Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

U MRTVOM KUTU Čehov s dreadlocksima

FILM: Blindspotting; drama; SAD, 2018.; REŽIJA: Carlos Lopez Estrada; ULOGE: Daveed Diggs, Rafal Casal; DISTRIBUCIJA: Blitz; OCJENA: ****

'U mrtvom kutu' u 95 minuta uspijeva zbiti životnu dramu i filmsku tenziju. Duh Čehova visi nad filmom. Gotovo sve naznačeno u prvom činu manifestira se u trećem, od pištolja do rap videospota. Klimaktički monolog izgovoren je u formi intenzivnog, društveno angažiranog rapa.

“Fuck Alfred Hitchcock, fuck M. Night Shyalaman“, drekne frizerka (Tisha Campbell Martin) u nezavisnom američkom filmu sa Sundancea “U mrtvom kutu“. Bila je to kulminacija njezine proklamacije da ne voli “suspense“ filmove, pače mrzi ih jer je čine nervoznom. “Blindspotting“ nije napeti “hičkokovski“ triler, niti ima Shyamalanov hororski “twist“. Da može vidjeti film, Hitchcock bi ga nazvao “kriškom života“. “U mrtvom kutu“, dakle, nije “kriška kolača“ kakvi su bili filmovi majstora napetosti.

No, redatelj Carlos Lopez Estrada u nepunih je 95 minuta uspio zbiti realističnu životnu dramu i filmsku dramsku tenziju, prošarane mrvom romanse i humora, pa čak i “shyamalanovski“ kasno, na prijelazu drugog u treći čin, otkriti zbog čega je njegov tamnoputi protagonist s dreadlocksima Collin, u dojmljivoj izvedbi Daveeda Diggsa, uopće služio zatvorsku kaznu, makar to nije neki “spoiler“ (zbog “vatrene“ tučnjave). Životna drama je Collinova. Nakon što kamera u podijeljenim i inim ekranima dokumentaristički prošeta kroz kalifornijski Oakland, zaustavlja se na krupnom planu Collinova lica u trenutku dok biva pušten iz zatvora i sluša parametre jednogodišnje probacije.

Eto nas 11 mjeseci i 27 dana kasnije. Tri dana do završetka Collinove probacije. Dani će se redovito isticati na ekranu (... još dva, zadnji) stvarajući “suspense“ hoće li Collin ispoštivati probaciju da ne sklizne s one strane zakona. On se svojski trudi, ali njegov nepromišljeni prijatelj od djetinjstva Miles u jednako dojmljivom tumačenju Rafala Casala (njegova prva uloga), bijelac koji se nosi kao da je crnac iz “rap spota“ (zlatni zubi, tetovaže), mogao bi ga gurnuti natrag u zatvor bivajući kratkog fitilja i konstantno tražeći nevolje.

U prvoj sceni Miles obavlja “gun deal“ u autu s nekim tipom, a Collin se nalazi na zadnjem sjedištu i upozorava nemarna frenda kako ima još tri dana probacije. Scena je tenzična s prigušivačem. U autu se izvlači jedan pištolj. Dva. Šest. Nijedan neće opaliti, ali mogao bi do kraja trećeg čina, sukladno pravilu Čehova, posebice jer Miles uzima jednog sa sobom koji će u jednom momentu završiti u rukama njegova sina Seana. I eto (dramskog) “suspensea“. Čitavo vrijeme nad filmom se obavija neizvjesnost hoće li Miles uvaliti Collina u neko sranje.

Napetost postaje još veća kad Collin preuzme Milesov pištolj iz sigurnosnih razloga nakon što ovaj upadne u tuču i ispali par metaka na nekom tulumu, uvrijeđen što je jedan crnac komentirao njegov “gangsta“ imidž “you don't have to act ghetto to be here“. Prilažemo scenu kad policijski auto prilazi Collinu upaljena reflektora. Napetost ne bi bila tolika da nam nije stalo do Collina kao lika i da ne navijamo da ga bivša cura Val (Janina Gavankar) skloni s ulice, ako već to sam nije u stanju napraviti.

Kad mu Val pokaže Rubinovu vazu, kognitivu optičku varku koja u sredini pokazuje vazu, ali na njezinom obrisu kontrastne nijanse možemo vidjeti i dva lica iz profila suprostavljena sa svake strane, Collin će najprije vidjeti lica. Redatelj Carlos Lopez Estrada i scenaristički dvojac Diggs-Casal vide najprije lica, ljude, u današnjoj Americi naoštrenih društvenih (međurasnih) tenzija.

Biti crnac u Oaklandu prilično je traumatično iskustvo i “Blindspotting“ to vjerno pokazuje hvatajući u perifernom vidu ranog Spikea Leeja (“Učini pravu stvar“) i “Postaju Fruitvale“ Ryana Cooglera. Negdje pri početku filma, u prvoj u nizu snažnih scena, Collin za volanom kamiona za selidbu svjedoči kako je bijeli policajac (Ethan Embry) napucao nekog crnca u bijegu, što će ga tištiti i vraćati mu se pred očima do kraja filma s vizijama ubijenog i drugih obojenih mrtvaca.

Duh Čehova visi nad filmom. Gotovo sve naznačeno u prvom činu manifestira se u trećem, od pištolja do rap videospota čijom estetikom redatelj vizualizira Collinov košmar (u sudnici je, vezan s lancima, povraća metke itd.). Klimaktički Collinov monolog tijekom konfrontacije s policajcem-ubojicom izgovoren je u formi intenzivnog, društveno angažiranog rapa koji nakratko olakšava crnačku dušu i ulazi među zasad najefektnije scene godine. 

Daveed Diggs u probitku

“Blindspotting“ je drugi ovogodišnji film u kojem je Oakland podloga za političke debate rasnog tipa uz “Black Panthera“. To je i drugi film u kojem gledamo probitačnog Daveeda Diggsa nakon “Čuda“ (uloga profesora), s tim da ovdje nosi film.

Naslovnica Cinemark