio edukativan u vezi nacizma.

Jer, ako su već u videoigrama navikli tamaniti zombije, teško da su se susreli s košmarnim kreacijama iz domene tjelesnog horora, poput neke žrtve naci-pokusa čija glava još priča, iako nema tijelo. Uglavnom, ovo je film bajunetom tetoviranog "R" predikata i to se vidi od izvrsne uvodne scene nadahnute "Spašavanjem vojnika Ryana". Teleportirani smo u noć prije "Dana D", 6. lipnja 1944. godine, kad se savezničke snage mobiliziraju za "uništenje njemačkog ratnog stroja", a vod američkih vojnika ima zadatak iskočiti padobranima iza neprijateljskih linija i do šest ujutro srušiti toranj u okupiranom francuskom selu koji je od vitalna značaja za operaciju.

Glavne članove voda, redom arhetipske likove vojnika, upoznajemo kratko, ali dovoljno efikasno za vrijeme leta. Jedan od njih je friško regrutirani crnac Boyce (Jovan Adepo), tip čestita junaka, makar trpi zezanciju da "nema te amajlije koja bi ga pretvorila u pravog vojnika". Drugi je Ford, pravi "tough guy" junak u tumačenju Wyatta Russella (Kurtov sin), ćaćine inkarnacije iz mladih dana da ga je lako zamisliti kao Snakea Plisskena u najavljivanoj novoj verziji "Escape From New York". Ostatak čine "wise guy" Tubbet (John Magaro), Židov Rosenfeld (Domenic Applewhite)...

Svi oni će iskočiti iz aviona kad ga počnu skidati mitraljezi i projektili. Prva akcijska scena je svojevrsni "Saving Private Ryan" u zraku umjesto na moru/plaži. Osjećaj horora od boravka u izrešetanoj XXL limenci coca-cole i uloge glinenog goluba je intenziviran i dočaran hiperuvjerljivo, kao i kaos prilikom iskakanja padobranom kroz zračnu vatru. Skok je režiran u jednom vrtoglavom nerazbijenom kadru: pratimo Boycea od trenutka kad se baci iz aviona do njegova ateriranja u vodu, a u međuvremenu mu o glavi rade meci, topovska paljba, eksplodirajući dijelovi aviona oborena s neba.

To je jedna od najboljih (akcijskih) scena godine s kulminacijom u prizorima stradalih padobranaca kako vise sa stabala. Premda je orkestrirao nekoliko uzbudljivih klaustrofobičnih scena kroz hodnike jeziva laboratorija (krikovi iza zidova), Avery nije uspio ponoviti nešto slično u filmu koji je mogao ostati i u čistom ratnom žanru te biti dobar, možda i nasljednik "Ryana". No, eto, zašao je na zombi teritorij i ispao križanac dviju vrsta (ratni-horor, grindhouse-blockbuster). Promjena filma/žanra je izvedena prilično nečujno.

"Operacija Overlord" neprimjetnim rezom prolazi put od "Spašavanja vojnika Ryana" do "Svjetskog rata Z", miješajući ratnu "men on a mission" akciju i zombijevski horor, dok pritom uspijeva biti film za petak kasno navečer u kakvima je nekoć znao glumiti akcijskoherojski Russell senior ("Stvor", "Bijeg iz New Yorka", "Velika gužva u Kineskoj četvrti"). S nacističkim eksperimentima vođenim mišlju "tisućljetni Reich treba tisućljetne vojnike", moglo je ovo biti i luđe/bolje, za anale, ali smionost ovog retrogradnog "B" filma valja cijeniti.

Prilično je hrabro što su se autori filma u ovoj i ovakvoj sadašnjosti drznuli promijeniti "World War II" povijest i za junaka uzeli afroameričkog vojnika. To je kao da je "The Thing" nosio Keith David, ne Russell, danas čak i subverzivnije. Carpenterov klasik je bio metafora (i) za hladnoratovsku paranoju, a Averyjev i Abramsov film, pak, dolazi u kina za vrijeme bujanja neonacizma i rasizma, te nagoni publiku da navija za crnog heroja dok puca i ubada zločeste bijelce, preciznije naciste koji su strašniji od svih čudovišnih zombija. "Overlord" nije samo "Naziploitation". To je i "blaxploitation"... u Drugom svjetskom ratu Z.

Planiran kao dio 'Cloverfielda'

"Overlord" je izvorno trebao biti novi "Cloverfield" film, dakle četvrti po redu, nakon originala, "10 Cloverfield Lane" i "Cloverfield Paradox". No, srećom, ideja prisvajanja "Cloverfield" mitologije je odbačena i film je ostao zaseban.

Naslovnica Cinemark