Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

LOŠ SAMARITANAC Dobar-loš horor-triler

FILM: Bad Samaritan; horor-triler; 2018.; REŽIJA: Dean Devlin; ULOGE: David Tennant, Robert Sheehan; DISTRIBUCIJA: Blitz; OCJENA: ** 1/2

Novovjeki Hitchcock možda bi snimio horor-triler kakav je 'Loš samaritanac'. Naravno, u tom slučaju 'Bad Samaritan' bi bio (režijski) nemjerljivo bolji, no i ovakav kakav jest nije loš film za jednokratno gledanje koji izvedbenu formulaičnost i produkcijsku generičnost nivelira modernim 'hičkokovskim' podstrujanjima u zapletu i dobrim-lošim karakterima. A kad neloš film u zadnjoj trećini postane dobar-loš, čini se da Devlin to prihvaća s namigom.

Pod uvjetom da je danas još uvijek živ, majstor napetosti Alfred Hitchcock vjerojatno bi gledao i horore kao što su “Saw“, “Hostel“ ili “Captivity“ i njihove “torture porn“ elemente ubacivao u svoje trilere. Novovjeki Hitchcock možda bi, dakle, snimio horor-triler kakav je “Loš samaritanac“ redatelja Deana Devlina (“Geostorm“) i scenarista Brandona Boycea (“Savršeni učenik“, “Wicker Park“). Naravno, u tom slučaju “Bad Samaritan“ bi bio (režijski) nemjerljivo bolji, no i ovakav kakav jest nije loš film za jednokratno gledanje koji izvedbenu formulaičnost i produkcijsku generičnost nivelira modernim “hičkokovskim“ podstrujanjima u zapletu i dobrim-lošim karakterima.

Prijatelji Sean (Robert Sheehan) i Derek (Carito Olivero) rade na ulazu restorana kao parkiratelji automobila gostiju. Posao je paravan za lopovluk – dok gosti uživaju u večeri, Sean ili Derek provaljuju u njihove domove i kradu sitnice poput kartica, jer “poanta je da ne smiju primijetiti“. Sean oklijeva opljačkati jednu (nat)prosječnu obitelji, ali kad im se pred očima pojavi snobovski bogataš Cale (David Tennant) s “jebenim kolima“, Maseratijem, eto idealne mete. Naime, Sean je siromašni fotograf, “umjetnik-mučenik“, koji se tuži na korporacijsku Ameriku svojoj djevojci Riley (Jacqueline Byers), otkrivajući motiv za provale/pljačke. Korporacijsku Ameriku kakvu utjelovljuje Cale.

“Očito se isplati biti najveći govnar“, komentira Sean uletjevši u Caleovu luksuznu kućerinu gdje nalazi vrijednu crnu karticu. Pohlepa će ga skupo stajati kad, na nagovor Dereka, otvori vrata sa zaštitom i tamo, u hororskoj “bu“ sceni, blic njegova mobitela otkrije djevojku Katie (Kerry Condon) vezanu lancima na stolici prikovanoj za pod. U pokušaju da je oslobodi, Sean pronalazi i odaju za mučenje, garažu ispunjenu oruđem kakvo bi poželjeli vlasnici “Hostela“ i slagači “Slagalice strave“.

Pritisnut vremenom da se vrati prije nego što Cale dođe po auto, a i strahom da će biti uhićen, Sean ne uspijeva izbaviti okovanu nesretnicu, ali ga muči savjest (“neću ukrasti ni žvaku više“) i donese odluku da će prijaviti policiji što je vidio, pa makar završio u zatvoru zbog provale. U zatvoru neće završiti. Zašto? “Zato jer si u mom“, prijeti Cale, “američki psiho“ koji je gledao “Hostel“ na “repeat“. Ipak, Sean se neće doslovno naći u Caleovu zatvoru i biti zatočen/mučen s djevojkom da ga Derek pokušava spastiti.

Devlin pravi žanrovski preokret od “rothovskog“ horora do “hičkokovskog“ trilera i radije bira umniju igru mačke i miša u režiji perverznog socio/psihopata, odlučnog da uništi život mladiću (“i vulgarni će se popraviti“). Umjetnik će doista postati mučenik, ali ne onako kako je publika mogla očekivati, što je drugo odstupanje od anticipacije. Prvo se tiče Devlina koji je zauzdao svoju eksplozivnu narav i upriličio samo jednu eksploziju u filmu bližem njegovoj producenturi “Cellulara“, nego “Dana nezavisnosti“ i “Godzille“.

Uglavnom, Cale muči Seana mentalno, iz druge ruke – mijenja mu status na Facebooku i postavlja fotku nage Riley, namješta otkaz na poslu njegovoj majci i očuhu… No, Sean će pokazati zube, upustiti se u klasnu borbu radničke i kapitalističke klase, te se nametnuti kao “napokon netko tko je zaslužio da se igra u Caleovom pješčaniku“. Podtekst je u “Lošem samaritancu“ bolji od teksta. Film drži vodu u prve dvije trećine, ali ispušta momentum napetosti u posljednjem činu ne iskorištavajući u potpunosti Katieinu novu zarobljenost u tenzične svrhe (ogrlica, glas, struja, aktivacija).

Dojam umanjuje otkrivanje negativčevih bizarnih motiva iza sputavanja nesretnica “poput jebene kobile“ (naslućenih u “flashbackovima“ bičevanja konja) i gomilanje proceduralne nelogičnosti (policajci predugo ignoriraju Seanovu priču i bivaju nasamareni od strane Calea). Negativac je trebao ostati misteriozniji i inače dobri Tennant na taj način ne bi odlazio u glumačku “bad guy“ krajnost koju Hitchcock znade zauzdati, za razliku od Devlina. Neloš film postaje dobar-loš, no čini se da Devlin to prihvaća s namigom. Njegovi likovi također. “Tako se jebeno nekoga spašava“, održat će Katie lekciju Seanu nakon što opali Calea po glavi. 

Na korak do zvijezda

Robert Sheehan je glumio i u Devlinovu redateljskom debiju “Geostorm“. Momak je u usponu, a zvijezda bi mogao postati krajem ove godine kad u kina stigne spektakl “Mortal Engines“ u produkciji Petera Jacksona.

Naslovnica Cinemark