Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

GASTON: ŠEPTRLJA NAD ŠEPRTLJAMA Gašo ili Graško, pitanje je sad

FILM: Gaston Lagaffe; komedija; Francuska/Belgija, 2018.; REŽIJA: Pierre-Francoisu Martin-Laval; ULOGE: Theo Fernandez, Pierre-Francoisu Martin-Laval; DISTRIBUCIJA: 2i Film; OCJENA: **

Šlampavog Gastona ili Gaše, jednog od najpoznatijih likova iz belgijsko-francuske škole stripa, sjetit će se svi stripofili koji su stasavali u osamdesetim godinama prošlog vijeka. Kreacija belgijskog crtača Andréa Franquina, stvorena davne 1957., zabavljala je i domaće ljubitelje stripova izlazeći u okviru “Stripoteke“, da bi Gašu potom u tvrđem uvezu objavile “Dečje novine“. Sličan progres Gaston Lagaffe je zabilježio u izvornom izdanju, prošavši put od popunjavača prostora ili dodatka u časopisu do samostalnih (i ukoričenih) stripova.

“Gaston“ strip je bio metatekstualan – urednik je Franquinu dao ideju za lik, a ovaj od njega napravio antijunaka, simbol zabušanta u uredu/redakciji magazina koji najradije spava, a kad radi, radi sve osim onoga što bi trebao (pravog posla), odnosno preferirano se bavi izumima kojima bi šefa i kolege dovodio do ruba živčanog sloma, ali koji bi u konačnici, nakon izazvanih vratolomija, nekim čudom proradili. Šlampavac Gaston je s jedne strane bio borac za slobodu izražavanja, revolucionar i idealist.

S druge, on je zabušant ili modernim rječnikom rečeno gotovo pa uhljeb, no barem dobronamjeran, kreativan i simpatičan jer, kako veli jedan lik u filmu “Gaston: Šeptrlja nad šeptrljama“, načelno želi pomoći drugima svojim izumima koji su nesigurni. Zavrnute nogavice, crvene čarape, plave espadrile, ofucani zeleni džemper, pogrbljeno držanje, krakat, čupav. Filmski Gaston naizgled odgovara opisu Franquionova, međutim u tranziciji iz stripa na film izgubio je svoju karakternu privlačnost.

Odnosno, njegova je osobnost žrtvovana za viši cilj komedije skromnih humorističnih dometa. Potkrade se Pierre-Francoisu Martin-Lavalu, redatelju francuskog komičnog blockbustera “Serial Teachers 2“, poneka zgodno zamišljena ili režirana “slapstick“ scena, npr. kad Gaston napravi fotelju od federa pa na nju, nesvjestan opasnosti, sjedne sin šefa njegova šefa Prunellea (Martin-Laval) i bude ispaljen u strop točno u trenutku kad kaže “za mene je vrh, ne dno ljestvice“. Zalomi se Martin-Lavalu čak i čitav “set-piece“.

Recimo, prometni policajac Vucimlat (Arnaud Ducret) aktivira zračni jastuk na “old-timeru“ Gastona (Theo Fernandez), a ovaj se napuše poput balona. Gastonov šef pokušava spasiti mladog pripravnika, ali i sam biva podignut u zrak, nakon čega će zagristi balon i automatski udahnuti helij, te se pjeniti piskutavim glasom. Njih dvojica imaju odnos poput inspektora Clouseaua i šefa Dreyfusa, bore se fizički i verbalno pri čemu prvi ima svoju poštapalicu “M'daaaj“, a drugi svoju “Mjkmmmubožju“. No, “Gastonu Lagaffeu“ nedostaje komičarske i “slapstick“ suptilnosti da bi postao “Pink Panther“.

Cijeli film je redateljski i glumački forsiran i neumjeren poput svake druge tipične komercijalne novovjeke francuske komedije, a filmičnost legendarnog stripa vidi isključivo u repetitivnom “slapsticku“ s puno buke i elementima zahodskog humora. Ne pomaže što je Gaston zamijenio protupožarni alarm s onim protiv buke; ovo je jako bučna komedija. A nije samo prduckav auspuh Gastonova “old-timera“ kao da se najeo graha - u filmu vjetrove ispušta krava, njegov galeb će se pokakiti na šefa itd. Je li ovo “Gaston“ ili “Prdoprah doktora Proktora“? “Gašo“ ili “Graš(k)o“? Vjerojatno bi sve to izgledalo dražesnije da je “Gaston“ (primjerenije) pretvoren u animirani, a ne “live action“ film.

Sličan je tretman dobio i njegov belgijski kolega Tintin u hollywoodskoj ekranizaciji istoimena stripa Georgesa Remija alias Hergea. Nisu Francuzi morali posegnuti nužno za skupocjenom trodimenzionalnom “performance capture“ animacijom kao Steven Spielberg i Peter Jackson, iako “Gaston“ nije koštao siću, već se njegov budžet procjenjuje u dvoznamenkastim brojkama milijuna eura. Moglo je to biti nešto jednostavnije, poput 3D crteža koji bi bio modernistički preslik onoga iz stripa ili čak najobičnije stare dobre 2D animacije kakva otvara film “Gaston: Šeptrlja nad šeptrljama“. Animirana špica bolja je takoreći od cijelog filma. M'daaaj? M'ne daaam.

Neobećavajući start serijala

Film je u prvom tjednu prikazivanja u francuskim kinima privukao 236.756 gledatelja. To je rezultat ispod očekivanja za početak planiranog serijala, a neki “Gastona“ čak i smatraju “flopom“.

Naslovnica Cinemark