Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

NEPOŠTENA POGODBA (SIROVI UGOVOR) Prljavi Arnie

FILM: Raw Deal; akcijski krimić; SAD, 1986.; REŽIJA: John Irvin; ULOGE: Arnold Schwarzenegger, Kathryn Harrold; OCJENA: ** 1/2

'Raw Deal' je mogao biti prenaslovljen u 'Dirty Harry 5' da se Eastwood nije počeo polako odmicati od imidža policajca s magnumčinom na gotovs. Sa Schwarzeneggerom ispred kamere 'Nepoštena pogodba' je prvi od njegova dva 'eastwoodovska' filma. Kad su Norris i Seagal mogli postati svojevrsni Prljavi Harry u 'Zakonu šutnje' i 'Iznad zakona', može to i Schwarzenegger. Dirty Arnie se, konačno, zgodno rimuje s Dirty Harry, zato je šteta što 'Raw Deal' nije ispao bolji.

Ubacivanje u najjaču čikašku mafijašku familiju i rasturanje gangsterske organizacije iznutra je “raw deal“ ponuđen Marku Kaminskom (Schwarzenegger), bivšem agentu FBI-ja zbog grubog tretmana osumnjičenika relociranom iz velikog grada u gradić na mjesto lokalnog šerifa, kako bi se vratio na nekadašnji posao. “Na koga ti ličim? Prljavog Harryja?“, postavlja Kaminsky pitanje visoko rangiranom FBI-jevcu Shannonu (Darren McGavin), starom prijatelju koji ima osoban poriv za suzbijanje organiziranog zločina i uništenje mafijaša nakon smrti sina.

Akcijski krimić “Nepoštena pogodba“ (1986.), u zlatnim prevodilačkim osamdesetima znan pod naslovom “Surovi ugovor“ (!) ili “Sirovi ugovor“ (!!), mogao je biti prenaslovljen u “Prljavi Harry 5“ da se Clint Eastwood u datom periodu nije počeo polako odmicati od prepoznatljivog imidža policaj(a)ca s magnumčinom na gotovs. Prljavi Harry je radio štošta s kriminalcima, ali nije se nikad infiltrirao “undercover“ u neku kriminalnu organizaciju da bi je kao “istjerivač pravde“ razbio iznutra. Tako, “Raw Deal“ je mogao biti inverzija drugog “Dirty Harryja“, “Magnum Force“, u kojem su policajci (na motociklima) djelovali kao kriminalci.

Sa Arniejem ispred kamere “Nepoštena pogodba“ redatelja Johna Irvina (“Psi rata“, “Hamburger Hill“, “Bratska krv“) predstavlja zaokret prema akcijsko-kriminalističkom žanru i prvi je od njegova dva “eastwoodovska“ filma; drugi je bitno superiornije “Crveno usijanje“ ili “Red Heat“. Kad su Chuck Norris i Steven Seagal godinu ranije, tj. dvije godine kasnije mogli postati svojevrsni Prljavi Harry u “Zakonu šutnje“ i “Iznad zakona“, može to i Schwarzenegger. Dirty Arnie (ili Dirty Kaminsky) se, konačno, zgodno rimuje s Dirty Harry. Ambijentiran u sivi Chicago i stremeći prizemljenijem akcijskom realizmu sedamdesetih u suprostavljanju policajaca mafijaškim tipovima kriminalaca, “Raw Deal“ gotovo da čini središnji (i nažalost najslabiji) dio neslužbene trilogije s “Code Of Silence“ i “Above The Law“, oba pod redateljskom palicom Andrewa Davisa.

Irvin režira film zanatski staromodno kao Davis, ali s manje ugođajnosti dnevnog “noira“ Chicaga, grada koji ovdje nije zaseban lik, te inventivnosti u prilagođavanju akcijskog junaka šarenijih osamdesetih zakonitostima kriminalističkih akcija ili općenito filmova sedamdesetih (koscenarist Norman Wexler je supotpisao ili napisao “Serpica“ i “Groznicu subotnje večeri“). Davis je Norrisov karate i Seagalov aikido utilizirao za “dirtyharrjevski“ tip filma, što je onomad bilo iznimno neobično za vidjeti u sklopu klasičnog akcijsko-kriminalističkog ostvarenja.

U “Nepoštenoj pogodbi“, snimljenoj u produkciji znamenitog Dina De Laurentiisa, Irvin pokušava napraviti nešto slično s tadašnjim imidžom Schwarzeneggera kao ekstraodrinarnog terminatora/ljudskog stroja za ubijanje i meštra duhovitih “one-linera“. No, balans nije najs(p)retnije pogođen iz razloga što su Arniejev film i lik, Kaminsky pod mafijaškim “aliasom“ Joseph B. Brenner, u načelu prilično ordinarni, naročito u komparaciji s njegovim prethodnim hitom/herojem, veoma živopisim i razbarušenim “Komandosom“, kasnijim “Crvenim usijanjem“ gdje je utjelovio ruskog policajca koji dolazi u SAD za petama kriminalcu iz SSSR-a ili Stalloneovim kultom “Kobra“, konkurentom na kinoblagajnama 1986. godine.

Kaminsky je šerif u braku sa suprugom-alkoholičarkom (Blanche Baker) i dozvoljava da ga ona, frustrirana njihovim životom u malom gradu u Sjevernoj Karolini, gađa čokoladnom tortom i dade mu povod za citatnu rečenicu “Ne bi smjela piti i peći kolače“. Koliko god se, vjerojatno prvi put od 1982. do 1986., Schwarzenegger trudio pronaći čovjeka iza mišića više ili manje mitskog junaka i uspio odglumiti nekoliko solidnih dramskijih (poticanje paraliziranog Shannona da nanovo prohoda) i romantičnih pasaža (nesuđena mafijaška ljubavnica Monique; Kathryn Harrold) s dotad najvećim brojem izgovorenih kartica dijaloga, bolje su mu pristajali brakovi u SF trileru “Potpuno sjećanje“ i akcijskoj komediji “Istinite laži“ kao ordinarni paravan za njegovu karakternu ekstraordinarnost tajnog agenta-spasitelja Marsa/Amerike.

Nakon nekoliko “one-linera“, štosnih, ali ispod njegove razine (“Joseph P. Brenner? Što znači P.? Pičkica!“), ekstraordinarni Schwarzenegger prekasno stiže u film da ga uzdigne iz osrednjosti i mora se pozvati na Terminatora/Komandosa kako bi spasio stvar (kožna jakna, arsenal oružja). Sjećate se kad je prodavač oružja pitao terminatora u prvom filmu što će uzeti, a on na to rekao “sve“? Definitivno, Kaminsky je uzeo sve i naoružao se do zuba u “gun“ montaži duljoj od one Johna Matrixa (“Commando“).

Njegova privatna oružarnica doći će do izražaja u dvostrukoj završnici, kad će on kao utjelovljenje vojske od jednog čovjeka napraviti “posao za stotinu policajaca u jedno popodne“, najprije u kamenolomu uz rock-klasik “Satisfaction“ Rolling Stonesa odvrnut do daske u jurećem kabrioletu, zatim i u kazinu, gdje svjedočimo inverznoj sceni napada terminatora na policijsku postaju. Norris je u završnu akciju “Zakona šutnje“ poveo robota za borbu protiv kriminala “Prowlera“. Arnie nije trebao, samo je u sebi probudio Terminatora.

Živopisna lica negativaca

Iza kamere filma je okupljena prvoklasna ekipa, ali to nije pomoglo da se “Raw Deal“ prometne u prvoklasni Schwarzeneggerov hit. Direktor fotografije je Alex Thompson (“Excalibur“, “Godina zmaja“), montažerka Anne Coates (“Lawrence od Arabije“, “Čovjek slon“)… Lica negativaca ispred kamere uglavnom su živopisna, poput Sama Wannamakera koji glumi “bossa“ Patrovite, Paula Shenara kao njegove desne ruke Rocca i Roberta Davija u ulozi Maxa. No, opet, nijedan od njih nije nezaboravan negativac kalibra Bennetta (“Komandos“), Killiana (“Trkač“) ili Cohaagena i Richtera (“Potpuno sjećanje“), a neke sporedne face izgledaju poput sitnih mafijaša Istočne Europe i potenciraju jeftinoću filma.

Naslovnica Cinemark