Kultura Kultura

Karma je dama

Kao dijete mrzio sam 'Rigoletta', jer je u njemu stradala moja mama, priznaje nam redatelj premijerne Verdijeve opere na Peristilu, Dražen Siriščević

Karma je dama

j

- Sretan sam što mi je ukazano povjerenje da baš na dva jubilarna Splitska ljeta - šezdeseto i šezdeset peto - na Peristilu postavim dva velika Verdijeva djela, veli redatelj Dražen Siriščević koji je prije pet godina režirao "Aidu" na splitskom carskom trgu, a sada postavlja "Rigoletta".

Siriščević je nakon "Aide", koja je bila njegov operni redateljski prvijenac priželjkivao "Rigoletta", ali je ipak trebalo pričekati pet godina.

- Da sam ga postavljao ranije, sigurno ne bi bio ovakav, s modernim kostimima i smješten u današnje vrijeme. Razmišljao sam baš o renesansnom okruženju i mislim da bi se takva slika lijepo uklopila u Peristil.


Ali, sada razmišljam drukčije. Prvo, ova opera je svevremenska, a i sam Verdi se nije puno bavio povijesnom rekonstrukcijom priče čija je radnja smještena u 16. stoljeće.

I mi radimo na njegov način, pa je naše vrijeme i mjesto radnje Peristil, srpanj 2019. godine - pojašnjava Siriščević.

Dva svijeta, dva lustera

- Shvatio sam uz to, radeći s kostimografom Jurajem Zigmanom koliko je današnja moda eklektična.

Paralelno se nose svi mogući stilovi, krojevi su doduše drukčiji od onih u 16. stoljeću, ali sve vrišti od boja i zapravo, uz današnje modele sačuvat ćemo raskošno renesansno šarenilo, veli redatelj i odaje da će se u prvom činu dogoditi na sceni i prava modna revija.

U sklopu zabave na vojvodinu dvoru bit će organizirana i revija, a Zigmanove modele nosit će splitske balerine.To će biti dio vojvodina "programa" koji je pripremio za svoje goste.

Scenske intervencije na Peristilu bit će minimalne.

Scenograf Slaven Raos prikazat će dva svijeta - palaču i predgrađe pomoću dva ogromna lustera. Oba će biti položena na pozornicu, a ovisno o tome koji bude upaljen, znat ćemo gdje se radnja odvija.

Uz raskošne kostime, i nešto scenskih pomagala to će uglavnom biti sve, a izvođači će dijelom biti smješteni na pozornici a dijelom na balkonu protirona.


U svakom razdoblju lako je naći bogate, beskrupulozne moćnike oko kojih se okuplja svita sličnih karakternih osobina; njihove uloge se de facto i ne mijenjaju. Međutim, tko je u današnjem vremenu Rigoletto, dvorska luda?


- Jednostavno, plaćeni zabavljač. Danas jako bogati ljudi mogu unajmiti bilo koga da im pjeva ili ih zabavlja na njihovim feštama, od Lady Gage do poznatih glumaca i komičara.

Bježi, mama ubit će te!

Rigoletto je takav zabavljač, unajmljeni komičar koji mrzi i prezire dvorsko društvo, ali od njega i zarađuje. Na toj zabavi svatko se nastoji istaknuti, zasjeniti druge, upasti u prvi plan. Pogotovo maštovitom i skupom odjećom.

Rigoletto, upravo zato da im se naruga, i sam se maskira, koristi neke odjevne detalje karakteristične za renesansne dvorske lude.

Njegov karakter vrlo je kontroverzan. Spreman je na svako zlo, sudjeluje u raskalašenoj bogataškoj zabavi, vojvodi i njegovu društvu ugađa, čak će im po porebi nabavljati i "komade", ali svoju kćer i svoju kuću čuva i potpuno odvaja od vanjskog svijeta.

Svojoj Gildi zabranjuje sve izlaske, osim u crkvu, i djevojka, naivna, dobra i neupućena, lako postaje žrtvom prijevare, razlaže redatelj.
Dražen Siriščević je kao dijete mrzio operu "Rigoletto". U njoj je "stradala" njegova mama, sopranistica Nada Ruždjak.
- Bilo mi je sedam godina.

Tada sam živio u Rijeci, a mama je imala premijeru "Rigoletta" u Zagrebu.

Došao sam na predstavu, sjedio u parteru i smrznuo se od straha kada su mi na sceni ubili mamu.

Boravili smo tada u Zagrebu kod nekih prijatelja, trebali smo nakon predstave poći na spavanje, ali doživio sam noćnu moru, budio se svaki čas i vikao "Bježi, mama ubit će te!" Tako smo ostali budni do jutra, ona i ja.


Zamrzio sam tada "Rigoletta", a danas mi je jedna od najdražih opera i također sam tek kasnije shvatio koliko je mama bila dobra u ulozi Gilde, zaključuje Siriščević.

Naslovnica Kultura