Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

FILOZOFIJA UBOJSTVA Pearce misli, Brosnan postoji

FILM: Spinning Man; triler; Irska/Švedska/SAD, 2018.; REŽIJA: Simon Kaijser; ULOGE: Guy Pearce, Pierce Brosnan; DISTRIBUCIJA: Blitz; OCJENA: ** 1/2

'Filozofija ubojstva' je imala potencijala biti vrlo dobar filozofski triler. Pearceov profesor govori Brosnanovom detektivu kako 'istina ne postoji'. To nas dovodi do naj-momenta koji pokazuje kakav je 'mind fuck' od trilera ovaj inače sasvim gledljiv film mogao biti, ali nije.

"Imate li problema sa sjećanjem", detektiv Malloy (Pierce Brosnan) provjerava profesora Evana Bircha (Guy Pearce) pri početku trilera "Filozofija ubojstva" redatelja Simona Kaijsera. Ovom upitu u nekom drugom filmu ne bismo pridali veći značaj, ali kad je Pearce u pitanju - moramo. Pearce je početkom novog milenija imao problema sa sjećanjem u sjajnom trileru "Memento" Christophera Nolana. Sjećanje Pearceova lika, agenta osiguravajuće tvrtke, bilo je kratkoročno, što mu većinom omogućava život u sadašnjosti, no upravo je prošlost ta koja ga mori, konkretno ubojstvo voljene žene.

Osamnaest godina kasnije, u filmu izvornog naslova "Spinning Man", Pearceov novi lik ima prilične rupe u pamćenju, a potencijalni je osumnjičenik u slučaju nestanka mlade djevojke. U nekoliko navrata Birch će reći "ne sjećam se" i filozofirati da je "pamćenje najmanje pouzdano" jer dolazi iz mozga ili tako nešto. On je, naime, profesor humanističkih znanosti, filozofije jezika, a ne može se sjetiti ima li kakve veze s nestankom i mogućim ubojstvom mlade lokalne navijačice Joyce Bonner (Odeya Rush) kojoj se izgubio trag na jezeru, za što ga sumnjiči Malloy.

Doista, ima li? U uvodnoj sceni filma Birch dolazi kod Malloyja i kaže "htio bih prijaviti ubojstvo". Kako priča doživljava progres, Bircha peru sumnjivi "flashbackovi" na Joyce ili su to, pak, možda nekakve halucinacije. Naime, ovo je čovjek koji zamišlja ljubovanje s mladom prodavačicom (Natasha Bassett) dok stoji na blagajni u dućanu i evidentno se pali na mladice, poput njegove studentice Anne (Alexandra Shipp) s kojom je očito imao nešto prošlog semestra. Povijest se ponavlja, budući da se Birch sa suprugom (Minnie Driver) i djecom odselio iz prijašnjeg grada zbog sumnjivog ponašanja prema jednoj studentici.

Opet, je li Bircha sklonost mlađim curama čini i ubojicom, pa makar se čini da je (intimno) poznavao Joyce i ima neke veze s njezinim nestankom? Sumnjiči li policija pravog čovjeka? Kvragu, sad mislimo da možda i sumnjiči s obzirom na njegov prijelaz s humanih na nehumane zamke za miševe i laganje kćerki kad se njezin zeko ulovi u jednu. Pitanje je, svakako, što je laž, a što istina? Potonje pitanje je poluretoričko. Jer, film propituje prirodu istine koja je subjektivna ako pitate Bircha, ne objektivna.

Adaptirana prema romanu Georgea Harrara (scenarist Matthew Aldrich), "Filozofija ubojstva" je imala potencijala biti vrlo dobar filozofski triler s (pre)pametnim likovima, netipičnima za žanr. Intelektualac poput Bircha dobio je protutežu u Malloyju, neočekivano inteligentnom i obrazovanom policajcu koji se razlikuje od detektiva u slično žanriranim filmovima i ne navaljuje agresivno na osumnjičenika, već mu staloženo parira u igrama riječi i istraživanju "granica jezika". Pearce misli, Brosnan postoji ili možda obratno.

Malloy odbija biti inferioran filozofu poput Bircha, pa će reći da su u istoj branši potrage za istinom. U jednoj od najboljih scena Malloy će tijekom vožnje automobilom upasti u filozofsku debatu s Birchom kakva se, između redaka, može pročitati i kao neslužbeno saslušanje osumnjičenika. Na službeno saslušanje Birch je ionako gledao cinično, pitavši Malloyja stoji li tko iza ogledala sobe za ispitivanje, kao što inače stoji u filmovima. "U pravom svijetu imamo budžet i ne možemo priuštiti da netko stoji iza", odgovorio je Malloy, ciljajući na realizam "Spinning Mana".

Film se, međutim, vrti u krug između te stvarnosti i one filmske, trilerske konstrukcije (istina, halucinacije, sjećanja, percepcija, razmijevanje, obmana), poput miša u finalnoj sceni. Birch inzistira na njegovom sjećanju istine, jer "istina ne postoji", tj. tumače se njezine verzije. To nas dovodi do naj-momenta "Filozofije ubojstva" koji pokazuje kakav je "mind fuck" od trilera ovaj inače sasvim gledljiv film mogao biti, ali nije. U Birchovom praznom razredu Malloy je suočen s mozgalicom za studente filozofije. Stolica sjedi zavaljena nasred razreda i studenti trebaju dokazati da postoji. "Koja stolica", pita Malloy. Koji film?!

Bond ne voli arlaukanje

Pearce Brosnan i Minnie Driver su glumili zajedno u Bond-filmu "Zlatnom oku". Ona je tada bila na početku karijere i utjelovila rusku pjevačicu koja arlauče u pozadini jedne scene. "Tko davi mačku", pitao je Bond tad.

Naslovnica Cinemark