Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

NAPAD NA NILE HILTON Američki 'noir' iz Kaira

FILM: The Nile Hilton Incident; triler; maroko/Švedska/Danska/Njemačka/Francuska, 2017.; REŽIJA: Tarik Saleh, ULOGE: Fares Fares, Hania Amar; DISTRIBUCIJA: Discovery; OCJENA: ****

Režiser Tarik Saleh je prebacio tradicionalni 'noir' u egzotični, na ovakav način žanrovski neiskorišteni Kairo. Žanr se nije oštetio u transportu, naprotiv. 'Napad na Nile Hilton' je 'Kineska četvrt' iz Egipta, može i 'Kairo povjerljivo', sa svim pripadajućim lokalnim koloritom u slici i sadržaju. Klasični američki 'noir' a la 'Chinatown' ovdje se isprepleće sa suvremenim festivalskim filmom dokumentarističke poetike. Ako niste nikad razmišljali što bi se izrodilo iz divljeg braka 'Kineske četvrti' i egipatskog dokumentarca 'Trg', promislite još jednom.

“Nema pravde ovdje, misliš da si u Švicarskoj“, beznadno konstatira jedan od policajaca u filmu “The Nile Hilton Incident“, pobjedniku Sundancea premijerno prikazanom na prošlogodišnjem FMFS-u. Gotovo da je mogao reći “Zaboravi, Jake, to je Kineska četvrt.“ Kairo ne može biti dalje od Švicarske, ali je veoma blizu korumpiranom gradu grijeha iz pesimističkog američkog “noira“. Režiser Tarik Saleh je prebacio tradicionalni “noir“ u egzotični, na ovakav način žanrovski neiskorišteni Kairo. Žanr se nije oštetio u transportu, naprotiv.

“Napad na Nile Hilton“ je “Kineska četvrt“ iz Egipta, može i “Kairo povjerljivo“, sa svim pripadajućim lokalnim koloritom u slici i sadržaju. “Noir“ ima intrigantnu političku podlogu. U drugom planu trilera tankoćutnih političkih tenzija sviće zora Arapskog proljeća, a radnja se odvija netom prije nego što će napetost nepovratno eksplodirati, demonstratori okupirati trg Tahrir i svrgnuti korumpirani režim predsjednika Hosnija Mubaraka. Politika je sastavni dio života u filmu, kao i korupcija.

Policijski detektiv Noredin Mustafa (Fares Fares) uzima lovu od mita gdje god stigne i zamotane svežnjeve uredno pohranjuje u frizer. Kad zgodna lokalna pjevačica bude pronađena mrtva u jednoj sobi hotela “Nile Hilton“, njegov ujak Kammal (Yasser Ali Maher), čovjek na višim pozicijama u policiji, savjetuje nećaku da mora “koristiti rukavice“ jer “okolnosti su osjetljive“. “Čini se da je djelo profića“, opaža jedan policajac na mjestu zločina.

“Vraga, zločin iz strasti. Kad tako izgleda mora biti zločin iz strasti“, poklapa ga drugi. Definitivno je djelo profića, znamo. Redatelj nas je stavio u žuljave cipele sudanske spremačice hotela Salwe (Mari Malek). Ona je vidjela da je iz sobe izašao jedan muškarac nakon što je kroz zidove odjeknula svađa s pjevačicom, a drugi ušao na njegov mig. Tad se čuo jauk iza vrata. Spremačica je ustuknula i sakrila se od ubojice. Nešto kasnije, u jednom u nizu efektnih šaranja po urbanim krajobrazima Kaira, grada nalik “bladerunnerovskom“ megalopolisu, kamera se na trenutak zaustavlja na jumbo plakatu.

“Gradimo Kairo s modernom vizijom“, stoji natpis pored čovjeka kojeg prepoznajemo kao tipa iz hotela. To je moćni biznismen, investitor Shafiq (Ahmed Seleem). Imao je aferu s pjevačicom i ne želi skandal. Zato Kammal ubrzo kaže Noredinu da je slučaj zaključen kao samoubojstvo dok ovaj potrazi za svjedokinjom Salwe upoznaje prijateljicu pokojnice, tunisku pjevačicu Ginu (Hania Amar). “Sama je sebi prerezala grkljan“, čudi se Noredin. On ne želi odustati od slučaja.

Čak ni kad dozna da je Shafiq još moćniji političar, član egipatskog parlamenta i “najbolji prijatelj s predsjednikom“, a ujak ga promakne u poručnika i ponudi mu novac s kojim može voziti Peugeot umjesto trenutne krntije. Poput “noirovskih“ antijunaka s manama (puši jednu za drugom i ispija tablete s pivom za “peace of mind“), ali i pritajenom savješću, Noredin iskupnički želi napraviti pravu stvar u filmu u kojem njegovi kolege demonstriraju nasilje tijekom demonstracija pučanstva i postaje savršeno jasno što je povuklo ljude da dođu na trg i pokrenu revoluciju protiv korumpirana sistema.

Vjerojatno ga je na to nagnala očeva opaska. “Ne možeš kupiti dignitet, sine“, rekao mu je otac (Mohamed Sanaaeldin Shafie) i potaknuo da pokuša otkupiti natrag prodanu dušu, izgubljenu u “noirovskim“ sjenama Kaira gdje se kriju i odvijaju zavrzlame političke elite. Sjene povremeno sramežljivo osvijetli fluorescentno svjetlo. Fotografija je isprana, prašnjava, “Istrebljivač“ iz zemlje Trećeg svijeta, a noćna vizualna ugođajnost ide pod ruku s “noirovski“ atmosferičnom glazbom Kristera Lindera. Kao što je Kairo u filmu uhvaćen između tradicije i modernosti, tako je i sam “Napad na Nile Hilton“ fuzija dviju estetika, pa i mala žanrovska revolucija.

Klasični američki “noir“ a la “Chinatown“ (deziluzioniran antijunak, dobro nužno ne pobjeđuje) ovdje se isprepleće sa suvremenim festivalskim filmom dokumentarističke poetike. Ako niste nikad razmišljali što bi se izrodilo iz divljeg braka “Kineske četvrti“ i egipatskog dokumentarca “Trg“, laureata sedmog FMFS-a, promislite još jednom. “The Nile Hilton Incident“ je upravo to. Saleh je spojio nespojivo i spoj funkcionira iznimno dobro. U “Napadu na Nile Hilton“ mogu podjednako uživati fanovi žanrovskog i festivalskog filma. Dragulj s Nila.

Zvijezda trilogije o odjelu Q

Ovo je dosad najdojmljivija uloga Faresa Faresa, zvijezde danske trilogije o odjelu Q (“Žena u kavezu“, “Ubojice fazana“, “Poruka u boci“). Fares upravo snima četvrti film iz trilerskog serijala naslovljen “Journal 64“ koji bi trebao imati premijeru najesen.

Naslovnica Cinemark