Mišljenja Cinemark

GRIJESI PROŠLOSTI Leon neprofesionalac

FILM: Cold Blood Legacy; triler; Francuska/Ukrajina, 2019.; REŽIJA: Frederic Petitjean; ULOGE: Jean Reno, Sarah Lind; DISTRIBUCIJA: Blitz; OCJENA: * 1/2

Film 'Grijesi prošlosti' želi biti 'Leon profesionalac 2', ali mu to nimalo ne uspijeva. Uz Jeana Renoa poveznicu između dvaju filmova čini i kamerman Thiery Arbogast, no produkcija ovoga toliko je generička, pa i neprofesionalna, da je ni novovjeki Besson ne bi potpisao.

Četvrt stoljeća nakon nezaboravne uloge u "Leonu profesionalcu" Jean Reno ponovno nastupa kao tihi, samozatajni plaćeni ubojica u "Grijesima prošlosti", filmu koji tipuje biti neslužbeni nastavak akcijsko-trilerskog klasika u režiji Luca Bessona.

Redatelj i scenarist Frederic Petitjean imao je čak dvije potencijalne linije priče za "nastavak". U prvoj samog Renoa glavom i sada sijedom bradom, Leona "oživjelog" pod drugim imenom. Henry je "vrhunski profić", "hitman" prilično sličan Leonu, ali i Ghost Dogu iz filma Jima Jarmuscha.

Introvertirani "zen" profesionalac koji čita "Umijeće radovanja" Sun Tzua, živi na snježnoj osami bogu iza nogu i ubija na poseban način, ovdje ledenim mecima kojima je nemoguće ući u trag, posebice ako pogode nekoga u sauni, kao što će pogoditi njegovu prvu metu, nekog biznismena.

Druga linija priče tiče se "odrasle" djevojčice Mathilde (Natalie Portman) koja se u "Leonu" željela osvetiti korumpiranom policajcu (Gary Oldman) za smrt roditelja, za što će je obučavati Leon. U nikad snimljenom nastavku trebali smo pratiti Mathildine "hit(wo)man" akcijske avanture.

Protagonistica filma "Cold Blood Legacy", trideset-i-nešto-godišnja Melody (Sarah Lind), također ima osvetničke porive i trenirala je naporno da ih pretvori u djelo. Međutim, film ne postaje ni jedno ni drugo jer Petitjean nije kalibar današnjeg Bessona ("Valerian", "Anna"), kamoli nekadašnjeg, da bi pretvorio "Grijehe prošlosti" u "Leona profesionalca 2", pa ni "Grimizne rijeke", kad smo već kod "sniježnog" Renoa.

Ekstra poveznicu između dvaju filmova čini direktor fotografije Thiery Arbogast, ali produkcija ovoga toliko je generička i neprofesionalna (snimljen u koprodukciji Francuske i Ukrajine) da je ni novovjeki Besson ne bi potpisao, a znamo dosege njegovih producentskih uradaka.

"Previše gledaš Netflix", reći će jedan detektiv drugome, moguće i redatelju. No, ovdje se ne radi ni o produkcijskoj razini (ispod)prosječnog Netflixova filmića. Lako što Karpati "glume" Stijenjak; nekim sporednim glumcima je engleski jezik primjetno naknadno nasinkroniziran, što izgleda neprirodno i nakaradno, kao u nekom lošem hongkonškom "B"i "C" filmu osamdesetih, dok pojedini dijalozi bodu uši tipiziranošću.

Nije se Petitjean iskazao kao scenarist, a njegova režija je kruta, neuzbudljiva i predvidljiva, gotovo na tragu finskog kolege Arta Halonena u "Anđelu čuvaru". Kad detektiv Kappa (Joe Anderson) otkrije da ubijeni biznismen ima nasljednika koji se zove Charly, samo netko kome je "Cold Blood Legacy" jedan od prvih trilera u životu neće nanjušiti "twist" filma, onako kako Henry osjeća "miris praška za rublje" u divljini.

Potpisnik ovih redaka nije pogledao ni foršpan, niti pročitao kratki sadržaj prije nego što je ušao u kino na "Grijehe prošlosti", no u sekundi je "skužio" da je (oprez: slijede "spoileri") Charly žensko – Melody. "Sad znam zašto si dođla", shvatit će s vremenom i Henry.

Dakle, Melody je namjerno inscenirala nesreću sa snježnim vozilom da bi je Henry pronašao ozlijeđenu i njegovao dok se ne oporavi da ga ona, hm, ubije. Kako je znala da će je pronaći i njegovati plaćenik koji "nije navikao spašavati ljude"? K tome, zašto ga nije mogla "jednostavnije" ubiti bez da pritom zamalo ubije sebe? A tek njegova kasnija izjava da je ona "drugi dio ugovora"?!

Teške scenarističke proizvoljnosti i nelogičnosti možda ne bismo isticali da film iole bolji pristupa premisi "kćerka mete plaćenog ubojice traži osvetu". Nažalost nije. Petitjean je barem, da zavara tragove, mogao izvući neku dramsku, pa i romantično-erotsku tenziju iz odnosa likova, tj. situacije u kojoj Henry i Melody prolaze put od međusobne sumnje do uvažavanja i natrag.

Nudila mu se prilika da stvori klaustrofobičnu festivalsku art dramu kakva je bila "Ljubav 1. pas" Florina Serbana ili napeti triler igre mačke i miša a la "Smrt i djevojka" Romana Polanskog. Ipak, Petitjean je pošto-poto htio snimiti "Leona 2", ali u tome nije nimalo uspio. Iz "Leona profesionalca" izrodio se neprofesionalac.

Jean Reno u Hollywoodu

Jean Reno je upravo zahvaljujući "Leonu" postao svjetska zvijezda i dobio priliku u Hollywoodu. Do kraja devedesetih glumio je, npr., u blockbusterima poput "Nemoguće misije" i "Godzille", kao i u akcijskom trileru "Ronin" s Robertom De Nirom.

Naslovnica Cinemark