Kultura Kultura

'DOBRODOŠLI NATRAG, JBGA'

Shakespeare Divljeg zapada ponovno u sedlu: prvi smo pogledali nestrpljivo očekivani nastavak vestern serije 'Deadwood' koja psuje kao 'šekspirovski' kočijaš

'DOBRODOŠLI NATRAG, JBGA'

FILM: Deadwood; vestern; SAD, 2019.; REŽIJA: Daniel Minahan; ULOGE: Ian McShane, Timothy Olyphant; OCJENA: ****

Fanovima će se činiti kao da je 2006. bila jučer i brzo će zaboraviti na protok godina, iako je vrijeme nacrtalo bore na licu ili sijede dlake na kosi likova. 'Deadwood' im želi 'deadwoodovsku' dobrodošlicu. 'Welcome the F#&k back', stoji na plakatu. Rukopis scenarista i kreatora Davida Milcha ostao je nepromijenjen, profani, brutalno realni Shakespeare Divljeg zapada

"Godine su prošle kao da je netko pucnuo prstima", opaža Charlie Utter (Dayton Callie) u prvoj trećini "Deadwooda", filmskog nastavka izvrsne HBO-ove serije koji će premijeru imati 31. svibnja. Gotovo je točno 13 godina prošlo od emitiranja posljednje epizode treće sezone "Deadwooda" (2004. - 2006.).

U međuvremenu je TV zapljusnuo plimni val serija, no rijetke su se istinski mogle nositi s njegovom veličinom (npr. "Game Of Thrones") i ujednačenom kvalitetom (prva sezona "True Detectivea", "Peaky Blinders"). Od kolovoza 2006. konstantno se šuškalo o četvrtoj sezoni ili filmu kao nadomjestku za istu.

Dosta je vremena prošlo otad, premda opet manje od 25 godina koliko je trebalo da se nastavi Lynchov "Twin Peaks". Možda se upravo zato novi "Deadwood" otvara kadrom vlaka koji izlazi iz tunela. Svjetlo na kraju dugog tunela napokon se ukazalo fanovima serije koja je za vestern bila ono što je "Rim" bio za povijesni spektakl i spada među najbolje iz "zlatnog doba" televizije uz "Sopranose", "Žicu" i "Na putu prema dolje".

Fanovima će se činiti kao da je 2006. bila jučer i brzo će zaboraviti na protok godina, iako je vrijeme nacrtalo bore na licu ili sijede dlake na kosi likova poput voditelja kupleraja "Gem Saloon" Ala Swearengena (Ian McShane), šerifa Setha Bullocka (Timothy Olyphant) i njegova pomoćnika Sola Stara (John Hawkes), revolverašice Calamity Jane (Robin Weigert), prostitutke Trixie (Paula Malcomson), madam Joanie Stubbs (Kim Dickens)...

"Deadwood" im želi "deadwoodovsku" dobrodošlicu. "Welcome the F#&k back", stoji na plakatu u podlozi pištolja u ruci. "Dobrodošli natrag, jbga". Ovo "fuck" sugerira da je scenarist i kreator David Milch ponovno u sedlu. Njegov rukopis je ostao nepromijenjen, profani, brutalno realni "kočijaški" Shakespeare Divljeg zapada.

Podsjetimo, riječ na "f" je u raznim rečeničnim varijacijama izgovorena preko 40 puta samo u prvom satu serije i blizu tri tisuće puta u čitavom "Deadwoodu", što dođe na oko jedan i pol po minuti. Kvragu, ime Swearengen dolazi od "swear" (psovati; ovdje kao kočijaš).

"Trixi nije izgubila svoju jezičinu", čujemo u jednoj sceni nakon što "ispičketa" senatora Georgea Hearsta (Gerald McRaney), bivšeg rudarskog magnata koji preuzima vladavinu Deadwooda, a Swearengen ga naziva "murdering cocksucker".

Nije ni Milch izgubio "jezičinu" za sjajne dijaloge/monologe, makar ovdje nema scene koja bi nadmašila Sweargenovu priču o djetinjstvu koju je pričao uživajući u "blow jobu". "Hearst će prije ili kasnije pokazati okrutnost svoje jebene trule naravi", prošgrguta preko zubi njegov rival Swearengen u jednoj od najsnažnijih rečenica novog "Deadwooda" koji otvara stare rane nekih likova i zadaje im neke nove.

Nekoliko je "flashbackova" uposleno. Redatelj Daniel Minahan ("Igra prijestolja, "Kuća od karata") podsjeća publiku na zajedničku povijest za Marthu (Anna Gunn) oženjenog Bullocka i Alme Ellsworth (Molly Parker). Calamity se sjeća ubojstva legendarnog revolveraša "Divljeg" Billa Hickocka (Keith Carradine), još jedne "celebrity" face serije uz nju samu i Wyatta Earpa (Gale Harold) koji se pojavio u trećoj sezoni.

Tu su i "flashevi" na Hearsta i Swearengena (šifra: sanduk), odnosno kako je potonji ostao bez prsta. Međutim, novi "Deadwood" ne gubi puno minutaže na ono "previously", već ide dalje. Vremena nema previše, nekih 110 minuta, naspram 720 koliko je trajao svaki prijašnji "Deadwood" s 12 jednosatnih epizoda po jednoj od tri sezone serije.

Dakle, "Deadwood" se može zavesti kao mini-serija i ovisnici o serijskoj produkciji mogu ovu "četvrtu sezonu" gledati iz četiri puta ako će im tako biti lakše. "Bingewatchere" bi to moglo odbiti, a neke (nove) gledatelje navesti da se nakon ovoga vrate seriji.

Oni kojima novi "Deadwood" ne paše jednostavno mogu zamisliti daljnji scenarij u svojoj glavi i ignorirati film, premda je na tragu serije. Prilično visoke produkcijske vrijednosti i dalje upadaju u oko, kao i dobre glumačke partije povratničke ekipe (nedostaju npr. Brian Cox i pokojni Powers Boothe).

Prednjači McShane čiji će lukavi, podmukli Swearengen sada čak reći "I do have feelings", kao i Olyphant koji još više vuče na Kurt Russellova Earpa u "Tombstoneu", a Hearst će mu čestitati na povišenom "body countu". Trajanje, osobno, samo ide na ruku "Deadwoodu". "Dovoljno sam vidio", podcrtava Swearengen.

Daleko od toga da ne bismo mogli provesti više sati u Deadwoodu kao nekad, ali tko zna bi li Milch izdržao da ne potpadne pod utjecaj recentnijih serija koje (čast izuzecima) previše rastežu dragocjeno gledateljsko vrijeme i nafilovane su "fillerima" kao purica za Thanksgiving.

Američki blagdan ne navodimo slučajno. Milch nastavlja kronicirati povijest uspona američke civilizacije izgrađene na temeljima korupcije, bezakonja, nemorala i nasilja. U jednoj sceni američke pruge i zvjezdice završe u blatnoj lokvi. Deadwood je mikrokozmos budućeg američkog društva.

Amerika u malome, reklo bi se. Kreator serije je Hearsta nekoć usporedio s Rupertom Murdochom. S kim bi ga, kao senatora, usporedio danas, ostaje za čuti. No, "Deadwood" se i dalje čita/gleda između redaka. Dobrodošli natrag, jbga.

Suradnja s Pizzollatom

David Milch je pomogao Nicu Pizzolattu na pisanju treće sezone "Pravog detektiva", a ovaj mu je uzvratio uslugu i dao obol na scenariju novog "Deadwooda".

Naslovnica Kultura