Kultura Kultura

sa sustipana u zgradu

Plesna predstava 'Piazzolla/Stravinski' otvara baletnu sezonu HNK Split večeras u 20.30 sati

sa sustipana u zgradu

U drugom
dijelu predstave tretira se priča o obrednom žrtvovanju djevice u interpretaciji prvakinje baleta Irine Čaban Bilandžić

Nakon što je praizvedena na samom završetku 65. Splitskog ljeta, plesna predstava “Piazzolla/Stravinski” premijeru na sceni HNK Split imat će u petak, 25. listopada s početkom u 20.30 sati.

Baletni ansambl HNK pleše uz glazbene teme “Četiri godišnja doba Buenos Airesa” Astora Piazzole i “Posvećenje proljeća” Igora Stravinskog, a koreografije potpisuje pet europskih koreografa mlađe generacije: Claudio Cangialosi, Douglas Lee, Kristian Lever, Stephen Delattre i Igor Kirov.

U ovoj, po ocjeni kritike “uzbudljivoj i zanimljivoj” plesnoj večeri, jezikom suvremenog plesa spojit će se na prvi pogled raznorodne estetike Piazzollinog tango nuevo s ruskim poganskim legendama u avangardnoj i revolucionarnoj glazbenoj i plesnoj obradi Stravinskog i Nižinskog. Plesne skladbe dvaju različitih skladateljskih svjetova, glazbenih ishodišta pa i intencija svojom komplementarnošću kreirala su izuzetno efektnu glazbeno-plesnu cjelinu.

“Četiri godišnja doba Buenos Airesa”, skladba argentinskog majstora tanga Piazzolle, sastavljena je od četiri kompozicije koje dočaravaju atmosferu na ulicama glavnog argentinskoga grada u različitim dobima godine. Skladbe su izvorno zamišljene kao zasebne kompozicije, no sam Piazzolla ih je povremeno izvodio zajedno. ”Ljeto u Buenos Airesu” na scenu postavlja koreograf Claudio Cangialosi, rođen na Siciliji, a od 2016. godine je prvi solist baletne trupe u Dresdenu.

Koreografiju za “Zimu u Buenos Airesu” potpisuje finsko-britanski koreograf i plesač Kristian Lever. Odrastao u Helsinkiju, seli se u Moskvu, pa u Dresden. Piazzollinu skladbu ”Jesen u Buenos Airesu” koreografira engleski koreograf Douglas Lee koji je diplomirao na Kraljevskoj baletnoj školi da bi se pridružio Baletu Stuttgart gdje kao glavni plesač pleše od 2002., a kao koreograf debitira 1999. Posljednju skladbu u prvom dijelu programaProljeće u Buenos Airesu” koreografira Stephen Delattre, voditelj plesne trupe Delattre Dance Company iz Mainza u Njemačkoj.

Drugi dio predstave zauzima “Posvećenje proljeća”, revolucionarno baletno i orkestralno djelo Igora Stravinskog prvi put izvedeno u sezoni 1913. trupe Ballets Russes u koreografiji plesnog velikana Vaclava Nižinskog. Koreografija Igora Kirova, ravnatelja Baleta od 2016., slijedi izvorni libreto i glazbenu teksturu koji prikazuju legendu iz poganske, pretkršćanske Rusije.

Priča je to o obrednom žrtvovanju djevice - u interpretaciji prvakinje Baleta Irine Čaban Bilandžić - koja mora plesati do smrti, kako bi vratila plodnost zemlji i povratila dobročinstvo poganskoga proljetnog božanstva. Istovremeno, Kirovljeva je koreografija izravna posveta geniju Nižinskog.

U izvedbi sudjeluju plesači Baleta HNK Split: Irina Čaban Bilandžić, Eva Karpilovska, Minori Nakayama, Matea Milas, Ingeborg Hendrikx, Aaron Kok, Daniel Hoek, Daniel Erchov Zayas, Remus Dimache, Matea Milas, Ajla Kadrić, Hazuki Tanase, Hyejin Kim, Eugen Dobrescu, Ivan Boiko, Francesco Pio De Benedictis, Branko Sarić, Nozomi Miura, Anastasia Boiko, Svjetlana Dimache, Romulus Dimache, Askhatbek Yusupzhanov i Silviu Tanase.

Kostimograf je Aleksandar Noshpal, scenograf Slaven Raos, a oblikovatelji svjetla i tona Branimir Bokan i Petar Ivanišević. •

Naslovnica Kultura