Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

10x10 Tri za deset

FILM: 10x10; triler; Velika Britanija, 2018.; REŽIJA: Suzi Ewing; ULOGE: Luke Evans, Kelly Reilly; DISTRIBUCIJA: Blitz; OCJENA: **

'10x10' se lomi između psiho-trilera, drame i 'torture porn' horora.Britanska redateljica Suzi Ewing želi da svaki žanr bude zastupljen u filmu ekvivalentnom onoj 'tri za deset' čokoladi, nekoć prodavanoj na pazaru.

Korijeni u formi kratkog metra vidljivi su u dugometražnom prvijencu britanske filmašice Suzi Ewing. Niskobudžetni “10x10“ u nekoliko navrata poseže za introspekcijama i pričama koje više služe u svrhe kupovanja vremena i rastezanja minuta naspram žanriranja filma i(li) podebljavanja karakterizacije likova. Pada nam na pamet načelno zanimljiva priča o biku koji je pobjegao iz klaonice jer “životinje mogu namirisati smrt“, reakcija glavnog ženskog lika na seksualne implikacije kolegice s joge u vezi njihova instruktora (nema baš nikakve veze za karakterizaciju lika), kao i odugovlačenje otmičara da on i oteta “prijeđu na posao“.

Je li to djelo scenarista Noela Clarka, inače glumca znanog po sporednim ulogama u “Centurionu“ i trećim “Zvjezdanim stazama“ koji i ovdje ima epizodu? Ili možda same redateljice koja je dala doprinos na scenariju s “dodatnim materijalom“ (“additional material“)? Tko će ga znati, no “10x10“ je, čini se, mogao biti konkretniji i jezgrovitiji kao kratkometražni film ili je trebalo još (is)peglati scenarij za dugi metar. Također, pod ovim “dodatnim materijalom“ dojam je da se Ewing pošto-poto trudila ženskom liku dati veću težinu u scenariju pisanom naizgled mizoginičnom muškom rukom.

Iako vaga preteže na stranu muškog protagonista, Ewing u prve dvije trećine filma pokušava prikazati kako ništa nije crno-bijelo, odnosno da su likovi išarani nijansama sive kako bi se gledatelju teško bilo odlučiti za koga navijati. Početak svakako ne ide u prilog muškom liku, Lewisu (drveni Luke Evans). Gledamo ga kako iz kafića preko puta ceste promatra Cathy (energična Kelly Reilly), zatim sjeda u auto i prati je kako odlazi na jogu. Očito, Lewis je Cathy pratio danima i zna njezina gibanja.

Nakon što se Cathy završi trening i razdvoji se od kolegice s joge, Lewis je zaskače na parkingu usred bijela dana i posegne ljepljivom trakom. Da je borac, Cathy dokazuje već tada – uspijeva se nakratko osloboditi, ali njezin vapaj upomoć ne čuje neki muškarac pored susjednog auta zbog slušalica na ušima. Lewis je ubacuje u prtljažnik, odvozi u kuću na osami, ogledni primerak minimalističkog modernističkog dizajna, te zatvara u sobi “deset za deset“ sa zidovima debljine 120 centimetara. “Nema smisla vrištati“, veli Lewis kad Cathy ispusti pluća u prazno.

Soba je kao stvorena za mizanscenu iz hororske podvrste pornografske torture, no “10x10“ tu radi pohvalan “twist“. Ewing vara da će film biti “torture porn“ počevši od naslova i otmičarske postavke, jer Lewisa zapravo ne zanima mučenje Cathy kako bi nasilu dobio njezino tijelo, novac ili nešto treće. No, opet, redateljica pokazuje interes za horor i voli snimati glumicu Kelly Reilly okrvavljenu, sjećajući se njezine uloge u britanskom remek-djelu “Eden Lake“ i orkestrirajući krvavu igru mačke i miša po cijeloj kući budući da se Cathy frekventno oslobađa, napušta četiri zida klaustrofobične sobe i upušta u borbu s Lewisom.

“Ti znaš preživjeti“, komplimentira joj Lewis. Redateljici možemo komplimentirati da povremeno znade stvoriti zategnutu “survival“ tenziju i ima osjećaj za lokacijsku svedenost, premda nemojte očekivati da se cijeli film odvija u 10x10 sobi. Međutim, tenziju olabljavaju hororski klišeji, među ostalim ubačeni u svrhu nepotrebnog gomilanja leševa pa tako u kuću u (ne)zgodnom momentu ulijeće spremačica, taman kako bi netko pospremio metak u njezino tijelo. Kao da Ewing ne vjeruje da glavni likovi sami mogu iznijeti film, utemeljen na njihovom psihofizičkom sučeljavanju iz razloga koje nećemo odati.

Osobito ne najvažniji dio slagalice, odgovor na pitanje zašto Lewis drži Cathy zatočenu, tj. recimo samo da Lewis želi da mu Cathy kaže ono što ga zanima, za početak njezino (pravo) ime. U psihofizičkom sučeljavanju Ewing se lomi između psiho-trilera, karakterne dramske studije i “torture porn“ horora bez “torture porna“, a želi da svaki žanr utrapi po cijeni jedne kinoulaznice. “10x10“ je ekvivalentan onoj “tri za deset“ čokoladi, nekoć prodavanoj na pazaru - jestiv isključivo u nedostatku neke žanrovske “Milke“ na aktualnom kinorepertoaru.

Naslovnica Cinemark