Kultura Kultura

NEOTKRIVENI POTENCIJAL

Ošini po vilinskoj prašini: spletke, klaonica i 'nastrana' erotika, poput seksa s vilom, nisu pretvorile 'Carnival Row' u novi 'Game Of Thrones', ali možda to napravi druga sezona serije koja će se snimati u Dubrovniku

NEOTKRIVENI POTENCIJAL

SERIJA: Carnival Row; fantazija; SAD, 2019.; KREATOR: Travis Beacham; ULOGE: Orlando Bloom, Cara Delevingne; OCJENA: ** 1/2

Najavljivan kao novi 'Game Of Thrones', 'Carnival Row' to nije ispao, unatoč prstohvatu spletki, klaonice i 'nastrane' erotike u mješavini fantazije, horora, misterije, romanse, drame i društveno-političke alegorije. Produkcija serije je svakako filmska i filmična s prilično skupocjenom scenografijom na tragu 'GOT-a' koji je 'Carnival Rowu' nedostižni uzor. Možda odobrena druga sezona nauči na greškama prethodne i približi se 'Igri prijestolja' ako ne želi da se potentna serija raspe poput (vilinske) prašine.

Scenarij Travisa Beachama nazvan "A Killing On Carnival Row" bio je izvorno pisan za dvosatni film. Da je barem film i postao. Ili mini-serija. Ali, ne. Iz Beachamova scenarija na koncu je nastala osmodijelna Amazonova serija u trajanju od gotovo sat vremena po epizodi. Tranzicija od filma do serije je ovdje napose vidljiva.

Kao i mnoge serije, "Carnival Row" ima intrigantan uvod i solidan zaplet, ali kupuje vrijeme u središnjem dijelu i nedogledno se razvlači do raspleta, bez kraja i konca, trošeći dragocjenu minutažu na suvišne podzaplete/preokrete i neinteresantne (sporedne) likove za koje ne želimo nužno znati tko su i što su, ali nam se, eto, to otkriva.

Taj centralni dio "Carnival Rowa" većinski djeluje poput dosadnih, beskonačnih reklama usred filma (ili serije) na nekoj od komercijalnih televizija – najradije biste ih preskočili i nastavili dalje s gledanjem jer znate da ne propuštate nešto bitno.

Okej, netko možda može reći nešto slično i za "Game Of Thrones", osobito u kasnijim sezonama, ali ta serija je imala uvijek interesantne likove i njihove dojmljive glumačke utjelovitelje, za razliku od "Carnval Rowa" koji je, uostalom kao svaka druga novija budžetirana fantazijska televizija, najavljivan kao novi "GOT".

Stvar je još poraznija uzevši u obzir potencijal mitologije i uvod koji privlači pozornost. Nakon što se uspostavi zanimljiva mitologija serije - u fiktivnom svijetu došlo je do rata između ljudi i mitoloških stvorenja poput vilenjaka, fauna, kentaura itd. - upoznajemo heroinu, vilu Vignette Stonemoss u tijelu Care Delevingne. Zatječemo je u bijegu kroz šumu zajedno s izbjeglicama njezine vrste.

Plotuni lete na sve strane, ali Vignette uspijeva odletjeti neokrznuta, dočepati se izbjegličkog broda i doživjeti - brodolom. Zatim se Vignette (s)nalazi u viktorijanskoj metropoli Carnival Row gdje je jedan od vlastodržaca kancelar Breakspear (Jared Harris; sjajan u "Černobilu", ovdje na autopilotu) i njoj slična neljudska bića se tu uglavnom tretiraju kao izbjeglice ili građani drugog reda te najčešće mogu biti prostitutke, služavke itd.

Ona postaje sluškinja u imućnom rasističkom domaćinstvu Ezre Spunrosea (Andrew Gower) i njegove sestre Imogen (Tamzin Merchant, otkriće serije). Prvi susjed Spunroseovih, rijetko bogati faun Agreus (David Gyasi), trpi njihove predrasude dok jedne večeri ne završi u vrućem zagrljaju s Imogen i započnu zabranjenu, za njezinu netoleranciju iskupničku romansu.

Istovremeno, srećemo detektiva Rycrofta Philostratea (Orlando Bloom) zvanog Philo. Vignette i Philo su bili ljubavnici, a on ju je teška srca napustio jer skriva tajnu koja bi mogla ugroziti njihovu ljubav. Cijela treća epizoda posvećena je "flashbacku" na njihovu romansu.

Sada Philo lovi "jacktrbosjekovskog" serijskog ubojicu da bi se ubrzo sreo s još gorim "serial killerom" – pravi pravcati monstrum ubija žrtve na grozomorne načine i vadi im jetru. "Dok misliš da ti svijet pripada, neki mračni bog se budi", čujemo upozorenje dato detektivu koji ponovnim susretom s Vignette postaje "zatočen između dva svijeta".

Čudovište, Darkasher, opisano je kao nekakav div sastavljen od udova mrtvih (ljudi, centaura itd.). Sličan opis bi se mogao upotrijebiti i za ovu "frankeinsteinovsku" seriju, sklopljenu od komada fantazije, horor "noira", misterije, "steampunka", romanse, drame i društveno-političke alegorije.

Naravno, po ugledu na superpopularnu "Igru prijestolja", sve je to garnirano prstohvatom spletki (sapunica), klaonice (rasporeni leševi) i "nastrane" erotike s djelićem vlastita identiteta (seks s vilom), pa i atmosfere. Cjelina je, kao takva, neuredna, ali pojedinačni segmenti uspijevaju izbiti na površinu.

Ljubavna priča Philo-Vignette drži vodu unatoč "drvenom" Bloomu koji ima tračak kemije s Delevingne, kao i detektivski horor potrage za čudovišnim serijskim ubojicom, premda "Carnival Row" ne doseže uzbuđenje "Djelića sekunde", kamoli "Predatora 2".

Na mjestu su i poruke o toleranciji, odnosno metaforička paralela s rasističkom današnjicom u Americi (i Europi) u kojoj boja kože pretvara ljude u izopćenike nalik bićima iz bajke u Carnival Rowu. Spomen "novog vala izbjeglica" je dovoljno ilustrativan, iako autori serije ubacuju i prizor bodljikavih žica, čisto da se ne može pogriješiti na što ciljaju.

Na redateljskoj stolici su, izuzev Andyja Goddarda ("Luke Cage", "Punisher"), mahom sjedili filmski režiseri Thor Freudenthal ("Percy Jackson: More čudovišta"), Anna Foerster ("Underworld: Krvavi ratovi") i nekadašnji hitmejker Jon Amiel, znan po filmovima "Sommersby", "Imitator", "Klopka" i "Jezgra".

Produkcija serije je svakako filmska i filmična s prilično skupocjenom i oku ugodnom scenografijom na "world-building" tragu "GOT-a" koji je "Carnival Rowu" nedostižni uzor. Možda odobrena druga sezona nauči na greškama prethodne i približi se "Igri prijestolja" ako ne želi da se potentna serija raspe poput (vilinske) prašine. Prvi korak u tom smjeru već je napravljen: "Carnival Row 2" će se snimati u jednom od gradova "GOT-a" - našem Dubrovniku.

Manekenka na filmskoj pisti

Seksi manekenka Cara Delevingne sve je češće glumica. Gledali smo je unatrag par godina u filmovima "Odred otpisanih" i "Valerian".

Naslovnica Kultura