Kultura Kultura

PRIRODA DIVLJEG ZAPADA

Kevin Costner i dalje pleše s vukovima: pogledali smo i drugu sezonu serije 'Yellowstone', neovesterna u sapunici 'Dallasa' bez trijumfalnih jahanja u suton i podjele na bijele/crne šešire

PRIRODA DIVLJEG ZAPADA

SERIJA: Yellowstone; vestern drama; SAD, 2018., 2019.; KREATOR: Taylor Sheridan; ULOGE: Kevin Costner, Luke Grimes; OCJENA: **** (prva sezona); *** 1/2 (druga sezona)

Sheridan je zamislio 'Yellowstone' kao sagu, neovestern u sapunici 'Dallasa', što posebno dolazi do izražaja u drugoj sezoni. Sva sreća da serija često rasprsne taj mjehurić sapunice kad Sheridan osedla punokrvni – i društveno angažirani – (neo)vestern s Costnerom koji je daleko od heroja iz 'Plesa s vukovima', a njegov ples je sada 'prljaviji'.

Vlasnik ranča "Yellowstone" i patrijarh obitelji Dutton (zreli Kevin Costner) odšetao je – ne odjahao – u zalazak sunca na kraju prve sezone. Serija "Yellowstone" kreatora Taylora Sheridana, plasirana u ljeto 2018., imala je idealan završetak i druga sezona, realno, nije bila potrebna.

No, ako se već "morala" snimiti i prikazati točno godinu dana kasnije (zadnja epizoda je emitirana 28. kolovoza), ispala je prilično dostojna izvorne sezone koja, osobno, spada među bolje novije serije. Zlu ne trebalo, Sheridan je ubacio jedan (samo)ironični komentar kao referenciju na kraj prve sezone, ali i čitavu kaubojsku poetiku.

"Sad ću odjahati u zalazak sunca", nadzornik ranča Rip Wheeler (Cole Hauser u ulozi karijere) najavi Duttonovoj kćerki Beth (žestoka "seksača" Kelly Reilly i njezin bujni dekolte) u petoj epizodi druge sezone. "To je izlazak", odvrati mu Beth. "Znaš na što mislim", zaključi Rip.

"Yellowstone" je moderni vestern bez trijumfalnih jahanja u suton i karakterne podjele na bijele/crne šešire. To je prirodan nastavak Sheridanovih autorskih preokupacija iz sjajnih (i, realno, superiornijih) filmova "Sicario", "Sve ili ništa" i "Tragovi u snijegu", za koje je napisao scenarij, a potonjeg i režirao preuzevši štafetu od Denisa Villeneuvea i Davida Mackenzieja.

Pogranična područja Amerike kao (još uvijek) Divljeg zapada kojim jašu suvremeni "tough guy" kauboji, tj. caruje nasilje, korupcija, bezakonje, rasne predrasude i suđenje po (najčešće crvenoj) boji kože... i prenose se s jedne generacije na drugu.

Nasilje je utkano u seriju od uvodne 90-minutne (!) epizode prve sezone, kad Dutton nakon doživljene prometne nesreće ubije ranjenog konja iz samilosti, dok na početku "Yellowstonea 2" on sam biva stavljen na veterinarski stol poput goveda i operiran bez anestezije.

Ističemo epsko trajanje nastupne epizode serije jer bi "Yellowstone" bio gotovo pa remek-djelo da je njegova minutaža više kompaktnija, manje "overstuffed" i rasprostranjena na ukupno 15 sati (!!), a to po "defaultu" podrazumijeva prazan hod - da ne kažemo kaskanje - u naraciji.

No, opet, olakotna okolnost za "Yellowstone" jest što je Sheridan odličan pisac i s većinom (nijansiranih) likova koje je stvorio, "jebenih kauboja", nije dosadno biti u društvu na ranču dok čekamo da se nešto novo dogodi u sporu oko posjeda, zemlje i stoke na relaciji između Duttona, nekretninskog tajkuna Dana Jenkinsa (Danny Huston) i Thomasa Rainwatera (Gil Birmingham), predsjedavajućeg Savjeta plemena iz Indijanskog rezervata.

Likovi su drugoj sezoni karakterno produbljeni i još više "posivljeni" s ljudskim manama. Konačno, ova serija opravdava (pre)dugo trajanje budući da je Sheridan u startu išao na "sve ili ništa" i zamislio "Yellowstone" kao sagu, "sheridanovski" neovestern u sapunici "Dallasa", što posebno dolazi do izražaja u drugoj sezoni.

Iz bratskih filmova "Hell Or High Water" i "Wind River" Sheridan je posudio "trade-mark" glumca Birminghama i prelijepu Kelsey Asbille u ulozi Monice, supruge Duttonova sina Kaycea (dobri Luke Grimes, potencijalna konkurencija Jasonu Momoi).

S druge strane, Neal McDonough u tijelu negativca iz druge sezone Malcolma Becka čak malo i posjeća na "Dallasova" J.R. Ewinga (Larry Hagman). Balon "dallasovske" sapunice "Yellowstone 2" napuhuje periodički, a njegovi likovi povremeno sami generiraju (generičku) dramu čisto drame radi u mjehuriću "soap opere".

U redu, brak Kaycea i Monice može imati uspone i padove, ali otkriće trudnoće Christine (Katherine Cunningham), bolje polovice Duttonova sina razmetna Jamieja (Wes Bentley), zamalo prelazi "granicu" i pretvara seriju u meksičku sapunicu, ne samo "Dinastiju" ili "Santa Barbaru".

Sva sreća da "Yellowstone" često rasprsne taj mjehurić sapunice hicem iz puške ili pištolja kad Sheridan osedla punokrvni – i društveno angažirani – (neo)vestern s Costnerom koji i dalje "pleše s vukovima", samo što je ples sada "prljaviji", a njegov lik daleko od heroja iz Oscarom nagrađena filma "Dances With Wolves".

"Ovo je Amerika, mi ne dijelimo zemlju ovdje", odriješi Dutton u jednoj sceni kao da je Trump, iako će kamera uokviriti Obaminu sliku na zidu. Dutton se ponaša kao kralj u svome kraljevstvu i zaobilazi propise ako treba da zaštiti ranč, obitelj i legat, potkupljujući policiju, kupujući političare i ratujući sa svima koji su pokušali ili pokušavaju preuzeti "Yellowstone".

"Kao da čitam o pokvarenim policajcima u Queensu", komentirao je netko u prvoj sezoni granične peripetije. Bijelac, Dutton, istovremeno je "mafijaški" okupator i branitelj, jednako kao i "Native American" Rainwater. Iako, Sheridan ne propušta podvući ironiju da Indijanac pokušava – nanovo – steći zemlju bijel(a)ca.

"Bijeli ljudi samo uzimaju, uzimaju, uzimaju", govori Rainwater zalažući se da problemi plemena dobiju zasluženu pažnju, ali je i premazan političkim mastima dok se bori za odgovor na pitanje kome pripada "Wild West". Sheridan se definitivno prometnuo u možda najisturenijeg žanrovskog scenarista 2010-ih s uhom za društveno-politički kontekst, raseljen u dolinama kaubojske i indijanske duše koje otkrivaju pravu prirodu Divljeg zapada.

Zaštitni znak modernih 'kaubojaca'

Kevin Costner je nastavljač tradicije i zaštitni znak (modernog) vesterna: glumio je i u "Silveradu", "Wyattu Earpu" i "Divljim prostranstvima".

Naslovnica Kultura