Kultura Kultura

IN MEMORIAM: JOHN SINGLETON (1968. - 2019.)

Ostali smo bez najmlađeg redatelja ikad nominiranog za Oscara, utihnuo je najjači filmski glas afroameričke zajednice 90-ih

IN MEMORIAM: JOHN SINGLETON (1968. - 2019.)
Singleton je sa 'Žestokim momcima' preuzeo štafetu od Spikea Leeja. Retrospektivno gledajući, prva četiri Singletonova filma imaju jednako snažnu poruku danas kao u vrijeme kinopremijere, i utrla su put recentnom 'crnačkom' pokretu otpora.

Za Johna Singletona filmski svijet je prvi put čuo 1991. kad je kao 24-godišnjak snimio senzaciju "Žestoki momci" ("Boyz N The Hood") i ušao u anale kinematografije kao prvi najmlađi redatelj u povijesti nominiran za Oscara, ujedno i prvi afroamerički filmaš s oskarovskom nominacijom (režija, scenarij).

"Žestoki momci" su preuzeli štafetu od Spike Leejeva "Učini pravu stvar" i zajedno s njegovom "Prašumskom groznicom" početkom devedesetih inicirali trend društveno relevantnih filmova ("New Jack City", "Opasni po društvo"...) angažiranih crnih autora (Mario Van Peebles, braća Hughes...).

Unutar tog trenda Singletonov prvijenac s Laurenceom Fishburneom, Iceom Cubeom i Cubom Goodingom Jr-om u glavnim ulogama bio je najbolji, a trasirao je i njegovu karijeru, stigavši u pravo vrijeme kao odgovor na rasne tenzije u Los Angelesu 1991. godine.

Snimljeni od 1993. do 1997., "Poetska pravda", "Viši ciljevi" i "Rosewood" su bili logičan nastavak Singletonove filmografije. Filmovi u kojima je Singleton nastavio angažirati tamnopute glazbene zvijezde (Janet Jackson i Tupac Shakur u "Poetic Justice", opet Ice Cube u "Higher Learning"), ali i postao jedan od najjačih filmaških glasova afroameričke zajednice devedesetih, zapravo najjači uz Leejev.

Retrospektivno gledajući, prva četiri Singletonova ostvarenja imaju jednako snažnu poruku danas kao u vrijeme kinopremijere i utrla su put recentnom "crnačkom" pokretu otpora na filmu.

"Poetska pravda" sigurno je poslužila kao inspiracija za "Iskazanu mržnju" (Amandla Stenberg njeguje isti imidž kao Janet Jackson), "Viši ciljevi" bili nadahnjujući za "U mrtvom kutu", a "Detroit" se možda ne bi snimio bez "Rosewooda" kao dramatizacije rasistički intoniranog pokolja na Floridi 1923. godine.

U novom mileniju Singleton se samo jednom - uvjetno rečeno - vratio korijenima ("Baby Boy"), promijenivši fah i postavši žanrovski (akcijski) redatelj "mainstream" filmova.

Nudili su mu se remakeovi i nastavci ("Shaft", "Prebrzi prežestoki"), odnosno filmići s kojima je trebao pretvoriti franšizne zvjezdice u akcijske zvijezde ("Otmica" s Taylorom Lautnerom iz "Sumraka").

Prva žanrovska tranzicija, novi "Shaft" sa Samuelom L. Jacksonom, bila je "autorski" najprepoznatljivija i Singleton je odjenuo "blaxploitation" akcić u moderno ruho.

U kasnijim projektima, poput nastavka "Brzih i žestokih" i najboljeg filma iz žanrovske faze "Četiri brata", Singletonov "autorski" glas je nadglasala akcija, ali njegova zanatska kompetencija nije utihnula.

Filmovi Johna Singletona, od najboljeg do najgoreg

1. “Žestoki momci” (1991.)
2. “Rosewood” (1997.)
3. “Četiri brata” (2005.)
4. “Poetska pravda” (1993.)
5. “Viši ciljevi” (1995.)
6. "Shaft" (2000.)
7. "Baby Boy" (2001.)
8. "Prebrzi prežestoki" (2003.)
9. "Otmica" (2011.)

Naslovnica Kultura