Kultura Kultura

INSPIRIRANO STVARNIM DOGAĐAJIMA

Serija koja 'ulazi u glavu' silovane osobe: Netflixova uspješnica 'Unbelievable' istražuje psihološki efekt silovanja i traži diskreciju gledatelja zbog opisa seksualnog nasilja

INSPIRIRANO STVARNIM DOGAĐAJIMA

SERIJA: Unbelievable; trilerska drama; SAD, 2019.; KREATORI: Susannah Grant, Michael Chabon i Ayelet Waldman; ULOGE: Kaitlyn Dever, Merritt Wever; OCJENA: ****

Serija istražuje psihološki efekt silovanja i ulazi u glavu osobe koja je to proživjela. Grace neće u jednoj sceni slučajno spomenuti 'sivu zonu'. Upravo tu boravi jedna od najboljih i društveno najvažnijih serija godine u kojoj je malo toga crno i bijelo, uključujući policijsko-trilerski segment priče i karakterizaciju različitih detektivki. Policijski autoriteti su traumatiziranu Marie podvrgli beskrajnom ispitivanju. Redateljica Lisa Chodolenko prikazuje ispitivanje (psihološki) gotovo jednako mučnim kao silovanje.

Savjetuje se diskrecija gledatelja. Uvodni natpis je kristalno jasan za konzumiranje Netflixove serije "Unbelievable" inspirirane stvarnim događajima. Gledatelju se odmah daje do znanja kako je serija fokusirana na istraživanje seksualnog napada i da uključuje opise seksualnog nasilja.

"Bila sam silovana", na početku otkriva Marie Adler (mlada nada Kaitlyn Dever). U mračnim flešbekovima, njezinim sjećanjima, ukažu se fragmenti tog nemilog (zlo)čina nad 18-godišnjom djevojkom. Neki maskirani muškarac s ruksakom uletio joj je u sobu, svezao je njezinim vezicama, slikavao je i višekratno silovao.

Montaža je realizirana u "blic" stilu, poput škljocanja fotoaparata kojim je silovatelj fotografirao Marie. Na taj način razmjerno eksplicitan prikaz silovanja ne postaje "eksploatacijski", kao u nekim serijama poput "Igre prijestolja". Naprotiv, režiran je da na gledatelja projicira traumu kakvu je iskusila Marie.

Serija troje kreatora, računajući i za Oscara nominiranu scenaristicu Susannah Grant ("Erin Brockovich"), istražuje psihološki efekt silovanja i ulazi u glavu osobe koja je to proživjela. No, u intrigantnoj, premda mučnoj prvoj epizodi postoji "catch".

Nakon inicijalne izjave, Marie je, kako bi bila "određenija", prisiljena da više puta, opet i iznova, ispriča priču u kojoj se počinju pojavljivati nekonzistentnosti. Policija, predvođena detektivom Parkerom (Eric Lange), počinje sumnjati u istinitost priče, posebice što nema dokaza da je netko bio u sobi, plus Marie je domsko dijete, prošla je svašta u životu pa je možda, kao, samo "željna pozornosti".

Tako nekako zbore i njezine posvojiteljice (Bridget Everett, Elizabeth Marvel), ističući da se ponaša "kao da se ništa nije dogodilo". "Želite reći da je izmislila sve", pitanje je koje najednom visi u zraku. Da li se silovanje dogodilo ili ga nije bilo i ona je to samo "sanjala", kako je u jednom trenutku i rekla? Je li Marie laže kad kaže jedno, a napiše drugo?

Što je istina, bolje reći jesu li tri od njezine četiri različite verzije priče laži, kako drže detektivi? Odgovor stiže u idućoj epizodi, kad sličan slučaj silovanja nekoliko godina kasnije u drugom gradu prijavi studentica Amber (Danielle Macdonald).

Odnosno, u tom momentu gledatelj preispituje prethodnu epizodu i stav policijskih autoriteta koji su traumatiziranu Marie podvrgli beskrajnom ispitivanju i, kad se emotivno smoždena počela gubiti, nametnuli joj da potpiše tzv. lažno priznanje kao dokaz da je sve izmislila, što će je u društvu etiketirati kao lažljivicu.

Redateljica prve tri epizode Lisa Chodolenko, poznata po filmu "Djeca su dobro" s Annette Bening i Julianne Moore, prikazuje ispitivanje (psihološki) gotovo jednako mučnim kao silovanje u seriji koja istražuje i pravu prirodu istine, tj. kome je ona "dopuštena" da je može iznijeti.

U klaustrobofičnoj policijskoj sobi kamera hvata Marie kako se vrpolji u stolici od nervoze, treska nogom... Ona izgleda tako mala i ranjiva u odnosu na velike (muške) ispitivače. Sve to je u krajnjem kontrastu ljudskom pristupu kakav prema Amber iskazuje detektivka Karen Duvall (odlična Merritt Wever).

Otprilike kao razlika između uzbrkane vode/rijeke u koju se Marie poželi baciti s mosta i mora na njezinoj fotografiji gdje spokojno hita u valove. "Unbelievable" je, nedvojbeno, feministički nastrojen projekt, i to je jasno prije nego što na scenu zakorači i druga policajka Grace Rasmussen (uobičajeno dobra Toni Collette) koja je također naletjela na slučaj sličan Marieinom i Amberičinom, nakon čega će se udružiti s Karen.

Međutim, Grace neće u jednoj sceni slučajno spomenuti "sivu zonu". Upravo tu boravi jedna od najboljih i društveno najvažnijih serija godine u kojoj je malo toga crno i bijelo, uključujući policijsko-trilerski segment priče i "good cop/bad cop" karakterizaciju različitih detektivki ujedinjenih na istom slučaju.

Klišeji se u oba slučaja uspijevaju izbjeći ili bar neutralizirati dinamikom serije koja ne kupuje dragocjeno vrijeme publike pristupajući narativu kao žvakalici za rastezanje. Dualna struktura serije smisleno je podijeljena na dva vremenska razdoblja, pri čemu se reperkusija prošlosti (Marie) sve češće osjeća u sadašnjosti (identični slučajevi drugih djevojaka i žena).

Proceduralni, krimi-trilerski dio serije - profilacija serijskog silovatelja - odrađen je nešto drukčije u odnosu na ogranke "CSI-ja", feminističkije, ali i ljudskije, iako se i ovdje pretražuju nadzorne kamere u potrazi za sumnjivim vozilima i tome slično.

U ovoj seriji muževi detektivki ostaju doma s djecom i kuhaju ručak/večeru dok se one bore za druge žene i riješavaju nesvakidašnje slučajeve: poprište zločina je ostavljeno čisto da "možeš jesti s toga" budući da "modus operandi" silovatelja (crna maska, ruksak, vezivanje i fotkanje nesretnica, uz prijetnju da će im objaviti fotke ako kažu kome) podrazumijeva i tuširanje žrtve da se riješi DNK.

Karen i Grace su najbliže što je neki detektivski par u nekoj novijoj seriji došao (ženskom) odgovoru na Rusta Cohlea i Martyja Harta (Matthew McConaughey, Woody Harrelson) iz izvanrednog "Pravog detektiva". Ne bismo imali ništa protiv da Wever i Collette gledamo u potencijalnoj četvrtoj sezoni te serije.

Palac gore za glumice

Kaitlyn Dever je ove godine odigrala veliku ulogu u sjajnom komičnom tinejdžerskom filmu "Booksmart" koji još nije stigao do nas. Danielle Macdonald smo, pak, od početka 2019. gledali u "Bucki" i "Koži". S druge strane, Toni Collette sigurno znate po nizu izvrsnih uloga od "Muriel se udaje" i "Šestog čula" nadalje, a Merritt Wever je cijenjena (TV) glumica s dva Emmyja u vitrini ("Sestra Jackie", "Bezbožni").

Naslovnica Kultura