Mišljenja Cinemark

ALPHA - PRAVO NA UBIJANJE Nikome se ne mili u Manili u filmu koji nije briljantan, ali je od Brillantea Mendoze

FILM: Alpha - The Right To Kill; krimi drama; Filipini, 2018.; REŽIJA: Brillante Mendoza; ULOGE: Allen Dizon, Elijah Filamor; OCJENA: ****

Brillante Mendoza nije tako briljantan kao u 'Kinatay', ali je prilično inspiriran za još jednu mješavinu žanrovskog ostvarenja i festivalskog arta. Manila se doima kao gore mjesto od brazilskih favela iz 'Božjeg grada' i 'Elitne postrojbe'. Filipinski grad je jedan od likova filma, a Mendoza i njegov kamerman od početka 'Alphe' stvaraju osjećaj prostora.

Najprodornije autorsko ime ovogodišnjeg STFF-a bezrezervno je Brillante Mendoza ("Lola", "Ma'Rosa"), istureni filipinski filmaš novog milenija koji u vitrini ima 50-ak nagrada, uključujući i one s "A" festivala poput Cannesa, gdje je prije točno deset godina ovjenčan za režiju brutalno sjajnog "Kinataya".

U najnovijem filmu "Alpha - Pravo na ubijanje" Mendoza nije tako briljantan, ali je prilično inspiriran za još jednu mješavinu žanrovskog ostvarenja i festivalskog arta. Filipinac je nesumnjivo gledao američki "Sicario" Denisa Villeneuvea i egzotične novomilenijske akcijske filmove poput brazilske "Elitne postrojbe" Josea Padilhe i indonezijske "Racije" Garetha Evansa koji su se domogli svjetskih festivala.

"Alpha – Right To Kill" se otvara u duhu potonjeg. Sprema se velika operacija policijskih specijalaca, odnosno desant na sjedište glavnog dilera Abela (Baron Geisler) u jednom dijelu Manile. "Ovo činimo za domovinu i buduće naraštaje", najavljuju policajci čiji svečani mimohod simbolično otvara i zatvara film po uzoru na "Paklene poslove" i "Pokojne".

Tenzije rastu, a kumuje im i nemirna doku-dramska kamera iz ruke koja je sveprisutna i vozi na dva kolosijeka u paralelnoj montaži brifinga i pripreme specijalaca za raciju na raspačavača i kriminalaca kako trguju drogom nesvjesni što im se sprema.

Kad se snage dobra i zla napokon sudare, Mendoza orkestrira veoma žustri prepad na dilersko gnijezdo i pokušaj obrane istog. Pucnjava je zaglušujuća, dezorijentirajuća i realistična. Treba uzeti u obzir riječi šefa policije (Apollo Abraham) kad metafilmski kaže da se "okretanje po podu i pucanje može vidjeti samo na filmu", začudno ne spomenuvši "slow motion".

Može - u "Smrtonosnom oružju", "Umri muški 2" i akcijama Johna Wooa, ali ne i u Mendozinu filmu koji u njima i njihovim akcijskim junacima ne traži uzore. Iako na jednom od grafitima oslikanih zidova možemo vidjeti lice Jokera Heatha Ledgera iz "Viteza tame", Mendoza se ne ugleda u hollywoodske filmove. Joker je tu kao vijesnik kaosa koji vlada na ulicama Manile.

Akcija, dakle, traje dobrih pet do deset minuta i to je onda to. Mendoza je pospremio čitav "The Raid" i "Tropa de Elite" u uvodni dio "Alphe", no kamera Joshue Reylesa ostaje "akcijski" dinamična, udarajući - s montažom - ritam filma i kad meci utihnu, a policija izvodi potencijalne kriminalce na ulice uz prijetnju oružjem te poreda stradale dilere na ulici.

Prijetnja nasiljem je opipljiva u gotovo svakom kadru, dok borba protiv trgovine drogom ima dvije strane medalje i korumpirani policajci nisu puno bolji od kriminalaca. Glavni likovi su policajac, narednik Moises Espino (Allen Dizon), tj. Elijah (Elijah Filamor), njegov ulični doušnik, "alpha".

Elijah će s mjesta zločina maznuti ruksak pun droge i po Moisesovoj uputi zamijeniti kokain za novac koristeći i golubove "pismonoše", a komplikacije nastupaju kad šef policije shvati da nedostaje ključan dokaz i pokrene lov na odgovorne. Film uspješno prikazuje i ulični život, ne samo policijski, bivajući istovremeno i "Božji grad" i "Elitna postrojba".

Režiser povlači paralele između glavnih likova, usput oslikavajući njihove klasne razlike. I Moises i Elijah imaju obitelj, uz tu razliku da potonji radi što može kako bi prehranio suprugu i kćeri (u jednoj sceni jedva uspijeva kupiti "refužo" mlijeko i pelene za novorođenče), a drugi da bi napredovao u karijeri.

Sličnosti, međutim, svakako postoje, počevši od toga da Moises skriva ukradeni materijal u dječjoj sobi, a Elijah paketić droge stavlja u pelene kćerkice kako bi prošao svakodnevni policijski "check point" na ulici, među slamovima. "Check point"? Nikome se ne mili u Manili koja se doima kao gore mjesto od brazilskih favela iz "Cidade de Deus" i "Tropa de Elite".

Manila je jedan od likova filma, a Reyles i Mendoza od početka "Alphe" stvaraju osjećaj prostora. Kamera se povremeno podiže iznad krovova zgrada u slamovima grada i snima moderne nebodere u daljini kojima Moises zasigurno stremi, ali je zbog Mendozina pesimizma upitno hoće li ih se domoći. Kadrovi izgledaju distopijski kao da su iz filipinskog "Istrebljivača".

Radišni Filipinac

Brillante Mendoza je i jedan od najradišnijih redatelja novog milenija. Od 2005. do 2018. snimio je čak 17 dugometražnih filmova, a tu su i dokumentarci, kratkometražni i dijelovi omnibusa.

Naslovnica Cinemark