Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

SKRIVENA LJUBAV Kozmički fragmenti jedne ljubavi

FILM: Call Me By Your Name; romantična drama; Italija/Francuska/SAD/Brazil, 2017.; REŽIJA: Luca Guadagnino; ULOGE: Timothee Chalamet, Armie Hammer; DISTRIBUCIJA: Continental; OCJENA: *****

'Call Me By Your Name' želi transcendirati filmove slične tematike jednako kao što njegova ljubav nadilazi spol. Ovo je posebniji film od posebne 'Carol' ili 'Moonlighta'. Zapravo, najposebniji film o istospolnoj ljubavi od 'Adelinog života' prema naprijed, pa i natrag. 'Planina Brokeback' bila je sjajna, a “'Skrivena ljubav' doseže njezin vrh i nastavlja se penjati do Mount Everesta najljepših i najiskrenijih romansi neovisno o seksualnoj orijentaciji protagonista.

Sažimanje biti filozofije znamenitog grčkog mislioca Heraklita, duhovnog prisutnog u filmu “Call Me By Your Name“ preko knjige “Kozmički fragmenti“, glasilo bi da “u istu rijeku ne možeš dvaput ući“. Misli istaknutog pripadnika kozmološkog perioda grčke filozofije bile su na pameti talijanskog redatelja Luce Guadagnina u “Skrivenoj ljubavi“, ekranizaciji romana Andrea Acimana koji je scenaristički rafinirano adaptirao James Ivory (“Soba s pogledom“, “Na kraju dana“). Guadagnino odbija kročiti u nabujalu rijeku “gay“ orijentiranih filmova prepoznatih od filmskih festivala ili američke Akademije i prepustiti se da ga nosi svojim usmjerenim koritom.

Netom četverostruko predložen za Oscara u važnim kategorijama (film, glavna muška uloga Timotheeja Chalameta, adaptirani scenarij, pjesma), “Call Me By Your Name“ želi transcendirati ostvarenja slične tematike jednako kao što njegova romansa nadilazi spol. Želi trasirati vlastiti put ljubavi do neba i pronaći specijalno mjesto pod suncem za zaljubljeno srce. U svemu tome uspijeva. Ovaj film je kozmički fragment jedne velike ljubavi. Posebniji od posebne “Carol“ ili “Moonlighta“. Zapravo, najposebniji film o istospolnoj ljubavi od “Adelinog života“ prema naprijed, pa i natrag.

“Planina Brokeback“ bila je sjajna, a “Skrivena ljubav“ doseže njezin vrh i nastavlja se penjati do Mount Everesta najkrasnijih i najiskrenijih filmskih ljubavnih priča neovisno o seksualnoj orijentaciji zaljubljenih protagonista. Likovi u “Call Me By Your Name“, uskoro punoljetni Elio i 24-godišnji Oliver (Timothee Chalamet, Armie Hammer), govore iz srca čak i kad šute. A znaju šutjeti jer ne mogu javno razgovarati o “tim stvarima“, odnosno ljubavi. Ljubav je za njih zabranjeno voće u vrtu iskušenja simbolizirano u sočnoj rumenoj breskvi za kojom će istraživački nastrojen tinejdžer Elio posegnuti poput Jima u “Američkoj piti“ da više na nju nećete gledati istim očima.

Zato Guadagnino pušta na radiju pjesmu “Words Don't Come Easy“. U filmu pjesme uskaču umjesto riječi - “Mystery of Love“ i “Futile Devices“ kao šapati iz dubine melankolične duše Sufjana Stevensa. Pjesme otkrivaju “tajne ljubavi“ kad Elio počinje upoznavati svoje osjećaje s djevojkom Mariziom (pamtljiva Esther Garrel). One govore o “uzaludnim frazama“ nakon što Elio shvati da se ne može othrvati probuđenim emocijama prema misterioznom Oliveru koji ima običaj pozdraviti se s riječi “Kasnije“ (“Later“) i odjezditi u nepoznato.

A nekad Guadagnino jednostavno osluškuje skrivene strasti ispod naoko mirne površine likova i prepušta govor prirodnim zvukovima oko njih, vjetru koji obzirno povija stabla ili vratima kuće koja se glasno zalupe u najnezgodnijem trenutku. Režiser pojačava sve čulne opažaje likova i prenosi ih na gledatelja, njihova mamljenja i kušnje, transportirajući publiku “negdje u sjevernu Italiju“ dan po dan tijekom jednog ljeta osamdesetih koje se više nikad neće vratiti i do kraja kojeg Elio više neće biti isti (mjesto radnje je neodređeno, ali ne i vrijeme - godina je 1983.).

Sunce nas zrakama miluje, miris iscijeđenog soka od marelice gotovo da prelazi s ove strane ekrana, dominiraju azurne, žute i narančaste boje… Sve je puno potankosti unutar 35-mm fotografije Sayombhua Mukdeeproma, stalnog snimatelja Apichaponga Weerasethakula - povišeno taktilno, puteno, senzibilno i osobno (kamera okreće glavu od scene seksa da ostane njihov moment intime). Bogatstvo slike i zvuka filma o pr(a)voj ljubavi, mladosti, odrastanju i sazrijevanju ekspresionistički evocira posljednje formativno i nevino životno razdoblje u koje bi se mudri stariji ljudi poput Eliova oca (Michael Sthulbarg), profesora grčko-rimske kulture, rado vratili da mogu i obično kažu mladima kako im nikad više neće biti tako lijepo u životu. Vjerojatno su u pravu.

“Skrivena ljubav“ je “proustovski“ intonirana, samo što onaj kolačić zamjenjuju uspomene na osamdesete poput audiokasete s hitom “Lady Lady Lady“ iz “Flashdancea“ i kultnom novovalnom pjesmom “Love My Way“ Psychedelic Fursa, Oliverovom omiljenom stvari za ples u “conversicama“. Redatelj Guadagnino gleda unatrag dalje od osamdesetih, prema filmovima Erica Rohmera i samog Ivoryja, ali i kronološki još niže. U jednoj od monumentalnih scena filma Elio i Oliver će se naći svaki sa svoje strane spomenika bitke na Piavi iz Prvog svjetskog rata s kipom jednog od palih talijanskih boraca, kao da će i sami prekoračiti povijest približavajući se jedan drugome te odigrati povijesnu ulogu za buduće generacije.

Povratak u prošlost seže sve do antike i njezinih nagih, senzualno oblikovanih kipova reflektiranih u Oliveru, građenom poput antičkog kipa, ali i Eliovim emocijama, razgolićenim poput njihovih tijela. “Kao da izazivaju da ih želiš“, veli Eliov otac u tumačenju Stuhlbarga kao (re)inkarnacije Robina Williamsa nalik nježnom Joaquinu Phoenixu. Stuhlbarg je trebao dobiti Oscar nominaciju samo za utješni, očinski monolog o ljubavi i svemu ostalom, izrečen sinu pred kraj filma, nekoliko minuta uoči najnezaboravnijeg finalnog (statičnog) kadra u recentnoj povijesti kinematografije. Kamera se prestaje kretati. Srce staje kucati sve dok Stevensova pjesma “Visions of Gideon“ ne završi u suzama. Cijeli je Eliov i Oliverov život u njezinim stihovima. Prošlost, sadašnjost i budućnost. Kasnije.

Nastavak 2020. godine

U romanu se Elio i Oliver sreću nakon 20 godina. Mogli bi se opet sresti i na filmu. Guadagnino je najavio nastavak “Skrivene ljubavi“ postavljen u devedesete. Plan je da film izađe u kinima 2020.

Naslovnica Cinemark