Kultura Kultura

Totalitarnost plavila

Kristalna kocka mora slikarska je parafraza Tina Ujevića u monografskoj izložbi Splićanina Ratka Janjića Jobe

Totalitarnost plavila

Galerija "Brešan" od ovoga će četvrtka u izložbenom prostoru Stare gradske vijećnice biti domaćin monografskoj izložbi slikara Ratka Janjića Jobe.

Otvaranje je u 20 sati, a uz prisutnost slikara, o njegovu radu govorit će akademik Tonko Maroević i novinar Igor Brešan.

Na tri kata danas Gradske galerije koja će nakon ove izložbe "ići" u rekonstrukciju, Jobo izlaže 50-ak ulja srednjih i većih formata na temu mora.


"Ne samo da su svi Jobini radovi maritimni, marinistički, nego na platnima i nema gotovo ničega osim mora.

Apsolutizam elementa, maksimalizam motiva, totalitarnost plavila ipak ne osuđuju kadrove na stereotipiju i monotipiju.

Sav vid usmjeren na more i more kao jedini sadržaj široke panoramske vizure omogućuje umjetniku da se kreativno ostvari, kako zbog toga što je more iznimno živo i poticajno, nemirno i promjenjivo, tako i još više zbog toga što Janjić pristupa povodu svojega slikanja nakrcan bogatom iskustvenom prtljagom doživljaja i znanja, ideja i vještine.

Sustavan, metodičan pristup ne iscrpljuje našu čežnju, aluzije ne troše potrebu za stalnim navraćanjem. I onome kome more nije sav vid upast će u oko znalačko slikarevo bavljenje epidermom i impastom pigmenta", kazao je uz izložbu akademik Tonko Maroević.

Potonule legende i istine

"Jobo je Splićanin. Zašto to posebno naglašavati? Zato što za sve drugo manje-više znamo, jer ga pratimo desetljećima, od angažmana u 'Biafri', kroz brojne izložbe i fine, angažirane estetske pomake koji prate likovne mijene i strpljivo grade izuzetno umjetničko djelo.

Dakako, pratimo i predani pedagoški rad na Tekstilno-tehnološkom fakultetu u Zagrebu, no djelo Ratka Janjića Jobe Splićanima je ostalo nehotično i bezrazložno postrani.

U pitanju je jedno od imena kojemu dugujemo dostojno i reprezentativno predstavljanje u Splitu, uz jednu referentnu prigodu kao što je predstojeća fjera sv. Duje", objašnjava razloge izložbe Brešan.


U vezi s glavnim motivom izložbe Brešan kaže: "Ovako ili onako slikar Ratko Janjić Jobo cijeli likovni život bavi se morem, njegovim širinama, dubinama, prostranstvima...

Slikao je debela mora s horizonta, puna opomena, ali i smiraje s crvenkastim brazgotinama što navješćuju bolje sutra.


More mu je u 'Etidama' bilo kao i Tinu 'Kristalna kocka vedrine'. Poput kakvog istraživača bavio se mistikama i tajnama, tražeći krhke naznake civilizacija iz potonulih legendi i istina.

Kao i svaki iskusni moreplovac, poštovao je sve njegove nemire i raspoloženja, pokušava mu pohvatati ćudi u potrazi za sigurnim kursom i valjanom rutom.

Svjedočio je slikar uskrsnućima valnih dolova i bregova, 'bordižao' nezahvalnim 'maretama', nastojao uhvatiti prašinu 'refula' što brije po površini, bivao raspetim po mrtvom moru, bolovao od skorbuta za pašijunskih juga...

Veselio se zrakama topline što su se čudom uspijevale probiti kroz tmasti svod, nakon oluja... Gledao fantastične preslike mora u oblacima.

Nadograđivao je Jobo temu svim onim maritimnim što ima neku likovnu vrednotu, koja će dekorativno plutati tim beskonačnim spektrom započetim golubinje nebeskoplavim do zaključno oceanskim indigomodrim."


Ratko Janjić Jobo rođen je u Splitu 1941. Diplomirao je slikarstvo na zagrebačkoj Akademiji likovnih umjetnosti 1965., u klasi Dalibora Paraća. Bio je suradnik Majstorske radionice Krste Hegedušića od 1966. do 1971. godine.

Naslovnica Kultura