Kultura Kultura

'Čudo sargaškog mora'

Dobro je pitanje što je danas čudno. Autorski su filmovi uvijek čudni. I svijet se polako navikava na čudne stvari jer postaje sve čudniji, kaže grčka redateljica Youla Boudali

'Čudo sargaškog mora'

Kino na otvorenom je divno, atmosfera, ljudi. Ovo je prvi put da sam došla na 'open-air' festival. Nisam očekivala nešto ovakvo. Obično idem na festivale usred zime i uvijek je ledeno. Osjećaj zime uvijek povezujem s festivalima. Ovdje je drugačije, a nema ni crvenog tepiha.

Grčka glumica i scenaristica Youla Boudali, zvijezda filma "Čudo sargaškog mora" Syllasa Tzoumerkasa, ostala je paf kad je vidjela Ljetno kino "Bačvice".

– Kino na otvorenom je divno, atmosfera, ljudi. Ovo je prvi put da sam došla na "open-air" festival. Nisam očekivala nešto ovakvo.

Obično idem na festivale usred zime i uvijek je ledeno. Osjećaj zime uvijek povezujem s festivalima. Ovdje je drugačije, a nema ni crvenog tepiha – rekla nam je Boudali u kinu "Bačvice" dok smo čekali projekciju njezina filma.

Boudali je čula za FMFS prije dolaska u Split, ali nije osobno poznavala nikoga tko je bio tu pa nije imala puno očekivanja.

Yorgos Lanthimos bio je ovdje 2012. godine...
– Znam, znam. Čitala sam o tome.

Kad smo ga intervjuirali, govorio je o teškoj filmskoj situaciji u Grčkoj. Je li nakon sedam godina situacija bolja?
– Situacija je ista. Financiranje ide jako sporo, odbori stalno moraju donositi odluke. To traje jako drugo.

Trudili smo se snimiti ovaj film odmah nakon prvog. Pisala sam scenarij dok je prvi bio u montaži i jako smo se nadali da će to ići brže, ali snimanje filma neizbježno traje tri-četiri godine, čak i kad je scenarij spreman.

To je veliki problem. Odgađanja i problemi s financiranjem. Hvala bogu na koprodukcijama, to omogućava da stvari u Europi dođu do realizacije.

Imaju li ovakvi filmovi dobar rezultat na domaćem, grčkom box-officeu?

– "The Miracle Of Sargasso Sea" još nije krenuo u kinodistribuciju u Grčkoj, kreće najesen. Mislim da je malo drugačije jer je atipičan: poigrava se sa žanrom, ali se temelji na žanru.

Mislim da će privući ljude koji ne bi nužno išli u art-house kino. Da će ih privući žanr. Ali grčkim filmovima nije lako na grčkom box-officeu.

Gledaju li Grci samo američke filmove u kinima ili...?
– Gledaju i europske, ali domaći su im najteži. Njih ljudi teško gledaju.

Što mislite zašto?
– Mnogo je razloga. Mislim da prije svega moramo promovirati svoj rad na način bliži ljudima. Imamo krug kritičara, a oni su ponekad čudni prema grčkom filmu.

Mislim da svi u Grčkoj moramo više promovirati grčki film, od vlade pa nadalje. A grčkom filmu ide jako dobro. Na stranim festivalima i box-officeu, ali ne i u Grčkoj.

Treba li festivalima više žanrovskog filma?

– Mislim da im trebaju dobri filmovi. Ovaj film ima elemente žanra jer volim žanr.

Mislim da filmovi trebaju biti relevantni za trenutnu situaciju i mogu biti izvan ili unutar žanra. Mogu stvarati i nove žanrove.

Grčki "čudni val". Postoji li i dalje na isti način u istom obliku, kao i danas, po vašem mišljenju?
– Mislim, nisam povjesničarka... To je termin za opisivanje koji potječe izvana, ali naši ga filmaši ne koriste. Više ga koriste strani filmaši, kritičari ili festivali. To je način da ga opiše netko izvana. Ima mnogo filmova u Grčkoj.

Koja bi onda bila "unutarnja" perspektiva? Kako vi vidite grčki "čudni val" danas?
– Ima toliko mnogo redatelja, i imaju svoj stil. Uglavnom, mislim da je grčki "čudni val" evoluirao, nije isti kao onda s Lanthimosovim filmovima.

Postao je... da, promijenio se. Ne znam kako da ih opišem jer danas su potpuno drugačiji. Njime se opisuje jezik kojim ljudi mogu komunicirati, sadržaj produkcije jedne zemlje ili što je uspješno u danom razdoblju.

Kad stvarate, ne možete reći da stvarate nešto čudno ili da je vaš materijal čudan. Autoru je to stvarno. To je način na koji vide svijet.

Što je u današnjem svijetu više uopće "čudno"?
– Da, danas je jako dobro pitanje što je čudno. Autorski su filmovi uvijek čudni. I svijet se polako navikava na čudne stvari jer postaje sve čudniji.

Lanthimos je počeo snimati filmove na engleskom ("Jastog", "Ubojstvo svetog jelena"), bio je u utrci za Oscara ("Miljenica"). Kakva je bila reakcija u Grčkoj?
– Ali sada imamo intervju o drugom filmu, ne o Lanthimosu.

Naravno, ali to je zanimljivo jer moje bi iduće pitanje bilo vidite li sebe na njegovu mjestu. Zanima li vas film na engleskom jeziku? 
– Aha. Film na engleskom. Pa naravno, ako je scenarij dobar i u slučaju da dođe do suradnje s Amerikom ili Engleskom. Svi žele raditi na širem polju. Nema sumnje.

U "Čudu Sargaškog mora" ima snažnih ženskih likova. Jeste li se to prikopčali na svjetski #MeToo trend?
– Zapravo, ovaj je scenarij nastao prije toga.

Znači, vizionarski?
– I prethodna dva filma, nastala prije deset godina, imaju snažne ženske likove i mislim da je više razloga za to.

Dijelom je izbor naše perspektive, jer sam zajedno sa Syllasom napisala sva tri filma, a danas vidimo jako zanimljivu žensku perspektivu. Relevantna je, ali ipak nema veze s time.

Kakve su bile premijerne reakcije na film u Berlinu?

– Veliki entuzijazam. Mnogi su ljudi bili šokirani. Ima nekih šokantnih elementa, nasilje je dosta snažno. Film je brutalan.

Dosta je ljudi bilo zadovoljno, dosta ih je bilo šokirano. Nije bilo loših reakcija. Uvijek se veselim i čekam što će ljudi reći. Nismo navikli vidjeti i žene u nasilnim scenama, to je nešto novo.

I nama će reakcije ljudi na snažne ženske likove biti nešto novo. Da nisu samo žrtve, nego i negativci.

Stari dio Splita mi se jako sviđa

Stari dio Splita mi se jako sviđa. Maleni barovi, jazz barovi. Jako je lijepo za popiti kavu. Malo sam bila na plaži, ali nisam stigla zaplivati jer sam imala posla.

Ispred kamere Fatiha Akina

Youla Boudali je glumila i u filmu “Iz ništavila” Fatiha Akina. Napisala je scenarij i za prva dva film Syllasa Tzoumerkasa “Homeland” i “Blast”. U potonjem je glavnu ulogu, kao i u “Čudu sargaškog mora”, igrala Angeliki Papoulia (“Očnjak”, “Alpe”).

Naslovnica Kultura