Kultura Kultura

'GAME OF THRONES'

GOT-ovo, zima je došla i prošla, što je ostalo od 'Igre prijestolja'? (Re)kapitulacija najpopularnije serije novog milenija, 'fantasy' sapunice s oštrim mačevima i golim grudima

'GAME OF THRONES'

SERIJA: Game Of Thrones; fantazija; SAD/Velika Britanija, 2011.-2019., KREATORI: David Benioff i DB Weiss; ULOGE: Lena Headey, Peter Dinklage; OCJENA: **** (u totalu); ** 1/2 (sezona 8)

Sudeći po reakcijama fanova, za 'Igru prijestolja' se najednom mari kao za lanjski snijeg po kojem gazi Jon Snow ili neki Bijeli hodač. Gorkoslatki kraj bio je više gorak nego sladak i ostavio trajnu gorčinu u ustima nezadovoljnih 'GOT-ovaca' koji još uvijek čoporativno potpisuju peticiju za remake osme sezone. U svoj toj negativnosti, besmislu i bezumlju zadnje sezone, zaboravlja se da je posljednja epizoda donijela i neke artistički upečatljive prizore unutarnje 'osmosezonske' logike i bljeskove smislenosti na razini čitave serije. Realno, nije bilo šanse da Benioff i Weiss zadovolje baš svakog u publici i pruže svakom liku zadovoljavajući kra(l)j. 'Game Of Thrones' je od samih početaka počivao na izokretanju očekivanja publike i plemenitih, junačkih konvencija povijesnog i 'fantasy' žanra. Serija se ponašala kao filmovi 'Psiho' i 'Vrisak' koji su u prvoj trećini eliminirali najzvučnije ime u ekipi i potencijalnu heroinu.

GOT-ovo je. Posljednja epizoda osme sezone je stigla do odjavne špice. Završio je "Game Of Thrones" (2011. - 2019.), globalni fenomen znan i po kratici "GOT". Zima je došla i prošla, a sudeći po reakcijama fanova, za "Igru prijestolja" se najednom mari kao za lanjski snijeg po kojem gazi Jon Snow (Kit Harrington) ili neki Bijeli hodač.

Gorkoslatki kraj bio je više gorak nego sladak i ostavio trajnu gorčinu u ustima nezadovoljnih "GOT-ovaca" koji u trenutku pisanja ovog osvrta, (re)kapitulacije najpopularnije serije novog milenija, još uvijek čoporativno potpisuju peticiju za remake osme sezone. Niz je legitimnih razloga za to.

Amaterizam visokobudžetne produkcije od nekih 15 milijuna dolara proračuna po epizodi ("Starbucks" kava i plastična boca vode u kadru). Kralj je postao jedan od najdosadnijih ili najbljeđih likova serije koji je preskočio cijelu jednu sezonu – Bran Stark znan i kao Bran Slomljeni (Isaac Hempstead Wright).

Noćni kralj, vođa Bijelih hodača, pokazao se kao Snoke iz "Ratova zvijezda", jedno tek nešto malo manje veliko ništa. A majka zmajeva Daenerys Targaryen (Emilia Clarke) prošla je naprasno put od vladarice "nježnog srca" (dvije više puta spomenute riječi kroz seriju) do masovne ubojice žena i djece koje je u prijašnjim sezonama štitila, zauzimajući se za nemoćne i potlačene.

Znala je Khaleesi pokazati zmajske zube i prije (Meereen), ali nikad nauštrb stradavanja nevinih. U vodu padaju i u njoj se utapaju priče da Daenerys "želi svijet napraviti boljim mjestom", da je "poslana da bi nas sve spasila" i da će "biti dobra kraljica" jer "nije poput njena oca" ("ludi" Aerys Targaryen).

U petoj epizodi osme sezone, nazvanoj "The Bells", ona spaljuje Kraljev grudobran do temelja jašući na vjernom zmaju Drogonu, iako su zvona zvonila predaju grada. WTF, "GOT"?! Pa opet, u svoj toj negativnosti, besmislu i bezumlju, zaboravlja se da je posljednja epizoda donijela i neke artistički upečatljive prizore unutarnje "osmosezonske" logike i bljeskove smislenosti na razini čitave serije.

Recimo, kad je već Daenerys postala takva kakva jest, trenutak u kojem se ona obraća Neokaljanima sa zmajevim krilima iza sebe predstavlja je kao nekakvu demonsku kraljicu iz pakla. Željezno prijestolje, tron od stotina mačeva i vlažni san većine likova, iskovano je vatrom najvećeg zmaja, stoga ima smisla da ga upravo Drogon rastopi riganjem vatre.

Ima "smisla" i zajednička smrt Lannisterovih, Cersei i Jamieja (Lena Headey, Nikolaj Coster-Waldau), naravno ako su već "morali" umrijeti. Rođeni zajedno, incestuozni blizanci zajedno i umiru, pokopani rasutim zidinama, a njihova beživotna tijela pronalazi brat Tyrion (Peter Dinklage) koji je prethodno niz stepenice bacio simbol Daenerysina kraljeva namjesnika.

Konkluzija za Snowa nešto je manje logična, a i propuštena je prilika za obračun sa Sivim crvom (Jacob Anderson), zapovjednikom Neokaljanih. Snow se konstantno borio za širu obitelj Stark unutar koje je slovio za kopile, da bi ga na kraju novi kralj prognao u Noćnu stražu.

Otkriveno je da je Snow zapravo Aegon Targaryen, sin Lyanne Stark i Rhaegara Targaryena, Aerysova podmlatka, ali ipak... No, opet, Snow je lijepo na početku serije rekao "crna je oduvijek bila moja boja".

Svejedno, ako se pita fanove, scenaristima serije Davidu Benioffu i DB Weissu, koji su ekranizirali serijal knjiga Georgea RR Martina dok su mogli i nastavili svojim smjerom prema njegovim natuknicama kad su ga prestigli, valjda ni egzil u Noćnu stražu ne bi pomogao sukladno mantri "kad obučeš crno, svi zločini su oprošteni".

Međutim, realno, nije bilo šanse da Benioff i Weiss zadovolje baš svakog u publici i pruže svakom liku zadovoljavajući kra(l)j. Najbolje su prošli Starkovi, uz Brana tu je i Sansa (Sophia Turner) kao – barem - vladarica Sjevera, ako je već Arya (Maisie Williams) iznebuha poslana na krstarenje svijetom, razočaravajuće za lik s ponajboljim dramskim/karakternim lukom u seriji.

Naime, "Game Of Thrones" je od samih početaka počivao na izokretanju očekivanja publike i plemenitih, junačkih konvencija povijesnog i "fantasy" žanra. Časni Ned Stark je ostao bez glave do kraja prve sezone. Okej, za njega se još to moglo očekivati budući da ga je utjelovio glumački sinonim za "spoiler" Sean Bean koji nije živ dočekao kraj prvog "LOTR-a", pa gdje će onda preživjeti "GOT".

Ali, bilo je prilično iznenađenje da će život do konca treće sezone izgubiti Starkov sin Robb (Richard Madden) i umrijeti zajedno s trudnom suprugom Talisom (Oona Chaplin). Mnogi su padali usput kao bezglave muhe, brutalno umoreni.

Jason Momoa se iste 2011. godine junačio kao novi Conan, no ovdje je prije završetka prve sezone skončao kao Khal Drogo, prvi muž Daenerys, makar bio predstavljen kao "jedan od najboljih ubojica". Serija se ponašala kao filmovi "Psiho" i "Vrisak" koji su u prvoj trećini eliminirali najzvučnije ime u ekipi i potencijalnu heroinu.

Već su time Benioff i Weiss odaslali nesmiljeni "fuck you" pozdrav gledateljima, no oni su to prihvaćali kao pravila igre prijestolja s likovima koji se s vrha kraljevstva stropoštavaju prema dnu dok oni s dna gaze preko njihovih tijela ili obratno (spletkari, mutikaše, zabijači noževa u leđa).

Na koncu, "kad igrate igru prijestolja, pobjeđujete ili umirete. I moto kuće Stark, pa i cijele serije ("Winter is coming"), otpisan je već negdje do polovice serije kao najdosadniji od svih. Ništa nije sveto (u) ovoj seriji koja se trudila "šokirati" publiku od prvih kadrova prve epizode – raščetvorenih tjelesa posloženih u enigmatski krug sastavljen od udova.

Eksplicitno nasilje, na pola puta između brutalnog ("Centurion", "Templar") i stiliziranog ("300"), jedan je od zaštitnih znakova serije uz povijesno-fantazijski spektakl filmskih produkcijskih vrijednosti, preuzet iz novomilenijskih blockbusterskih epova poput "Gospodara prstenova", "Kraljevstva nebeskog" i "Pirata s Kariba".

Produkcija je nadmašila slične serije ("Borgije") i postavio nove standardne za televiziju gdje, unatoč svemu, ostaje zabilježen kao veliko TV postignuće. A tu je, dakako, i "soft porn" golotinja jer "jedini pravi Bog je onaj između ženskih nogu" i "suze nisu jedino žensko oružje, najbolje je ono među nogama".

Takoreći nema glumice koja nije pokazala barem gole grudi, bilo glavne (Clarke, Headey) ili sporedne (Nathalie Dormer kao Margaery Tyrell, Nathalie Emmanuel kao Missandei, Sibel Kekilli kao Shae...), pri čemu je prednjačila Carice van Houten u ulozi crvene vještice Melisandre. Kvragu, skinula se i Arya, ay, ay, ay.

Naziv grada Kraljev GRUDobran imao je puno pokriće, a serija je čitavo vrijeme balansirala između pronađene Shakespeareove tragedije objavljene u muškom časopisu poput "Playboya" ili "Penthousea" i povijesne "fantasy" sapunice s oštrim mačevima i golim grudima.

Na momente dobar Shakespeare nadahnutih dijaloga ("Tvoja sreća će se pretvoriti u pepeu u ustima") i dodirljive tragike iz pera Benioffa, scenarista koji je u "Troji" prilično dojmljivo ekranizirao Homerovu grčku tragediju. Na momente sapuničasti "bad Shakespeare" koji je odlazio daleko do samoparodije a la "Smiješna strana povijesti".

Varljivu narav "Igra prijestolja" je pokazivala i prije osme sezone, baš poput mnogih serija, no za razliku od istih, razina "zarazne" gledljivosti ovog spektakla spletki bila je iznimno velika, čak i kad se kupovalo vrijeme u pauzama od (inter)akcija likova od kojih se nisu svi razvijali organski, njihove šokantne spletke pogotovo.

Kad smo kod šokova, nije isključeno da su Benioff i Weiss namjerno s lošijom osmom sezonom htjeli šokirati publiku i upriličiti najneočekivaniju smrt od svih - same serije. GOT U!

'Ne čini mi se u redu'

Autori serije kao da su svjesni da nisu priveli kraju seriju kako spada sudeći pod jednom od završnih dijaloga između Snowa i Tyriona. "Ne čini mi se u redu. Pitaj me opet za deset godina...". Možda neko novo gledanje za deset godina pomogne završnom poglavlju serije koje je ionako imalo preveliki "hype" i moglo je pasti i kao žrtva istog.

Rečenice za pamćenje

- "Nikome ne možeš vjerovati"
- "Svi koji nismo 'mi' su nam neprijatelji"
- "Zmajevi su utjelovljenje vatre, a vatra je moć"
- "Što se važno ikad postiglo bez ubijanja i okrutnosti?"
- "Kad muškarcu proključa krv, sve sa sisama mu izgleda dobro"

Najbolje

- prizor: Daenerys izlazi naga iz vatre, zmaj koji riga "led"
- borba: Pas protiv brata Gregora
- bitka: Hardhome

Najgore

- najiritantniji lik: neriješeno između iz incesta rođenog Joffreyja Baratheona (Jack Gleeson) i Ramsayja Boltona (Iwan Rheon)
- (neočekivana) smrt: smrskana glava Oberyna Martella (Pedro Pascal), Tywin Lannister (Charles Dance) pogubljen samostrelom na WC-u
- bitka: Winterfell; sreća da su mačevi postali plameni jer se ne bi vidilo ništa

Majka zmajeva dugog imena

Da gledatelj svaki put popije žesticu kad se predstavi lik Emilije Clarke, do kraja "binđanja" serije bi bio mortus pijan. "Ja sam Daenerys u-oluji-rođena lomiteljica lanaca, kraljica Meerena, majka zmajeva...", govori ona i posramljuje Zagorova Chica.

Noćni kralj kao Mišo

Jedan od najpoznatijih kadrova serije je kadar Noćnog kralja koji podiže ruke i svi (mrtvi) ustaju. U tom smislu već su ga stigle usporedbe s Mišom Kovačom.

Naslovnica Kultura