Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

SVI ZNAJU SVE Agatha Christie s mjehurićima sapunice

FILM: Todos lo saben; trilerska drama; Španjolska/Italija/Francuska, 2018.; REŽIJA: Asghar Farhadi; ULOGE: Penelope Cruz, Javier Bardem; DISTRIBUCIJA: Discovery; OCJENA: *** 1/2

'Everybody Knows' je obiteljska 'whodunit' sapunica s mehanizmom sata koju Farhadi režira poput urara. 'Svi znaju sve' izgleda kao da je Farhadi pisao scenarij čitajući 'whodunit' romane Agathe Christie, te gledajući meksičke sapunice i izvrsni Hanekeov psihološki art-triler 'Skriveno'.

Mehanizam crkvenog sata se (p)okreće do trenutka kad zvono treba zazvoniti vrijeme. Prvi zveket uskomeša golubove i potjera ih iz zvonika kroz rupu na prozoru. Sat, otkucaj zvona i ptice sugeriraju da "Svi znaju sve", novi, osmi film dvostrukog oskarovca Asghara Farhadija ("Nadir i Simin se rastaju", "Trgovački putnik"), govori o vremenu. U toj sceni Farhadi kao da je oživio zidni sat s pticom, njegovom vječnom taokinjom, koja izlazi vani na punu uru i vraća se opet natrag u zarobljeništvo vremena.

Samo, u filmu "Everybody Knows", izvorno španjolski "Todos lo saben", taoci vremena su ljudi, Farhadijevi likovi. Vremena čiju važnost neki od likova ističu, poput vinara Paca (Javier Bardem) kad priča o grožđu i vinu. Suodnos njihove prošlosti i sadašnjosti okupira Farhadija. Iranski redatelj već je snimio film znakovita naslova "Prošlost". Bio je to film na francuskom jeziku, s Berenice Bejo i Taharom Rahimom u glavnim ulogama, njegov prvi izlet izvan matična Irana.

Snimljen ovaj put na španjolskom, "Svi znaju sve" je drugi. Ruku na srce, Farhadi se bolje snašao na francuskom – "Todos lo saben" ponekad pokazuje znakove da redatelj ne radi na materinskom jeziku, nego daje upute glumcima preko prevoditelja i ponešto se tako izgubi(lo) u prijevodu. No, ako ne radi na materinskom jeziku, Farhadi u "Svi znaju sve" i dalje očinski pristupa likovima kao scenarist i režira poput urara.

Farhadi možda nije doma, u Iranu, no nalazi se kod kuće u pogledu tematskih preokupacija (nesretne familije, obiteljske tajne, međuljudski odnosi/konflikti, moralne dileme, potraga za istinom), favoriziranja kazališnih interijera naspram filmičnih eksterijera i ritma slojevite naracije. Treba vremena - prikladno, opet vrijeme - da se zaplet zahukta i kćerka (Carla Campra) protagonistice Laure (Penelope Cruz) nestane, odnosno bude oteta tijekom vjenčanja njezine mlađe sestre (Inma Cuesta) na koje je u rodni španjolski gradić doletjela iz Argentine.

Do tog trenutka polako upoznajemo likove, otkrivamo njihove međuodnose i zakopane tajne vremena, primjerice da - kako gotovo svi u filmu znaju, a mnogi i tračaju - Laura, udana za bogatog Argentinca Alejandra (Ricardo Darin), ima zajedničku romantičnu prošlost s Pacom, oženjenim za Beu (Barbara Lennie). Baš onako kako zajedničku glumačku prošlost, od "Šunka, šunka" naovamo, imaju njihovi tumači, sadašnji supružnički oskarovski par Bardem-Cruz. Inicijali LP, urezani u zvoniku, pripadaju njima dvoma, a povijest bi se mogla ponoviti između Laurine Irene i Pacova nećaka Felipea (Sergio Castellanos) kad momentalno osjete uzajamnu atrakciju.

"Everybody Knows" je pun skrivenih znakova, osobito u sjajno režiranoj sceni vjenčanja, kojih nismo svjesni u tom trenutku, ali njihov kauzalni slijed doznajemo kasnije, nakon što tajne između muževa, žena i bivših ljubavnika, cijele familije, počinju sve jače strujati i izlaziti na površinu (tko je pravi otac Irene?), a obiteljski kosturi kucati na vrata ormara. "Svi znaju sve" izgleda kao da je Farhadi pisao scenarij čitajući "whodunit" romane Agathe Christie, te gledajući meksičke "trač too much" sapunice i izvrsni psihološki art-triler "Skriveno" Michaela Hanekea. Od svega toga Farhadi radi obiteljsku "whodunit" sapunicu. Tko je oteo Irene i zašto? Motiv dobiva jedan lik za drugim.

A motivi su Farhadiju važniji od samog zločina, premda je ovo njegov dosad možda i najžanrovskiji film, otmičarski triler, onoliko koliko može biti da je još uvijek introspektivna obiteljska melodrama za festivale poput Cannesa koji je proljetos svečano i otvorio, tj. Sarajeva i Vukovara, odakle idućeg tjedna stiže u splitsku "Kinoteku" pred skorašnji početak redovne kinodistribucije. Iako nije nauljen poput njegovih najboljih filmova ("A Separation", "Le passe"), dramaturški preciznih poput najpreciznijeg švicarskog sata, "Everybody Knows" uglavnom radi kao urica čak i kad pokaže skriveno lice sapunice. Film otkucava autorstvo jednog od najboljih svjetskih redatelja današnjice, pokazujući da njegovo vrijeme nije još ni izbliza aprošlo.

Naslovnica Cinemark