Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

CRNI ČLAN KKKLANA Smrt jedne nacije

FILM: BlacKKKlansman; drama; SAD; 2018.; REŽIJA: Spike Lee; ULOGE: John David Washington, Adam Driver; DISTRIBUCIJA: Editus; OCJENA: ****

Spike Lee s 'Crnim članom KKKlana' želi napraviti opoziciju 'Rođenju jedne nacije' i odigrati sličnu ulogu, samo drukčijeg, antirasističkog predznaka. Otvaranje 'Crnog člana KKKlana' i Leejevo često posezanje za filmskim citatima ukazuju da je ovo ponajprije film. 'BlacKKKlansman' jest film kojeg Lee snima s okom za 'blaxploitation' estetiku, ali ipak ne i 'samo film'. Prevažan je.

Stvarna priča na kojoj se temelji novi "a Spike Lee joint" zvan "Crni član KKKlana" toliko je nevjerojatna da se čini filmska. Kao nešto što je Lee mogao smisliti pušeći "joint" i gledajući "blaxploitation" filmove. Ali, ne, ovaj film se temelji na "stvarno stvarnim sranjima", kako nas obavještaja uvodni natpis na kinoekranu. Točnije, Lee kronicira istinitu priču o infiltraciji crnog policajca na tajnom zadatku Rona Stallwortha (John David Washington, Denzelov sin) u zloglasnu organizaciju Ku Klux Klan, ogranak Colorado Springs, pomoću židovskog kolege Flipa Zimmermana (Adam Driver).

Njih dvojica dijele identitet bijelog supermaciste Rona Stallwortha, pri čemu je prvi s KKK-om na telefonskoj liniji iz očitih razloga (boja kože), a drugi uživo, nastupajući kao njegov bijeli avatar i skrivajući židovsko podrijetlo. Postavka je nudila okvir za napeti "undercover" krimi-triler, no Lee ne zalazi preduboko u taj žanr, premda tenzije rastu pošto u Flipov pravi identitet dvoji jedan od članova Felix Dendrickson (Jasper Pääkkönen, prijeteći kao Michael Biehn u "Tombstoneu").

Kako bi provukao "leejevski" politički aktivizam, Lee pozicionira "BlacKKKlansmana" na zlatnoj sredini filmske (i filmične) krimi-drame i komedije, odnosno satire, često zalazeći u humor prikladno crne boje. Ne ide Lee toliko daleko kao Quentin Tarantino u "Odbjeglom Djangu" da će Ku Klux Klanovci kukati što se “jebu s otvorima za oko“ od kukuljice ("slijep sam, ni kurca ne vidim kroz ovo!“), vjerojatno zato što sad ne jašu na konjima i vreća im se se miče. No, afroamerički redatelj svejedno uperuje srednji crni prst D.W. Griffithu i njegovoj rasističkoj propagandi "The Birth Of A Nation" poput Tarantina, još jednom nakon "Malcolma X-a", gdje se parcijalno dotaknuo KKK-ovaca i snimio ih kako jašu kroz crnu noć obasjani nemoguće velikim bijelim Mjesecom.

Rasna propaganda, ali i satira, prisutna je već u "pre-credits" sceni, kad južnjački akademik, dr. Kennebrew Beauregard (Alec Baldwin), zagovara "vladavinu bijele rase", a ne integraciju koja vodi Ameriku prema "rasi mješanaca", često zaboravljajući riječi mržnje koje mu nabacuje ženski glas izvan kadra. Film se, pak, otvara unutar filma, scenom prolaska Scarlett O'Hare kroz more konfederacijskih vojnika na željezničkoj stanici, ranjenih ispruženih ispod zastave iz "Zameo ih vjetar" ("Jeste li vidjeli doktora Meadea?!").

Otvaranje "Crnog člana KKKlana" i Leejevo često posezanje za filmskim citatima ukazuju da je ovo ponajprije film. "Ajde, to je samo film, pusti to", kaže Ron razglabajući s "black power" aktivisticom Patrice (odlična Laura Harrier) o "blaxploitation" kult-klasicima, poput "Shafta", "Super Fly", "Cleopatre Jones" i "Coffy", čiji plakati ili prizori osvanu na ekranu. "BlacKKKlansman" jest film kojeg Lee snima s okom za "blaxploitation" estetiku sedamdesetih (sirovija slika s osjećajem za "slow budget" stilizaciju), ali ipak ne i "samo film". Prevažan je.

Čini se da Lee sa "Crnim članom KKKlana" želi napraviti opoziciju Griffitsovu "Rođenju jedne nacije" i odigrati sličnu ulogu, samo drukčijeg, antirasističkog predznaka. Na vrhuncu "BlacKKKlansmana", nakon Flipove inicijacije u organizaciju, Ku Klux Klanovci gledaju "The Birth Of A Nation" u kućnom kinu i navijaju protiv crnaca, dok Lee rabi Griffith izum paralelne montaže, radi dihotomiju i prikazuje starog crnog aktivista za građanska prava (Harry Belafonte) kako podučava mlade generacije o negativnoj, rasističkoj ulozi tog filma na društvo prije stotinjak godina, kad je igrao u kinima i bio toliko moćan da je "oživio" KKK.

Čini se da ta scena pripada sadašnjosti Trumpove rasističke Amerike koja sve više ulazi u kadar i biva adresirana kako se "Crni član KKKlana" primiče konkluziji. Zanimljiva je paralela između bivšeg vođe KKK-a Davida Dukea (Topher Grace u "against type" ulozi) i Trumpa koji se zalaže za "vraćanje prave Amerike". "Narod SAD-a ne bi nikad mogao izabrati nekog poput Davida Dukea za predsjednika", smatra Ron. "Kad to kaže crnac, zvuči prilično naivno", nadoveže se njegov kolega policajac.

Tko ne skuži referenciju na prvu, Lee u film, nakon upečatljiva prizora zapaljena križa u refleksiji oka, ubacuje Trumpov govor nakon prošlogodišnje tragedije u Charlotesvilleu uzrokovane napadom bijelih supremacista na prosvjednike protiv "skupa Ujedinimo desnicu" ("bilo je tu dobrih ljudi"). Za kraj, Lee se vraća na početak. Slika američke zastave okrenute naopako polakao blijedi iz punog kolora u crno-bijelu boju.

Naslovnica Cinemark