Mišljenja Cinemark

JOHN WICK 3 Umjetnost ratovanja i artovanja

FILM: John Wick Chapter 3: Parabellum; akcija; SAD, 2019.; REŽIJA: Chad Stahelski; ULOGE: Keanu Reeves, Halle Berry; DISTRIBUCIJA: Blitz; OCJENA: ****

'Umjetnost je bol, život je patnja', kaže kazališna redateljica u 'Johnu Wicku 3'. Njezine riječi redatelj pretvara u filmsku sliku, baletnu balistiku, umješno režirajući kazališnu predstavu s pištoljima i noževima, ponekad eksplicirajući operetsku teatralnost na pozornici akcijskog žanra. Bol i patnja se pretvaraju u akcijsku umjetnost, a umijeće ratovanja postaje - umijeće artovanja.

"Trebam još oružja!" – "John Wick 3" (2019.)

Molim vas, neka netko ovom čovjeku da oružje, apelirao je "morpheusovski" Bowery King (Laurence Fishburne) u "Johnu Wicku 2", neposredno tražeći treći dio. Apel je uslišen. "Što trebaš", pitaju titularnog lika (Keanu Reeves) u "Johnu Wicku 3". "Oružje. Puno oružja", zapuca "jebeni John Wick".

Filmofili će u tom odgovoru prepoznati "guns, lots of guns" citat iz revolucionarnog SF akcijskog filma "Matrix". "The Matrix" se citira i u završnici "Johna Wicka 3". Kad Wick i jedan negativac upadnu u bazen (sjajna scena), hici ispaljeni tijekom borbe ispod površine ostavit će "bullet time" trag poput metaka koji su letjeli zrakom kao da se probijaju kroz vodu.

Čini se da "John Wick 3" poručuje "možemo mi to bez računalnih efekata" i, poput prethodnika, vraća se u godine prije 1999., kad akcija nije bila većinski produkt CGI-ja. Povijest akcijskog žanra i njegovih heroja piše se i u trećem dijelu ovog serijala koji povezuje prošlost i sadašnjost sa zalogom za budućnost.

Redatelj Chad Stahelski odlazi unatrag sve do "Dobar, loš, zao" (rastavljanje i sastavljanje antiknog pištolja). Odatle ide naprijed prema "True Lies" (junak na konju galopira kroz grad), "The Raid 1&2" (majstori tzv. pencak silata Yayan Ruhian i Cecep Arif Rahman kao negativci) i "The Villainess" (borba katanama na motociklima).

Scene iz "Istinitih laži" i južnokorejskog filma su potencirane i savršeno integrirane u jednu, zapravo dvije sekvencije. Motoristi jure Wicka na konju, pištolji pucaju, katane zveketaju. Prilično nevjerojatno koreografirano. No, tako mora biti.

Ako želi ostati kralj akcijskog filma 2010-ih, na koji je izvršio ponajveći utjecaj, "John Wick 3" mora biti koreografski nevjerojatan budući da na tron vrebaju mnogi, uključujući i neokrunjene kraljice poput Atomske plavuše. Pred obranu hotela "Continental" od brojčano nadmoćih napadača, uglađeni recepcioner Charon (Lance Reddick) znakovito kaže Wicku "Dosta se promijenilo otkad te nije bilo, ojačali su oklop".

Od drugog (i osobno najboljeg) dijela naovamo akcijski žanr je ojačao zahvaljujući filmovima poput "Mission Impossible: Fallout", "Villainess" i "Atomic Blonde". Potonja seka "Johna Wicka" naročito je podigla letvicu uprizorenjima "wickovskih" bliskih borbi u neisprekidanim kadrovima, sa ili bez oružja u rukama.

"John Wick 3" preskače tu visoku letvicu da se završne riječi junakova oponenta "To je bila prilično dobra borba, zar ne?" mogu shvatiti kao da su upućene samome filmu koji uspijeva transcendirati žanr, ispisujući novo poglavlje povijesti.

Prva akcijska scena odvija se, prirodno, u knjižnici i Wick koristi knjigu kao smrtonosno oružje kad ga napadne divovski centar "Philadelphia 76ersa" Boban Marjanović. Ova scena kao da se nadovezuje na akciju s kemijskom olovkom iz prethodnika.

Ako ste mislili da je Wick dobar s kemijskom, pogledajte ga što može napraviti s knjigom ruske literature koju će uredno vratiti na policu nakon što njome sredi gorostasa. S obzirom na to i Wickovo (bjelo)rusko podrijetlo, nije čudno da se Stahelski referira i na Tarkovskog, sinkronizirajući se do kraja s "Atomskom plavušom" kao rijetkim modernim akcijskim filmom potkovanim referencijom na art-house.

Doduše, Stahelski neće orkestrirati genijalni "meta" momenat vojevanja rukama i nogama u kinu, ispred/iza ekrana na kojem se vrti "Stalker", ali tu je kazalište "Tarkovski". U tom teatru kazališna redateljica (Anjelica Huston) postavlja balet s djevojkama krvavih nožnih prstiju. "Umjetnost je bol, život je patnja", govori redateljica baleta.

Njezine riječi Stahelski pretvara u filmsku sliku, baletnu balistiku, umješno režirajući kazališnu predstavu s pištoljima i noževima, ponekad eksplicirajući operetsku teatralnost na pozornici akcijskog žanra osvjetljenoj blještavim reflektorima rasprskavajućeg neona koji transformiraju New York u Tokio iz  "Crne kiše" Ridleyja Scotta (izuzetna fotografija oskarovskog nominenta Dana Laustsena; "Oblik vode").

Stahelski u "Johnu Wicku 3" (i)zaziva Tarkovskog kao jednog od majstora tzv. sporog filma. Bol i patnja se pretvaraju u akcijsku umjetnost, a umijeće ratovanja postaje - umijeće artovanja. Ustvari, Stahelski radi nešto slično poput S. Craiga Zahlera u "Dva lica zakona", samo trostruko akcijskije.

Zahler je publiku pitao "mislite da samo u festivalskom/art filmu, ne i žanrovcu, protagonist može jesti sendvič u stvarnom vremenu?". "Mislite da samo Tarkovski ili Bela Tarr mogu snimati scene koje traju unedogled da gledatelj osjeti protok vremena, svaku minutu i sekundu", pita, pak, Stahelski.

U "Johnu Wicku 3" nema brzih rezova i montažne hiperakcije. Rezovi su napravljeni u pravilnim intervalima poštujući ritam akcijske scene. Naime, Stahelski (do)pušta da se scena razvija, tj. spoji u jedno iz neposrednosti akcijskih elemenata posijanih unutar kadra. Odličan primjer za ovo je rana akcija u trgovini antikviteta, kad Wick i ubojice ostanu bez oružja i shvate da iza sebe, u vitrinama, imaju arsenale noževa koje će bacati jedan za drugim.

To je jedan od tri vrhunca pedantno superstilizirana filma uz konj-katane-motocikli scenu i finale u ostakljenoj prostoriji hotela "Continental", gdje Wick omjerava snage s impresivnim zlikovcima "Racije 1&2" i Zerom ("comeback" borilačke zvijezde Marka Dacascosa; "Samo najjači", "Ubojica koji plače", "Vučje bratstvo").

"Prolongirani" pristup akciji zna rezultirati razvučenošću i repetitivnošću, kao primjerice u marokanskoj sceni sa Sofijom (Halle Berry kao žena-mačka s psima), što remeti konačni dojam zajedno s pretjeranim širenjem mitologije u smjeru nekakvih "Igara prijestolja" i htijenjem da film bude najveći u serijalu i šire (Wick među pješčanim dinama kao John od Arabije).

Pa ipak, takav pristup u konačnici ima unutrašnjeg smisla i projicira 4D efekt bez 4D-a. Gledatelj osjeća Wickovu bol i patnju, iscrpljenost i agoniju. Svaki metak, udarac i porezotinu pretrpljenu za akcijsku umjetnost.

Jovane, upali fitilj!

Pravo ime Johna Wicka je Jardani Jovonovich, doista idealno da ga se prekrsti u "Jovan Fitilj", što su naši susjedi i napravili i nasmijali mnoge fanove. Jovane, upali fitilj!

Naslovnica Cinemark