Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

FANTOMSKA NIT Mirovina skrojena po mjeri

FILM: Phantom Thread; drama; SAD/Velika Britanija, 2017. REŽIJA: Paul Thomas Anderson; ULOGE: Daniel Day-Lewis, Vicky Krieps; DISTRIBUCIJA: Editus; OCJENA: *****

Za Day-Lewisa, koji je nakon rada na 'Fantomskoj niti' najavio povlačenje iz glumačkog svijeta, ovo je još jedna manijakalno 'metodska' izvedba, a njegov lik najbliži opsesivno-kompulzivnom Danielu Plainviewu iz Andersonova remek-djela 'Bit će krvi'. Anderson i Day-Lewis skrojili su mirovinu po mjeri glumčine, ali i otišli korak dalje. Day-Lewis takoreći glumi kao da je ovo (njegova) najbolja uloga u povijesti. Jedina koja je ikad postojala.

Perfekcionizam se kroji od inicijalnog šava “Fantomske niti“ redatelja Paula Thomasa Andersona. Srednje krupni plan lica mlade žene, savršeno obasjana vatrom. “Reynolds je ostvario moje snove“, kazuje ona, Alma (b), osobi nasuprot sebe koju ne vidimo. A zatim nam se otvaraju vrata svijeta tog Reynoldsa. Modnog dizajnera Reynoldsa Woodcocka (Daniel Day-Lewis). Montaža Reynoldsove jutarnje rutine daje naslutiti kakav je to čovjek. I kakav ćemo film gledati. Control-freak(ovski), perfekcionist(ički). Slušati također.

U film “Phantom Thread“, simfoniju perfekcioniz(a)ma velikog režisera P.T. Andersona i glumca Day-Lewisa, sad već prodire bujna glazbena podloga “radioheadovca“ Jonnyja Greenwooda, do savršenstva ispoliranih klasicističkih tonova. Uglavnom, Reynolds se brije preciznošću najboljeg brice. Još preciznije otklanja dlake u nosu i uhu. Krepko navlači čarape i oblači se. Evo ga sad za doručkom. Zamišljen je. Gleda u dizajnerske skice na papiru. Djevojka, Johanna (Camilla Rutherford), prekida njegov mir nudeći mu pecivo.

“Bez teške hrane“, napominje Reynolds, ali ona ne staje. “Kamo si otišao? Ne mogu više dobiti tvoju pažnju“, žali se mlada žena. “Danas isporučujem haljinu, nemam vremena za sukobe“, potkreše je on i odvozi se na obilati doručak u hotel, gotovo obilatiji i od onog iz “Projekta Florida“. Statična kamera je fiksirana na gepek njegova automobila, tvoreći polusubjektivni kadar s pripadajućim treskanjem od vožnje. U hotelu Reynolds opaža djevojku s početka priče koja radi kao konobarica. Pažnju mu privuče njezina nespretnost, a potom i neobična ljepota. Poziva je na večeru.

Za stolom joj ubrusom skida šminku, budući da “voli vidjeti s kim razgovara“. Doduše, najviše on govori. Upitan gdje mu je majka, prislanja ruku na srce i odgovara da je “ovdje u tkaninama“. “U podstavu kaputa možete ušiti sve tajne riječi“, otkriva Reynolds, no zadržava masku enigme i distanciranosti, čak i kad joj kasnije uzme mjeru (za haljinu) i kaže da je savršena, što potvrđuje njegova starija sestra i poslovna partnerica u Cyril (Leslie Manville). Neće puno vremena proći da Alma postane Reynoldsova ljubavnica i muza, ali i smetnja, baš poput njezine prethodnice Johanne, makar je to nešto na što ona ne želi pristati i bori se da bude više od ukrasa u modnoj kući “Woodcock“.

Reynoldsu smeta kako bučno maže maslac na tost kao da je prohajhala konjem kroz sobu i izaziva previše kretanja za doručkom, posebice kad mu uleti u studio s čajem i izađe otjerana njegovim riječima. “Čaj odlazi, ali prekid ostaje ovdje sa mnom“, sitničari on. Postaje jasno sve i da to Cyril nije rekla – ovom čovjeku se ne smije smetati kad je u svojoj “zoni“. Cyril se na prvi pogled ponaša kao manipulativna sluškinja Danvers iz Hitchcockove “Rebecce“ koja želi spriječiti bratovu romansu s novom djevojkom. Utjecaji Hitchcocka su evidentni u “Fantomskoj niti“.

Pročitajte još jednom Reynoldsovo prezime (WoodCOCK), a i glavni ženski lik se vjerojatno ne zove slučajno kao Hitchcockova scenaristica i supruga Alma Reville. No, “Phantom Thread“ je samo dijelom “Rebecca“ u režiji Kubricka čijem perfekcionizmu Anderson stremi. Samo je djelomično komedija o borbi spolova i neobična priča o ljubavi s naglaskom na bračni zavjet “u bolesti i zdravlju“ (“Volim te kad si bolestan. Želim da ležiš na leđima, bespomoćan, nježan, otvoren, da ti samo ja mogu pomoći, a onda da si opet snažan“).

I tek je u jednom segmentu to film o modi sa sjajnom, Oscarom nagrađenom “vogueovskom“ kostimografijom, odnosno smjeni u modnom svijetu pedesetih dolaskom pomodnih “šik“ kreacija koje će Reynoldsu oduzeti mušterije. U podstav “Fantomske niti“ ušiven je tajni metafilm o opsesivnom perfekcionizmu prilikom kreacije, ponekad vrlo uznemirujućem, nenormalnom i neprirodnom, na granici čudaštva i preko granice ekscentričnosti. Ušiven je osoban film o Day-Lewisu i Andersonu, podjednako utjelovljenima u Reynoldsu, stilistu i krojaču u jednome.

Kad mu Cyril spomene da njegova klijentica odlazi u potrazi za nečim što je “šik“, Reynolds pošizi kao kontrol frik. “Šik, jebeni šik, mala prljava, riječ, tko je govori treba ga objesiti“. U njegovoj reakciji lako je prepoznati samog Andersona - on se ne želi povinuti filmskoj/redateljskoj modi novog milenija, već sa svojim suradnicima-obrtnicima šije vlastitu viziju (na trenutke čak i odveć perfekcionističkog) filma, jednako kao što Reynolds stvara bezgrešne haljine sa svojim šveljama, odlazeći korak dalje prilikom dizajniranja “najbolje vjenčanice u povijesti“ da bude “jedine koja je ikad postojala“.

Kao što za Reynoldsa one nisu samo haljine, tako ni za Andersona i Day-Lewisa “Phantom Thread“ nije tek film i uloga. Za Day-Lewisa, koji je nakon rada na “Fantomskoj niti“ najavio povlačenje iz glumačkog svijeta, ovo je još jedna manijakalno “metodska“ izvedba, a njegov lik najbliži opsesivno-kompulzivnom Danielu Plainviewu iz Andersonova remek-djela “Bit će krvi“. Anderson i Day-Lewis skrojili su mirovinu po mjeri glumčine, ali i otišli korak dalje. Day-Lewis takoreći glumi kao da je ovo (njegova) najbolja uloga u povijesti. Jedina koja je ikad postojala.

Day-Lewis se opet smije

Day-Lewisov lik “ciničnog srca“ rijetko pokazuje emocije, kao u sceni kad mu se ukaže vizija majke u vjenčanici dok leži u vrućici. No, Anderson mu je nakon dugo vremena i još više mračnih uloga izmamio osmjeh na lice. Gotovo da smo zaboravili kako izgleda kad se Day-Lewis smije. A smije se možda i zato što je “Fantomska nit“ djelomično (ne)namjerna komedija. Pogledajte scenu večere iznenađenja koju Alma pripremi Reynoldsu, a ovaj to shvati kao “zasjedu“.

Naslovnica Cinemark