Mišljenja Cinemark

ONA KOJU ZAMIŠLJAŠ Fejs ima dva lica

FILM: Celle que vous croyez; drama; Francuska, 2019.; REŽIJA: Safy Nebbou; ULOGE: Juliette Binoche, Francois Civil; OCJENA: ***

'Ona koju zamišljaš' pokušava nešto reći o društvenim mrežama i 'online' identitetima. Binoche s lakoćom pomiruje sve dvosmislenosti filma koji posjeduje i određene 'meta' konotacije na račun moderne kinematografije i njezine potrage za vječnom mladosti pronađene u virtualnom svijetu računala.

Vikend pred nama na Festivalu mediteranskog film Split krcat je atrakcijama u tri kina ("Priopćenje", "Zlatna mladež", "Vardi od Agnes"...), ali za najveću FMFS atrakciju slovi novi uradak francuske megazvijezde i oskarovke Juliette Binoche ("Nepodnošljiva lakoća postojanja", "Tri boje: Plavo", "Engleski pacijent", "Skriveno").

Romantična drama s elementima trilera "Ona koju zamišljaš", premijerno prikazana na Berlin Film Festivalu, tempirana je za nedjelju u Ljetnom kinu "Bačvice". Francuska glumica je već gostovala na devetom FMFS-u 2016. s talijanskim "Iščekivanjem" ("Attesa").

Nešto od tajnovitosti, ako ne i festivalske art hermetičnosti tog filma preuzima i populističkiji "Celle que vous croyez" ili, engleski, "Who You Think I Am" u režiji Safyja Nebboua, ujedno i scenarista koji je adaptirao roman Camille Laurens.

Tajnovitost se ovdje odnosi na lice i naličje društvene mreže kakva je Fejs/Facebook, te pretvaranje i utvaranje glavnog lika da je netko drugi "online" i iskušavanje tuđeg života s one strane ekrana pametnog telefona ili laptopa. "Koristite li društvene mreže, doktorice", pita Claire (Binoche) svoju psihijatricu, dr. Catherine Bormans (Nicole Garcia).

Nakon što je ostavi mlađi ljubavnik Ludo (Guillaume Gouix), Claire otvara lažni profil na Facebooku kako bi ga špijunirala, a usput se počinje dopisivati i zaljubljivati u njegova prijatelja i cimera Alexa (Francois Civil). Ona više nije razvedena majka dvoje djece i profesorica na pragu pedesete, već dvostruko mlađa Clara Antunes koja organizira modne "evente" i s Alexom će naučiti što znači kratica "Insta" (Instagram).

Film je najbolji u prikazu njihova kasnonoćnog "chatanja" i funkcioniranja "magije" društvenih mreža s pažljivo odabranim riječima prilikom (d)opisivanja da ta magija ne nestane i ubije emotivnu konekciju. "To malo zeleno svjetlo znači da je 'online', ispred svog ekrana", navlači se Claire na Fejs koji može biti "brodolom" i "čamac za spašavanje" dok plutate u virtualnom svijetu.

"Ona koju zamišljaš" pokušava nešto reći o dobu interneta i "online" identiteta, društvenih mreža za koje ljudi formiraju druge osobnosti čak i kad se ne predstavljaju pod lažim profilom i nisu usamljeni kao Claire. Virtualnih svjetova koji ponekad magle granicu sa stvarnim u glavi korisnika.

"Nisam se pretvarala da imam 24, stvarno sam imala", kaže protagonistica koja je "bila više Clara nego Claire" živeći onako kako sebe zamišlja s vizijom, tj. licem i tijelom dvadeset-i-nešto-godišnjakinje, a ne kakva jest i kako zapravo živi, što joj odaju godine (makar izgleda sjajno), klinci i posao na fakultetu.

Motivi starosti, ranjivosti, ali i novomilenijske usamljenosti a la "Her" Spikea Jonzea provučeni su kroz potentan, racionalan komentar na račun ovisnosti o tehnologiji društvenih mreža, ali film u tom pogledu ostaje samo na potentnosti budući da u drugoj polovici pomalo nasilu želi biti misteriozni triler.

I to nadomak granice iracionalnog i suspenzije nevjerice, s gomilanjem obrata, proizvoljnosti i dvosmislenosti. Preplitanja nekih kadrova manje služe da ilustriraju dva lica Claire, više kako bi potencirala dvoznačnost interpretacije lika i djela protagonistice.

Ona je pretvorena u (ne)pouzdanu naratoricu i psihijatrici prepričava sve što se dogodilo, a možda i nije, odnosno moglo/trebalo se dogoditi. Takve makinacije između istine i laži, jave i sna, "online" i "offline" svijeta transformiraju Claire od lika s kojim se gledatelju lako povezati i poistovijetiti do prilično oštećene osobe i natrag kad film i redatelj to zatraže.

Ipak, poslovično kvalitetna Binoche pokazuje da je velika glumica, uistinu odlična u jednoj od boljih njezinih uloga posljednjih godina uz "Dvostruke živote" i "Oblake nad Sils Marijom", možda sve tamo od 2010. i "Provjerene kopije" naovamo. Binoche s lakoćom pomiruje sve dvosmislenosti filma koji posjeduje i određene "meta" konotacije na račun moderne kinematografije i njezine potrage za vječnom mladosti pronađene u virtualnom svijetu računala.

Juliette tražena sa svih strana svijeta

Juliette Binoche je još uvijek veoma tražena glumica sa svih strana svijeta. Nedavno smo je gledali u "Dvostrukim životima" Oliviera Assayasa i SF-u "Misija: Duboki svemir", prvom filmu Claire Denis na engleskom jeziku. Ove godine, nakon ćemo je gledati i u novom ostvarenju Hirokazua Koreede " The Truth" koji se snima u francusko-japanskoj produkciji.

Naslovnica Cinemark