Mišljenja Kultura

Kultura

BEZVREMENSKA ADALINE Romansa zamrznuta u vremenu

Film: THE AGE OF ADALINE; romantična drama; SAD, 2015.
Režija: Lee Toland Krieger
Uloge: Blake Lively, Michiel Huisman
Distribucija: Blitz
Ocjena: ****

Oprosti, prijatelju, ovo je ženska večer – začuje se u filmu “Bezvremenska Adaline“ redatelja Leeja Tolanda Kriegera. Romantična drama, koje li slučajnosti, premijerno se prikazala u sklopu “Lady's Night“ projekcija. Bila je to “ženska večer“ za pamćenje - pripadnice ljepšeg spola poprilično su napunile hrvatska kina, a “prijatelje“ poslale valjda na “Brze i žestoke 7“. Dvorane bi bile i punije da je “The Age Of Adaline“ krenuo u distribuciju u prikladnijem terminu uoči Valentinova, ali kina su tad bila rezervirana za razvikani hit “Pedeset nijansi sive“. Nema veze. “Crno-bijela“ erotska romansa Christiana Greya i Anastasije Steele u međuvremenu je izblijedila iz sjećanja gledatelja, tako da se stvorio prostor za prihvaćanje ljubavne priče “sivkastije“ protagonistice Adaline Bowman. “Sivkastije“ u smislu (njezine) kompleksnosti.

Zahvaljujući tome, nijansiranosti filma, mogli bismo se zaigrati s “Fifty Shades Of Adaline“, no time bi, s “Pedeset nijansi Adaline“, publiku odveli na krivi trag. Priča protagonistice u vrlo solidnoj izvedbi Blake Lively (“Tračerica“, “Divljaci“) bliža je nedavnom romantičnom epu s Bradom Pittom, stoga komadu ljubića Leeja Tolanda Kriegera nekako više odgovara igra riječi tipa “The Curious Case Of Adaline Bowman“. Film “Bezvremenska Adaline“ je svojevrsna sestra “Neobične priče o Benjaminu Buttonu“ (2008.) Davida Finchera. U centru radnje nalazi se “prvo i zadnje poglavlje“ životne priče mlade Adaline koja u dobi od 29 godina postaje “imuna na učinke vremena“.
Događa se to jedne “gotovo čarobne“ večeri tridesetih godina prošlog stoljeća, kad je snijeg pao u Kaliforniji. Cesta je postala skliska i Adaline je s autom završila u hladnoj vodi, u anoksičnom stanju nadomak smrti. Spasio ju je grom udarivši u vozilo i napunivši njezino srce električnim nabojem. “Otad Adaline neće ostariti dana“, bajkovito pripovijeda narator i spominje kako će znanost tek 2035. godine moći objasniti da su voda i grom utjecali na njezino “bezvremensko“ stanje. “The Age Of Adaline“ koketira s fantastikom, no ovo nije romansa u stilu “The Time Traveller’s Wife“ (2009.) da ćemo s junakinjom otputovati u budućnost.

Ipak, motiv (prolaznosti) vremena je krucijalan za priču dobrodošlo starinskog filma podatnog da se sagleda kao udaranje kontre mladošću opsjednutom Hollywoodu kojemu protagonistkinja ne pripada, premda je zamrznuta u mladosti poput junaka “Gorštaka“ (1986.) ili, bliže, vampira iz “Sumraka“ (2008.-2012.). Naime, Adaline dugih 60 godina čuva tajnu i nikome ne govori kako je “bila normalna, a onda jednog dana prestala stariti“. Nikome osim kćerki Flemming (Cate Richardson u mladosti, Ellen Burstyn u starosti). U tom razdoblju ona mijenja ime/prebivalište i stalno je u pokretu, baš poput kazaljke na satu neumitna vremena.
Desetljetne mjene osjete se u kostimografiji filma za koji su modne kuće Dior i Gucci dizajnirale raskošnu garderobu. U “The Curious Case Of Benjamin Button“ paralelno s egzistencijalnim putešestvijama stoljetna protagonista pratili smo mnoge povijesne događaje. Lee Toland Krieger na raspolaganju nije imao masivni budžet poput Davida Finchera da scenografija njegova filma bude raskošna i neki se od događaja evociraju, ali redatelj je nešto od toga mudro provukao kroz igru “Trivia Pursuit“.

Tu će igru Adaline igrati s obitelji muškarca Ellisa (Michiel Huisman; “Igra prijestolja“) koji joj je sve bliži srcu. Međutim, na stranu to što dijeli prošlost s Ellisovim ocem Williamom (Harrison Ford u dramskom izdanju i jednoj od boljih uloga), Adaline dvoji u njihovu vezu s obzirom na upitnu zajedničku budućnost i starenje bez čega “ljubav nema smisla“. Ove Adalineine riječi, krajnje suprotne hollywoodskom “forever young“ sustavu koji se ježi sijedih dlaka na kosi, dosta govore o njoj, pa i i filmu.


Staromodne hollywoodske romanse “veće od života“ kakva je “Bezvremenske Adaline“ danas se sve rjeđe prave. Redatelj se sa sjetom sjeća takvih filmova. Odatle nostalgija u dijalozima (“Godine, ljubavnici... te stvari ne treba brojati“) i scenama iz “The Age Of Adaline“. U jednom prizoru Adaline prebire po arhivi filmskih žurnala kojoj prijeti digitalizacija, a u drugom odlazi na spoj s Ellisom na mjesto nekadašnjeg starog kina s konstelacijom zvijezda nacrtanom na njegovu stropu. U takvom kinu bi trebalo gledati “Bezvremensku Adaline“, sjetnu romantičnu fresku jednog nepovratno izgubljenog filmskog vremena.

MARKO NJEGIĆ

Paralela s 'Interstellarom'

“Bezvremenska Adaline“ ima poveznicu s “Interstellarom“ - Ellen Burstyn je i u Nolanovu filmu glumila ostarjelu kćerku junaka zarobljenog u vremenu. Uloga njezine “majke“ u “The Age Of Adaline“ najprije je ponuđena Natalie Portman i Katherine Heigl. Kad su one odbile gažu, Blake Lively je bila konačan izbor i ostvarila je napokon prvu glavnu ulogu na velikom ekranu.

Naslovnica Kultura