Kultura Kultura

Suvremeno o najstarijem

Splitsko 'Kroćenje goropadnice', komad u kojem Shakespeare nalijeće na after krizma partyje, pirove s bengalkama, TV Pink, Karleušu i Rihannu, otvara 43. Dane satire Fadila Hadžića

Suvremeno o najstarijem

Hrvatsko narodno kazalište u Splitu otvorit će u subotu, 1. lipnja, 43. Dane satire Fadila Hadžića, a tijekom 18 festivalskih dana jedan od najstarijih regionalnih festivala specijaliziranog teatra u zagrebačkom Satiričkom kazalištu 'Kerempuh' donosi ukupno 13 predstava kojima je zajednički nazivnik kritički odnos prema društvenoj stvarnosti.


Žanrovski im se raspon prostire od lagane komedije, preko satirične groteske i burleske do kabareta i komedije klasičnijeg tipa, uz često ispreplitanje i kontrapunktiranje različitih vrsta humornog izraza, pa čak i njegovo približavanje tragikomičnim obrascima, rekla je najavljujući program na konferenciji za novinare u Satiričkom kazalištu Kerempuh u srijedu u Zagrebu selektorica Željka Turčinović.


Istaknula je kako smatra da se Dane satire, u 43. godini održavanja, s pravom može zvati "festivalom srednjih godina".

"I to mislim u dobrom smislu te riječi, jer su Dani satire festival koji stalno raste i sve više i više kazališta želi biti njegovim dijelom.

Zašto? Jer je žanrovski profiliran i jer upravo tim visokim standardom predstava koje dolaze privlači publiku, koja zna da će tu moći pogledati kvalitetne predstave", pojasnila je Turčiović.


Ove godine bila je ukupno 41 prijavljena predstava iz sedam zemalja, a odabranih 13 izdvaja se visokim izvedbenim standardima, redateljskom inventivnošću te provociranjem različitih vrsta (o)smijeha.

Turčinović je istaknula kako je u njezinu izboru vidljiv manji udjel institucija a više nezavisnih teatara, što je "izbor koji se nametnuo jer je ponuda nezavisne scene ove godine bila puno bolja".


"Većina predstava iz tog izbora spada u sferu angažiranog, problemski fokusiranog kazališta no nisam bježala ni od dobro skrojenih komercijalnih uradaka koji publiku prije svega vesele i nasmijavaju, ali joj istovremeno nude i poticaj za razmišljanje", rekla je Turčinović.

Sve one kritiziraju društvene i ljudske devijacije i poroke ali pritom prilaze ozbiljnim temama kroz prizmu humornog i satiričnog, dajući nam do znanja kako smijeh ponekad može istodobno biti i ljekovit i opominjući, dodala je.


Ovogodišnje Dane satire otvara predstava "Kroćenje goropadnice" splitskog HNK-a, čija se izvedba odupire kanonskom čitanju Shakespearea te kritički propituje temu feminizma u lokalnom splitsko-dalmatinskom kontekstu.


Po jednima ona je spržila Shakespearea i krhotine njegova dramskog djela razbacala kako joj drago, a po drugima ona je sjajno uklonila sve nepotrebne povijesne naslage i potrudila se da na sceni prokulja najžešće zamislivo kroćenje goropadnosti: kroćenje koje ide do guljenja kože, pucanja kostiju i silaska s uma i koje ogoljava uvijek iste primordijalne antagonizme.

Mijenjaju se samo "kulturološki" načini potčinjavanja i varijacije bestijalnosti koje kao po pravilu uvijek pronalaze dovoljno bespomoćne jedinke da se takvom nasilju odupru ili barem suprotstave.

Ako treba i do kraja svijeta. A nije da ne treba.


Nikakva međutim genijalna redateljska zamisao od Kroćenja goropadnice ne bi učinila tako upečatljivu predstavu da nije cijele pregršti nevjerojatno strasnih glumačkih kreacija koje se logikom ili zaumljem dramskog sukoba sudaraju baš poput pravog sudara svjetova: svjetova kojima je isti prostor tijesan i vruć kao pakao, pa je jedina od početka prisutna izvjesnost ona da veliki prasak može i mora početi.

Kako je to dobro zabilježio Jurica Pavičić: To je predstava koja žvače, reciklira i – na koncu ispljune Shakespearea, pretvarajući njegov davni tekst u nešto beskrajno suvremeno.

U tekst o naraštaju after krizma partyja, pirova s bengalkama, TV Pinka, 'Moj Poslita', Karleuše i Rihanne, u tekst o kulturi influencerica, torcidašica i novih urbanih teen-amazonki. U predstavi Ivana Plazbata, Shakespeare na ravnoj nozi susreće 'splitsku cipu'.

Naslovnica Kultura